Gyors alkalmazkodás: 2020 kihívása

#marketingpunk évértékelő 2020

A gyors alkalmazkodás próbája volt ez az év. Jöttek nagy pofonok és lehetőségünk volt reagálni ezekre.
Marketingesként ezt mondom: annyi biztos, hogy izgalmakban és pofáraesésekben nem volt hiány.

A koronavírus hullámai

A COVID-19 olyan felfordulást hozott, amihez hasonlót én még nem láttam. A 2008-as válság valahogy kezelhetőbbnek tűnt ahhoz képest, ami most zajlik. Vannak közös vonások, mert akkor is eltűntek a vevők széles rétegei és most is. Akkor is a gyors alkalmazkodás képességét kellett bevetnünk és most is. Valahogy mégis más ez a szituáció…

A koronavírus nem csak az üzleti életet és az egészségügyi ellátórendszereket csapta arcon. Ez egyfajta kulturális sokk is volt. Valljuk be: eltelt néhány hónap, mire észrevettük, hogy leoltották a villanyt…

Megtudtunk néhány fontos dolgot magunkról:

  1. Nem az arany a legnagyobb kincs, hanem a wc-papír
  2. Bárkiből lehet pék néhány perc alatt
  3. Így nézek ki webkamerán keresztül?

 

Gyors alkalmazkodás mindenek felett

Bizniszek tömegei álltak bele a földbe napok, hetek alatt. A szállodaipar és az egész vendéglátóipar hatalmas pofont kapott. Akik gyorsan magukhoz tértek a sokkból (és volt lehetőségük erre) azok átálltak házhozszállításra és kreatív megoldásokkal igyekeztek talpon maradni. Megismerkedhettünk az online borkóstolás és az online csapatépítés intézményével.

Ez a covid-szituáció az egész évet átformálta és ezzel együtt az egész jövőt is. Meg kellett tanulnunk, hogy nincs kiszámíthatóság és csak akkor maradunk talpon, ha gyorsan alkalmazkodunk.

Ideje újraolvasni Charles Darwin a Fajok eredetét. Elsősorban a negyedik fejezetet. Főként a „Kihalás a természetes kiválasztás következtében” részt.

Darwin közel 10 évig dolgozott ezen a művén. Elhúzódó gyomorbetegségben szenvedett és attól tartott, hogy hamarabb meghal, minthogy kiadhatná a könyvet. Egy rakás pénzt tett félre arra a célra, hogy halála esetén is publikálják a könyvet. Ilyen, amikor valaki teljesen biztos abban, hogy a világnak szüksége van arra a könyvre. Ilyen, amikor valaki azért ír könyvet, hogy a világ jobb hely legyen. Teljesen ellentétes azzal, amikor azért ír valaki egy könyvra hasonlító valamit, hogy megtöltsön egy feketeöves zabhegyező konferenciát.

Fekete öves gyors alkalmazkodás
Fekete öves megoldás

 

Az adatok „árfolyama” meglendült

Marketinges szemüvegen keresztül tudom nézni ezt az évet is. Azt látom, hogy már néhány éve látszik egy kellemetlen tendencia: a Google egyre kevesebb adatot mutat a saját eszközeiben. A Google Trends indulásakor még konkrét keresési mennyiségeket láthattunk, aztán ezek eltűntek és megjöttek helyette a relatív, százalékos adatok. A Search Console és a Google Analytics felületén is egyre kevesebb adat érhető el és egyre több a „not provided”…

Az év folyamán már írtam a zero-klikk keresések térnyeréséről. Ez tökéletesen illeszkedik abba a trendbe, hogy a Google szépen felveszi a monopol sapkát és az ezzel járó mentalitást.

A világ legynagyobb adattömegén üldögélő vállalat nem fogja a legnagyobb versenyelőnyét ingyen odaadni. Legyen világos, hogy az adat egyre nagyobb érték. Remélhetőleg ez egyre nyilvánvalóbbá fog válni minden üzleti szereplőnek. Az egyéni vállalkozóktól kezdve a nagyvállalatokig mindenkinek észbe kell kapnia. Akinek nem esik le időben a húsz fillér, csúfos versenyhátrányban fogja találni magát pillanatokon belül. Adat alapú döntések, adat alapú marketing – ez nem science fiction többé. Ez a mindennapi valóság.

 

A gyors alkalmazkodás próbái SEO fronton

A Google hamar egyértelművé tette, hogy a keresőoptimalizálás ipart rendszeres algoritmus frissítésekkel fogja kézben tartani. 2003-ban lecsapott a Florida Update, ami rengeteg céget romba döntött. Az egylábú vevőszerző székek felborulakt. Ez volt az első nagy algoritmus frissítés, amit szép sorban követett a többi.

Idén már januárban és májusban voltak fontos Google algoritmus frissítések. Emellett a Kiemelt Találatokat (Featured Snippet) érintő változások is nagy felfordulást okoztak a találati listákon. Szeptemberre vártunk egy új bejelentést, de a Google indexelési problémái miatt ez nem érkezett meg.

John Mueller (Senior Webmaster Trends Analyst @ Google) 2020 folyamán többször célzott arra, hogy idén már nem várható újabb nagy algoritmus frissítés. Mindenki hátradőlt. Aztán jött a Mikulás és vele együtt a 2020 decemberi Google algoritmus frissítés. Ez is egy olyan lépés volt, amire senki sem számított. Két hullámban támadott ez az update és a jelek szerint most is a gyenge tartalommal bíró oldalak szenvedtek el visszaesést.

A SEO szakértők számára is küzdelmes volt ez az év, mert a covid-helyzet sok ügyfélből kihozta a szerződések felmondásának szándékát.

Gyors alkalmazkodás a gyors pofonokhoz – erre van szüksége mindenkinek, aki keresőoptimalizálásra vagy bármiféle bizniszre adja a fejét.

 

Az óriások megregulázásának kísérletei

Nemrégiben már a Facebook birodalom kényszerű feldarabolásáról lehetett olvasni. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) komoly pert akasztott Zuckerberg nyakába. A per azt célozza, hogy gátat szabjanak az ilyen gigantikus méretűre hízott vállalatok monopolizációs törekvéseinek. A Facebook egyszerű versenystratégiát alkalmaz: felvásárolom vagy kinyírom.

Ez az üzleti stratégia egyáltalán nem újdonság.
Az újdonság az, hogy ezzel hová lehet eljutni.
Nagyjából oda, hogy ha regisztrálsz a platformra, akkor az ott keletkező adataiddal a Skynet megerősödését támogatod.
Itt tartunk.

Whatsapp, Instagram fellélegezhet.
A többiek kezdhetik megírni a nekrológjukat.

Meggyőződésem, hogy a Google sem fogja megúszni ezeket a pereket és hamarosan – talán már 2021-ben – pont ilyen helyzetben fogja találni magát. Sundar Pichai nem véletlenül kapott közel egymilliárd dollár értékben Alphabet részvény opciót az elmúlt években – és nem véletlenül az egyik legjobban fizetett CEO a világon. Nagyon kemény harcokra számíthat jövőre. Mark Zuckerbeggel karöltve…

 

Új marketingtitkok logó

Ilyen gigászokról szóló szövegkörnyezetbe tökéletesen passzol az a bejelentés is, hogy idén új logót kapott a marketingtitkok blog.
Színes-szagos, titkos.
Menő.

Új marketingtitkok logó
Marketingtitkok logó 2020

 

Mi várható 2021-ben?

Azt gondolom, hogy jövőre- ugyanúgy mint idén – az alkalmazkodás és a trendek korai felismerése lesz az egyik kulcsfontosságú előny a bizniszben.

Folytatódik fog az adatok felértékelődésének trendje. Ez magával hozza azt is, hogy a Google egyre kevesebb adatot fog megmutatni mind a Search Console, mind a Google Analytics felületén. Ez magával hozhatja az adatfelfedezésre alapuló szolgáltatások havidíjainak emelkedését is. Ha kell adat, fizess – ilyen egyszerű a képlet.

A gyors alkalmazkodás képességének tesztje lesz a 2021-es év (is)

Aki magáév teszi Darwin alapvetéseit és tartja annyira fontosnak a túlélést, hogy gyorsan alkalmazkodjon, az a nyertes oldalon fog ébredni.

Akik luxusnak tartják a változtatást vagy jobban hisznek a hagyományőrző marketingben, azoknak 2021 végén már nem lesz semmi a kezükben.

Én szóltam.

 

További #marketingpunk olvasnivalók

Készülj fel 2021 kihívásaira – de most szánj pár percet arra, hogy átfusd a 2020-ban a Marketingtitkok blogon megjelent #marketingpunk cikkeket: