Öt jótanács azoknak, akik nem akarnak galambokkal sakkozni
Az online marketingben nem (annyira) jártas cégvezetők, cégtulajdonosok bizony nincsenek könnyű helyzetben, ha ügyfeleiket, pácienseiket az online térben szeretnék elérni! Jelen kell lenniük, eredményeket kell hozniuk egy olyan játszótéren, ahol nem feltétlenül ismerik a játékszabályokat, és háttértudás nélkül, bizony belefuthatnak olyan „szakemberekbe” is, akik esetleg többet ártanak, mint használnak.
Az elmúlt 19 évben sajnos nem egyszer „mentettünk” már ki olyan partnereket kollégák karmaiból, akik brillíroztak nagy számokkal, valós eredmények nélkül, netán etikátlanul dolgoztak egyszerre akár több konkurenciának is, vagy éppen csak elképesztő drágán adtak silány minőséget.
Mostani bejegyzésemet egy pár nappal ezelőtti esemény inspirálta. Az egyik nagyon kedves magánrendelői partnerem és orvosai kaptak a közösségi csatornáin keresztül egy-egy hasonló megkeresést (ctrC – ctrV):
“Sziasztok, azért írok, mert online hirdetésekkel segítek orvosoknak ügyfélszerzésben és úgy láttam, hogy nem hirdettek Facebook-on, ami által jelentős bevételtől eshettek el. Hogyha érdekel, hogyan tudnék segíteni, akkor várom a válaszotokat 🙂 Üdv: XY”
Érdeklődve válaszoltam neki (jó pap holtig tanul, hátha van valami, amit más jobban tud csinálni!), majd telefonos megbeszélésre időpontot egyeztettünk.
A beszélgetésben két lépésben vérzett el a „kolléga”. A tapasztalataimat megosztom Veletek is, hogy ha hasonlót tapasztaltok, bekapcsoljon a vészvillogótok:
Mutasd a lapjaid, meg mondom ki vagy!
A beszélgetés felvezetőjében bemutatkozás helyett olyan belső információkat kért XY, hogy hol kommunikálunk, mennyit költünk, mi a célunk, stb.
Mielőtt kiadtam volna a belső információkat (no-no), visszakérdeztem, hogy van-e egészségügyi területen tapasztalata, merthogy más marketing stratégiát igényel egy borászati, mást egy kozmetikai és megint mást egy magánegészségügyi vállalkozás, s ha nagyon szigorú akarok lenni, akkor az egészségügyi területen is teljesen máshogy kell/lehet elérni a célcsoportot nőgyógyászati és mondjuk ortopédiai területen. Egyszerűen más a páciensek igénye, orvosválasztási szokásuk, foglalási metódusuk, amit nem baj, ha legalább hallomásból ismer.
Mielőtt nagyon belemerülhettünk volna a szakmai kérdésekbe, kiderült, hogy két egészségügyi területen működő ügyfele van a kollégának, abból az egyik ráadásul konkurens, ortopéd területről(!)
Beszélgetésünk ezen a ponton – ha egyébként lett is volna még kedvem megismerni a „tuti megoldást” – itt véget ért.
Miért gond, ha azonos versenyszférában dolgozik a tanácsadód, online marketing szakembered?
Egy PPC kampánynál, vagy keresőoptimalizálásnál az a célunk, hogy lehetőség szerint minél olcsóbban, elérjük a releváns célcsoportunkat, akiket beterelve online felületünkre leadekké (vásárlókká, ügyfelekké, páciensekké konvertálunk), s mindezt úgy, hogy lehetőség szerint megelőzzük versenytársunkat. Ha ugyanarra a célcsoportra, kulcsszavakra, területre fog lőni a marketingesed (Pl.: ortopédia), vajon kinek fog kedvezni a célzásnál? Kit fog előnyben részesíteni? PPC kampány esetében a két kampány egymással is versenyezni fog, így tulajdonképpen mindkét ügyfél negatív pozícióból fog indulni vagy folytatni a megkezdett kampányait, amit nagy valószínűséggel a kampányt felállító kolléga el fog tüntetni a hozzá nem értő szeme elől.
A beszélgetés egyébként itt valóban véget is ért. Ha lett is volna még kedvem tovább játszani az érdeklődő ügyféljelöltet, aki nem hirdet a „tuti csatornán, és szándékosan mond le potenciális leadekről”, (ahol egyébként korábban teszteltem már az eredményességet és értékes leadekből csak nagyon kevés és lényegesen drágábban jött!), jeleztem, hogy etikátlannak tartom azonos versenyszférában dolgozók online kommunikációját vezetni, hiszen egy versenyhelyzetben melyiküket fogja (és miért??) versenypozícióba hozni?
A fentiekhez hasonlók elkerülésére hoztam pár tippet – a teljesség igénye nélkül a Marketingtitkok blogra azoknak, akik online térben is jelen vannak, de talán nem értenek annyira ehhez a területhez.
Öt jótanács azoknak, akik nem akarnak galambokkal sakkozni
1. Óvatosan az önjelölt online marketing szakértőkkel! Hideghívások helyett, kérj szakmai ajánlásokat!
Egy valamire való PPC vagy online marketing szakember nem fog Facebook üzenetben „hideg” megkereséseket kezdeményezni, és nagy valószínűséggel letegezni sem fogja leendő ügyfél-jelöltjét.
„Hideghívásos” megkeresések helyett kérj inkább olyan ismerősöktől ajánlást, aki tudod, hogy dolgoznak online marketing szakemberrel, és jól megy a vállalkozásuk!
2. Referenciák, eredményekre fókuszálva
Ha már van jelölted, nézz utána, kérj referenciákat, és ellenőrizd is azokat! Ne sajnáld rá az időt! Sokkal többet veszíthetsz egy elhamarkodott, rossz döntéssel, mint azzal, ha utána mész a leendőbeli megbízott tanácsadódnak/marketingesednek! A referenciáknál rákérdezhetsz eredményekre is: honnan-hova jutott el, melyik projektjére a legbüszkébb, stb.
3. SOHA NE KEZDJ olyanokkal, akik a versenytársadnak is dolgoznak!
Erről fent már írtam, de gondolom, te sem örülnél annak, ha egy PPC kampánynál, vagy SEO folyamatban önmagad ellen versenyeznél. Szerződéssel is védheted magad, kérhetsz kizárólagosságot, bár szerintem ez alap, nálunk ezt kérni sem kell…
4. Fókuszálj a lényegre, ne hagyd magad eltéríteni attól, ami neked valódi értéket nyújt!
Kommunikációval is foglalkozunk, ezért egészen jól tudjuk a szavakat csavarni, és sajnos vannak, akik vissza is élnek ezzel! Bármikor tudunk olyan számokat mutatni, amik jól néznek ki. Volt például már olyan mentett ügyfelem, akinek méregdrágán leoptimalizálta XY kolléga az oldalát egy olyan szóösszetételre, ami bár első pozícióba került (gyönyörű prezentációt is tartott róla!), csak épp a kutya nem keresett adott kifejezésre, így a valóságban pénzkidobás volt a marketinges munkája, a Partnerünk pedig nem értette, hogy ilyen szép eredmények mellett miért pang üresen a rendelői széke.
Óvakodj a félrebeszélésektől, és kérj pontos adatokat, számokat, információt, illetve törekedj arra, hogy a számodra értéket képviselő eredményekről beszéljetek. Például: ebben a hónapban hány foglalás volt, előző hónapban mennyi volt, stb.. Minden más felesleges bullshit.
5. Ha nem értesz az online marketinghez, kérj „másodvéleményt”, bízz meg külsős tanácsadót!
Betegként mi, laikusok is tudjuk, hogy van lehetőségünk máshoz fordulni, és ha nincs meg a kémia, vagy bizonytalanok vagyunk adott szakorvosban, merünk más szakemberhez fordulni! Ez a lehetőség neked is mindig rendelkezésedre áll! S bár pénzbe fog kerülni, még mindig kevesebbe kerülne, mint egy rosszul felépített kampány miatti veszteség.
Kata további cikkeit a marketingtitkok blogon itt találod!