Évértékelés 2020 borítókép

Végre vége 2020 – YearCompass a digitális trendek területén

Éves áttekintés a 2020-ra jósolt digitális marketing trendek megvalósulásáról, illetve a 2021-es év trendjeinek felvillantása.

Immár harmadik éve foglalom össze a Digitális Marketing trendeket Yearcompass formátumban, a tavalyi év azonban semmiképpen sem segít a hagyomány megteremtésében. Lévén elég kiszámíthatatlan és hektikus évünk volt a 2020, sokak szerint a 21. század legrosszabb éve, mások szerint közel sem volt ennyire rossz.  Annyi azonban biztos, hogy senkinek nem azt hozta, amit eredetileg elképzelt vagy tervezett, és hiába minden korábbi éven alapuló trend elemzés valószínűleg a legtöbb tévesnek bizonyult.

A tavalyi összefoglalóm, ahogy majd az idei jóslatom is abszolút saját nézőpontból összerakott Top 3-as trend válogatást tartalmaz. Éppen emiatt csak a szerencsén múlott/ múlhatott, hogy végül is nem kell teljesen lemondóan nyilatkoznom a “sikerességükről”.

A Top3 trend, amelyet 2020-ra jósoltak, és én kiemelnék erre az évre, a Smart Insight és a Content plus listái alapján állt össze.

2020 összefoglalója

 

A 2020-ra jósolt (szubjektíven válogatott) Top3 trend tehát a következő volt:

 

1. A Marketing Technológia (MarTech) térnyerése

A marketing digitális transzformációjáról már régóta beszélünk, azonban csak pár éve indult el igazán az a folyamat, amely stabil és megbízható eszközökkel látja el a marketingeseket, hogy feladataikat és folyamataikat digitalizálhassák és automatizálhassák. 2020-ban sokat látták a lehetőséget, hogy végre több cég kezd el technológiai megoldásokat (marketing szoftvereket) használni hirdetési és kommunikációs tevékenységeihez. A rengeteg adat, amelyet folyamatosan gyűjtünk és halmozunk fel a felhasználókról, végre rendszerbe kerülhet, és a célozottabb és személyre szabottabb reklámozás lehetőségét adja nemcsak a nagy és tehetős, de a kisebb cégeknek is.

Több szakember dolgozik a piac folyamatos edukációján, hogy segítse a marketingeseket a szükséges technológiai eszközök megismerésében és hatékony használatában. A SmartInsights oldala egy remek infografikában foglalta össze a szerintük szükséges digitális marketing eszközök tárházát, cél és típus szerint.

Smartinsights infografika
Az infografika forrása: smartinsights.com

 

2. Az Ügyfél-Életút mérés és követés felértékelődése

Az ügyfél-életút modell a klasszikus marketing tölcsér formátumtól indulva elég nagy utat járt be, és vizsgálata bebizonyította, hogy valójában egy nem lineáris és szerteágazó útról kell beszélnünk, ahol a potenciális ügyfél saját érzetei és benyomásai alapján haladva, de bármikor léphet szintet vagy változtathat irányt. Éppen emiatt még fontosabb, hogy megértsük saját márkánk érdeklődőinek és ügyfeleinek az útvonalait, feltérképezzük azokat, és ezek alapján kommunikáljunk, vagy alakítsuk ki hirdetési stratégiánkat. Azonban ezidáig sok marketinges próbálta “megspórolni” ezt a pepecselős és rengeteg kutatással/ adatgyűjtéssel járó munkát, amire a jóslatok szerint 2020 hozhatja el a változást. Magam is írtam erről a trendről és a lehetséges megoldásokról az évben a Telekom HelloBiznisz oldalán.

A szakértők amúgy nem kevesebbet jósoltak, minthogy végre rájönnek a márkák, hogy érdemes a meglévő ügyfelekre fektetni a nagyobb hangsúlyt, őket megértve és monitorozva olcsóbban növelni a bevételt, megtartásukkal stabilizálni az eladásokat és kisebb arányban foglalkozni a még el nem ért potenciális ügyfelekkel. Praktikus eszerint átnézni és tervezni a márka aktivitásokat és egy ?audit? után azokra a csatornákra fókuszálni, amik az ügyfelekkel való közvetlen és hatékony kommunikációt és kapcsolattartást segítik.

 

3. A kisebb social media platformok lehagyják a Facebookot

A 2019-es év a Facebook körüli botrányoktól volt hangos, és így utólag azt is tudjuk, hogy 2020-ban sem volt ez másképp. Éppen emiatt gondolhatta úgy a szakma, hogy 2020 a “niche” közösségi platformok éve lesz, amikor berobbanhatnak és megerősödhetnek a célzottabb közösségeket megszólító, vagy pl. más formátumban működő (lsd. TikTok) oldalak is.  Ezzel párhuzamosan pedig arról szólt a jóslat, hogy nemcsak a felhasználók, de márkák is inkább ezen oldalak mellett teszik majd le a voksukat és költéseiket.

 

Mi valósult meg a 2020-as jóslatok közül?

A kiemelt 3 trend nagyon jól mutatja a 2020-szal szemben támasztott elvárásokat: folyamatos és töretlen növekedést vártunk, mind költésekben, mind a technológiai eszközök és platformok használata kapcsán, illetve -mint ahogy minden eddigi évben- a személyre szabott marketing megoldások térnyerését reméltük.

Pandémia

Azonban 2020 egy szokatlan év volt, szokatlan helyzetekkel. Összességében elmondható, hogy az első hullám alatt a legtöbb cég visszavonulót fújt, és nemhogy új eszközökkel vagy megoldásokkal kezdett volna el kísérletezni, de a régieket is elengedte. Nemhogy több pénzt vagy hirdetést indítottak volna, hanem éppen csökkentek a költések és a kommunikáció intenzitása. Többeknek jelentette az üzlet bezárását a kialakult vírus helyzet, és többen a túlélésért küzdenek. Voltak persze szektorok (IT, FMCG, stb.), amelyek megerősödtek, vagy stabilak tudtak maradni, de a legtöbbeknek újra kellett gondolni a stratégiájukat.

 

Nézzük, hogy ez a nagy kép hogyan érintette az egyes trend jóslatokat:

1. Cáfolva.

Bár a szakma próbál minél több támogatást és edukációt nyújtani a cégek és főleg a marketing szakemberek felé – elkészült pl. egy remek eszköz áttekintés is a https://martech5000.com oldalon – azonban a vírus nyomán beköszöntő gazdasági óvatosság és várható visszaesés nem kedves a MarTech kiadásoknak. A szoftveres és egyéb megoldások száma egyre nő, de pl. több típus esetén jelentettek lemorzsolódást, látszik tehát, hogy nem minden rendszerre van jelenleg égető szükség. Praktikus lenne, ha csökkenne a marketingre használt eszközök száma, azonban az is jól látszik, hogy az ingyenes, illetve freemium megoldások még mindig előnyt élveznek az alapból fizetős rendszerekkel szemben. A leginkább továbbra is “csak” hirdetésre, mérésre, social media csatorna kezelésre és értékesítési megoldásokra használnak digitális rendszereket. A várt áttörés az adatkezelés, AI és egyéb megoldások terén, még várat magára.[1]

2. Igazolva.

Rengeteg cikk és előadás jelent meg az Ügyfél-Életút kezelés, azaz Customer LifeCycle Management (CLM) témájában, mivel egyre több cég és szakember ismeri fel, hogy többet nyerhet meglévő ügyfelei további gondozásával, mint folyamatosan újak vadászatával. Pláne, hogy 2020 elhozta a közösségi összefogás és a hiteles márkák vágyának évét is, így az a cég, aki érzékenyen és hatékonyan tudta megszólítani ügyfeleit, esetleg Facebook csoportokat létrehozva, és ezzel erősítve az elköteleződést, az jobban jöhetett ki a vírus okozta hullámok közül, mint azok, akik nem fókuszáltak ilyen mértékben a meglévő fogyasztóikra.

A legstabilabb vállalkozások összes bevételének 25?40% -a a visszatérő ügyfelekből származik. A visszatérő vásárlók 3-7-szer annyi bevételt hoznak, mint az egyszeri vevők.” (Edward Gotham)

3. Részben cáfolva.

A közösségi média használat a vírusnak és az otthon, illetve online töltött időnek köszönhetően drasztikusan megugrott. Természetesen ez hatással volt nemcsak a Facebook felhasználói számára, de egyéb oldalak, mint az Instagram, TikTok vagy éppen a Pintereset használónak számára is. Azonban ez közel sem ingatta meg a Facebook vezető pozícióját, bár tény, hogy arányaiban nem a Facebook, hanem a chat aplikációk felhasználói száma növekedett a legnagyobb, tehát egy alapjaiban másképp működő platform, amiből amúgy azért a Facebook Messenger is kivette a részét. Ami a költéseket illeti, a márkák ebben is kézi féket húztak, illetve tudatosan vonták meg a Facebooktól költéseiket a “Black Live Matters” antiszemita-ellenes mozgalom kapcsán, így a hirdetési pénzek nemhogy nem vándoroltak át máshova, de nem jelentek meg sehol sem az év második és harmadik negyedévében.[2]

 

Az eddigi 2 éves tendencia tehát úgy látszik marad

Körülbelül a jóslatok fele az, ami ?beválik? és a többi pedig mondjuk úgy, hogy átalakul. Nem meglepő mondjuk, hogy 2020-ban nem jöttek be igazán a jóslatok, és éppen emiatt elég bátornak is tartom, hogy meghatározó, vagy hatalmas jóslatokba bocsátkoznak 2021-re nézve. De természetesen tervezni és ezzel együtt jósolni így is kell, ki tudja talán éppen az elmúlt év tapasztalat segíthet minket abban, hogy jobban felkészüljünk a kiszámíthatatlanra és igyekezzünk hatékonyabban megoldani az elénk gördülő akadályokat.

Ahogy szokásom tartja az idei év trendjeit itt hagyom összesítve, több listában, és ezek közül fogok jövő ilyenkor 3 jelentősebbet kiválasztani és vizsgálni:

Bízom benne, hogy hasznosnak találtátok ezt a kis év értékelő gyakorlatot és kedvet kaptatok esetleg saját céges vagy személyes Yearcompass elkészítéséhez is. Sokat segíthet a jövőbeni irányok meghatározásában és annak az érzetnek az erősítésében, hogy minden külső körülmény ellenére az azért a mi cselekedeteink és döntéseink is hatással vannak a dolgok alakulására.

Egy stabilabb és sikeresebb, vagy legalább is egészségesebb 2021-et kívánok, sok tapasztalással és tervezéssel.  Jövő ilyenkor pedig ismét visszatekintünk majd, hogy mi valósult meg ezekből a tervekből!

2021-es naptár

 

[1] https://www.business.com/articles/martech-trends-to-know/
[2] https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview

A képek forrása: pexels.com