2024-ben az iparági marketing további fejlődésen és átalakuláson megy keresztül. A folyamat középpontjában a mesterséges intelligencia (AI) áll, amely jelentősen átformálja a gyógyszeripari cégek marketingstratégiáihoz való hozzáállását.
Az idei évre prediktálható gyors digitális fejlődést számos egyéb technológia megjelenése is elősegíti, beleértve például a marketingautomatizálási eszközök szélesebb körű elterjedését. Miközben folyamatosan új technológiák és szabályozások jelennek meg a gyógyszermarketing területén, kulcsfontosságú, hogy időt szánjunk annak biztosítására, hogy ezek követésére és fejlesztésére is fordítsunk figyelmet. Ezt szem előtt tartva, a cikkben ismertetjük a legfontosabb gyógyszermarketing trendeket.
A mesterséges intelligencia használata
A mesterséges intelligencia már számos módon használatos a gyógyszeriparban (például gyógyszerkutatás és -fejlesztés, klinikai vizsgálatok). Hatása a gyógyszeripari marketingre pedig nem csupán technológiai előrelépés, hanem egy jelentős paradigmaváltás. A mesterséges intelligencia alkalmazása, vagyis az emberi szakértelem és a mesterséges intelligencia közötti szinergia lehetővé teszi a gyógyszeripari vállalatok számára, hogy a marketing területén is új lehetőségeket, eddig példátlan innovációkat vezessenek be.
A gyógyszergyárak a mesterséges intelligencia segítségével rendkívül rövid idő alatt hatékonyabb marketingkampányokat dolgozhatnak ki, amelyekkel a meghatározott célközönségnek a rendelkezésre álló adatok elemzésével és a kulcsfontosságú információk kinyerésével sokkal könnyebbé válik a tartalom személyre szabása és gyors, automatizált eljuttatása. Az ezzel járó ipari verseny valószínűsíthetően intenzív lesz, bár az év végére talán már kialakulnak bevált, jó gyakorlatok is.
Az omnichannel marketing növekedése
A digitális marketing egyre fontosabbá válik az egészségügyi szakemberek és a betegek elérése szempontjából. A gyógyszergyártók már jelenleg is számos digitális marketingstratégiát (például közösségi média platformok, e-mail marketing, keresőmarketing) használnak, hogy elérjék a célközönségeiket és/vagy adatokat gyűjtsenek róluk, amelyeket felhasználhatnak a marketingkampányaik fejlesztésére. Az évről évre növekvő reklámzaj miatt azonban egyre nagyobb kihívás a potenciális fogyasztók elérésére.
A probléma megoldásában az egyre népszerűbb, a személyre szabottsághoz kapcsolódó omnichannel marketing tudatosabb alkalmazása segíthet, amely lehetővé teszi, hogy egy adott termékhez a legjobb közönséget érjék el a megfelelő csatornán, a megfelelő időben. Az omnichannel megközelítés lehetővé teszi a gyógyszeripari vállalatok számára, hogy integrált, következetes és összefüggő élményeket hozzanak létre több érintkezési ponton (ott találkozzon a közönséggel, ahol éppen tartózkodik), legyen az akár digitális, akár hagyományos (e-mail, közösségi média, webináriumok, konferenciák, stb.), zökkenőmentes átmenetet biztosítva a különböző csatornák között.
Az omnichannel marketing segíthet az ügyfélélmény kialakításában is, továbbfejlesztett ajánlásokat és személyre szabott ajánlatokat promótálva, és minden alkalommal, amikor a fogyasztó kapcsolatba lép egy márkával, értékes tartalmat kap, ahelyett, hogy ismétlődő reklámüzenetekkel találkozna.
A közösségi média intenzívebb alkalmazása
A közösségi média a legtöbb páciens és egészségügyi szakember/szolgáltató számára alapvető interperszonális kommunikációs színtérré vált. Ezen platformok a felhasználók elköteleződése és a hirdetési bevételek növelése érdekében folyamatosan fejlődnek, új funkciókat hoznak létre, a szinte állandó változások pedig szinte állandó tanulást igényelnek, emellett azonban jelentős versenyelőnyt kínál azoknak a márkáknak, amelyek hajlandóak ebbe időt és pénzt fektetni.
Az átlagos napi internethasználat 60 százalékát kitevő és a leggyorsabban növekvő közösségi médiaplatformnak tartott TikTok továbbra is élen jár az algoritmusok finomításában, a közönségszegmentálásban, a kereskedelem ösztönzésében és a lenyűgöző, rövid, kreatív és megosztható videótartalmak létrehozásában. Ezt a stratégiát minden marketing- és hirdetési csatorna átvette, hiszen ahhoz, hogy egy hirdetés felhívja magára a figyelmet és cselekvésre ösztönözzön, az üzenetnek rövidnek és provokatívnak kell lennie ahhoz, hogy leállítsa a görgetést, meghosszabbítsa a megtekintési időt vagy interakciót váltson ki. Az egészséggel kapcsolatos tartalmak egyre nagyobb mennyisége azt jelzi, hogy a gyógyszeripar is kihasználja a TikTok adta lehetőségeket, legyen szó organikus, natív márkatartalmakról, kampányokról vagy partnerségi együttműködésekről, felmérve előtte a fogyasztók valódi érdeklődését és igényeit.
Az internethasználók körülbelül 90 százaléka, beleértve az egészségügyi szakembereket is, hetente néz videókat. Ahhoz, hogy egy marketingkampány sikeres legyen, elengedhetetlen, hogy legalább néhány videóelemet beépítsenek, melyek segíthetnek megértetni a potenciális vásárlókkal, hogyan profitálhatnak egy adott termék/szolgáltatás választásából. Az előállításukhoz szükséges eszközök folyamatos fejlesztésének köszönhetően pedig szinte mindenki gyorsan és költséghatékonyan készíthet kiváló minőségű, akár interaktív tartalmakat.
Fokozottabb hangsúly a betegek bevonására
A fogyasztók túlnyomó többsége aktív szerepet játszik saját, egészségükkel kapcsolatos döntéseiben, ezért a gyógyszeripari vállalatok marketingkampányaikban egyre inkább a bevonásukra összpontosítanak, erre számos csatornát használva (például közösségi média, online betegtámogató csoportok, stb.). A gyógyszermarketing betegközpontú megközelítése egy módja annak, hogy a cégek olyan kapcsolatokat építsenek ki a betegekkel, amelyek megfelelnek szükségleteiknek és preferenciáiknak.
Ez más szóval a marketingstratégia alulról felfelé történő felépítéséről szól, a fogyasztókat „valódi” embernek tekintve, amely a marketingesek számára a legértékesebb és legmegbízhatóbb inputforrás (a fogyasztói magatartás, preferenciák és igények megértése célzottabb és hatékonyabb kampányokat tesz lehetővé). A betegközpontú gyógyszermarketing növelheti a betegek bizalmát és erősítheti a márka imázsát, ehhez „csak” olyan üzeneteket kell létrehozni, amelyek személyre szabottabbak és relevánsabbak. Annak ellenére, hogy sok gyógyszercég ismeri fel a betegközpontúság hosszú távú előnyeit, marketingstratégiájukra ez sajnos még nem minden esetben jellemző.
Összefoglalva tehát, ha az idei évre tekintünk, az iparág haladása magában foglalja a gyógyszermarketing trendekhez való rugalmasan alkalmazkodást, a feltörekvő technológiák kihasználását, valamint a folyamatos tanulás és kísérletezés kultúrájának előmozdítását. Ezáltal a gyógyszeripari vállalatok tovább javíthatják a betegek ellátását, és még hatékonyabban vonhatják be az egészségügyi szakembereket, a marketinges szakemberek pedig olyan (szükségszerű) stratégiákat dolgozhatnak ki, amelyek biztosítják a sikert ebben a dinamikusan változó környezetben.
Rita további cikkeit a Marketingtitkok blogon itt olvashatod.
Képek forrása: pexels.com