A tartalom a király irányzat megszületése

Hogyan született a „content is king” irányzat?

A tartalom a király” ez már évek óta műsoron van. Kezd unalmas lenni?
Tudom. Nekem is.

Mai cikkemben felfejtem a múlt ködébe burkolózó, kézzel írt és rejtjelezett kódot – és ezzel együtt felvázolom, honnan jött ez az egész „the content is king” irányzat.

Jól szerepelni a keresőkben – rendes tartalom nélkül…

A keresőoptimalizálás elképesztően sokat változott az elmúlt években.
Tíz évvel ezelőtt aki csak tehette, ipari mennyiségben épített linket.
Te is, én is.

Aztán jött a Google Webspam Csapat és összerakták az egyik legnagyobb vihart kavaró algoritmus frissítést, a Google Penguin-t. Ezzel hatalmas pofont osztottak ki a linképítési iparnak és elvetették a magjait egy új irányzatnak is a keresőoptimalizálásban. Jól gondolod, itt kezdődött minden, ami később elvezetett „a tartalom a király”  típusú blog posztok tömeges megszületéséhez.

A keresőoptimalizálás egyik legfontosabb „lába” hagyományosan a linképítés volt. Rengeteg SEO szolgáltató kínált linképítést és az árverseny elég rossz irányba tolta az ipart. Nevetséges ajánlatokkal is találkozni lehetett: néhány dollár fejében megoldhattad, hogy a weboldalad kapjon ötven vagy száz bejövő linket. Ha ezt megismételted néhányszor, máris volt több száz vagy akár több ezer bejövő linked ? ami elég volt ahhoz, hogy igen jó helyezésekhez juttasd a weboldaladat a keresőkben. Rendes tartalom nélkül…

 

Itt kezdődött minden: A Google Pingvin

A Google pontosan látta ezt a trendet. Azonosították a mintázatokat és útjára bocsátották a Google Pingvin algoritmus frissítést, ami elég rendesen felforgatta a keresőoptimalizálási ipar mindkét oldalát: a megrendelői és a szolgáltatói oldalt is. Mit csinált ez a pingvin?

A Pingvin algoritmus frissítés kigyomlálta a mesterséges linképítéssel előretolt oldalakat a Google találati listáiból – vagy komoly hátrasorolással büntette őket. Ezzel egyszerre rántotta ki a szőnyeget a linképítő cégek alól és a linképítő cégek ügyfelei alól.

A Google magyarázata az volt a Pingvin tombolására, hogy a mesterséges linképítés a találati lista manipulálását jelenti, ezért a spam-link építési gyakorlat nem maradhat meg. Mondjuk volt benne némi igazság, mert rendes tartalom nélkül is lehetett hasítani – ha mondjuk vásároltál 3-4-5000 bejövő linket az oldaladra…

A Google piaci dominanciájának egyik záloga az, hogy a felhasználókat páratlanul releváns keresési találatokkal szolgálja ki. A Pingvin algoritmus frissítéssel a Google (2012-ben) elég világosan megmutatta, hogy ha a SEO-ipar ezt a relevanciát veszélyezteti, akkor gond nélkül felborítják az asztalt és rákényszerítik a SEO ipar szereplőit, hogy találjanak más bevételi forrást, mint a spam linkek építését.

Pingvin : nagy vihart kavart
A Pingvin, ami nagy vihart kavart

 

 

Felháborodási hullám

A Pingvin algoritmus frissítés pillanatáig senki nem mondta ki, hogy milyen következményei lesznek annak, ha a SEO szolgáltatók a tömeges linképítésen keresztül „megvezetik” a Google keresőmotorjának felhasználóit. A Pingvin algoritmus frissítés lefutása előtt általános volt, hogy NEM azok a tartalmak, NEM  azok a weboldalak szerepeltek jól a találatok között, amelyek jól kiszolgálták a felhasználókat. Azok az oldalak szerepeltek jól, akik spam-linkek építésével éltek.

Talán nem túlzás azt mondani, hogy akkor történt meg először, hogy a Google világosan megmutatta, hogy saját piaci pozícióját kész keményen megvédeni. Akkor is, ha ehhez cégeknek kell csődbe jutnia. A Google „Don’t be evil” jelmondatáról elkezdett leválni a festék?

 

A zero klikk keresések térhódításáról is írtam már itt, a Marketingtitkok blogon – olvasd el!

 

Kik szenvedték el a legnagyobb károkat?
A megrendelői oldalon azok szenvedték el a legnagyobb károkat, akiknél a mesterséges linképítés volt a legfőbb keresőoptimalizálási technika és a keresés a legfontosabb látogatottsági forrás.

Előfordult, hogy azért mentek csődbe cégek, mert a Google keresésen kívül semmilyen látogatottsági forrásuk nem volt. A weboldal a Pingvin algoritmus frissítés után kaphatott egy komoly hátrasorolást (vagy akár teljesen eltűnt a találatok közül). Ha ezek közül bármelyik bekövetkezett, egyik napról a másikra eltűnt a teljes látogatottság – és persze a bevétel is.

Josh Bachynski SEO szakértő többször is napirendre tűzte a Google etikai normáit és felemelte a hangját a „büntető algoritmusokkal” szemben, de ez nem változtatott semmin.

 

 

„A tartalom a király” irányzat szárba szökkenése

2012 óta egyre inkább világossá vált, hogy a Google a természetes linkprofil irányába tolja a keresőoptimalizálási piacot. John Mueller (Webmaster Trends Analyst @ Google) számtalanszor elmondta, hogy a Google azt tanácsolja: ne erőltessük a mesterséges linképítést.

A tanácsa az, hogy írjunk kiváló minőségű, informatív és szórakoztató tartalmakat – és nem erőltessük a linképítést. Hagyjuk, hogy természetes folyamatként megérkezzenek a bejövő linkek. Ez a természetes linképülés egy olyan Google-eszme, ahol kevésbé van befolyása a webmesternek vagy SEO szakértőnek. A természetes folyamatnak pont az lenne a lényege, hogy nem avatkozunk bele.

Ha egy kémcsőben élnénk és minden steril lenne, akkor talán hasznos tanács lenne, hogy várjuk meg, amíg természetes módon felépülnek a bejövő linkek. Amíg verseny van és konkurensek vannak, addig a természetes linképülés kivárása üzletileg nem tűnik kifizetődő stratégiának.

Rabló-pandúr szituáció ez: a SEO ipar dolgozik, linket épít, keresőoptimalizál, a Google pedig igyekszik minél hatékonyabban kiszűrni azokat a technikákat, amelyek alkalmasak a találati lista manipulálására.