Digitális YearCompass-t immár ötödik éve készítek a marketingtitkok blogon, de még soha nem kellett ilyen turbulens, durva és kiszámíthatatlan évet értékelnem.
Gondoltam már, hogy mélyen vagyunk, de az idei év hullámvasútja ezúttal bőven a felszín alatt robogott velünk. Ez talán még érdekesebbé teszi a marketing trendek kiértékelését, bár lehet, hogy valamelyest torzítja is az eredményeket. Ahogy a tavalyi elemzést is kezdtem, a stabilitás már évek óta nem alapvetés a piacon. Folyamatos tervezés és újratervezés ciklusokat járunk be, hol hosszabb, hol rövidebb idő alatt. Igaz ez marketing trendek esetében is, mert van, ami folyamatosan fel-fel bukkan, majd eltűnik a horizontról az éppen aktuális szocio-gazdasági tényezők miatt. Vannak tehát állandó témáink évről évre, és úgy néz ki, hogy szépen velünk is fognak maradni egy ideig.
Minden évben igyekszem több forrásból választani trendeket. Nem volt ez másképp most sem, hiszen a 2022-es trendeket a HubSpot, a Forbes és a Telekom HelloBiznisz oldalának hasábjairól citáltam. Figyelembe vettem az általános hivatkozottságukat és relevanciájukat a magyar piacra is. Nézzük is meg, hogy mik voltak azok a marketing trendek, amelyeket 2021 végén jósoltak 2022-re, és mi az, ami ebből be is igazolódott!
1. A TikTok fogja dominálni a közösségi média teret
A TikTok tagadhatatlanul gyors növekedési görbén van. Már 2021 elején látványos volt, hogy a „TikTok” kifejezés keresési volumene 61%-kal nőtt az előző éveshez képest. Ráadásul ez volt az első nem Meta-alkalmazás, amely elérte a 3 millió globális letöltést. Emellett Ben Jeffries az Influencer.com CEO-ja, azt mondta:
„Ez a népszerűség arra ösztönözte a már bejáratott közösségi média platformokat, köztük az Instagramot és a YouTube-ot is, hogy kísérletezzenek új tartalomformákkal, amelyek felkeltik a TikTok generáció figyelmét.”
A jóslat szerint 2022-ben továbbra is látni fogjuk a TikTok térnyerését, ahogy egyre több márka vizsgálja meg, hogyan tudná kihasználni az alkalmazás népszerűségét a márkaismertség bővítése és az új közönség elérése érdekében. Ezenkívül erősödik a TikTok közösségi média környezetre gyakorolt torzító hatása: mivel más platformok megváltoztatják szolgáltatásaikat, hogy nagyobb hangsúlyt kapjanak a rövid formájú, „falatozható (snackable)” tartalmak és az egyéb „TikTok” szerű megoldások.
2. Az Influencerek tovább növekednek, főleg B2B területen
Az influenszer marketing a tervek szerint 2021 végére eléri a 13,8 milliárd dolláros költést, és 2022-ben jóval tovább növekszik majd. A klasszikus fogyasztói termékeket promotáló influenszerek mellett azonban egyre nagyobb tere lesz a B2B márkákkal együttműködő véleményvezéreknek. 2021-ben az Adobe, az SAP, a GE és a PWC egyaránt kihasználta ezt a trendet, ahogy az InfluencermarketingHUB esettanulmányaiban is olvasható.
Így 2022-ben a márkák számára elsődleges szempont kell legyen, hogy olyan influenszerekkel indítsanak együttműködést, akik azonos értékrenddel és aktív követőbázissal rendelkeznek. Érdemes lehet hagyni, hogy a véleményvezér a saját „terepén” és saját tartalmaival támogassa a marketing tevékenységet. Az üzleti kommunikációban pedig felértékelődnek a cégek saját dolgozói, mint „influenszerek” és erősödni fog a vállalkozók Én-márka építési tevékenysége is.
3. Az integrált online marketing felerősödése várható
A Facebook (Meta) tavalyi leállása is bebizonyította, hogy nem lehet üzleti tevékenységet és marketinget kizárólag egy felületre alapozni. Ráadásul igaz ez minden, nem általunk működtetett és kontrollált felületre is. Fontos, hogy kommunikációnk platformokon átívelő és technikai fennakadásokra is felkészült legyen. 2022-ben erősödni kell minden felületen, több lábon állni a marketingben is, hogy ne hagyjunk túl nagy kitettséget egyetlen platformnak sem.
Ha tehát az összes erőforrásunkat a közösségimédia-kosárba tesszük, fennáll annak a veszélye, hogy lemaradunk azokról az ügyfelekről, akik nem használják az egyes közösségi média oldalakat. Ugyanez vonatkozik az e-mail marketingre, a tartalommarketingre és a PPC hirdetési kampányokra is. Elméletileg ezeknek a digitális marketing taktikáknak a kombinálása jobb eredményeket tud hozni, mivel az egységes márkaidentitás és a konzekvens kommunikáció benyomását kelti.
Összegezve a 2022-es évet rengeteg változás és átalakulás vette kezdetét. Nagyjából semmi nem a tervek vagy elképzelések szerint alakult, kinek rosszabb, kinek jobb értelemben. A trendek kapcsán azonban úgy tűnik, jobban jósolható volt az év:
1. Igazolva
Ahogy a BusinessofApps oldalról megtudhatjuk a TikTok több mint 60%-al növelte felhasználó számát és 2022 végére már megközelíti az 1,5 milliárd aktív felhasználót az applikáció. Ezzel a tavalyi globális 6. helyről már az 5. helyen van a Facebook, YouTube, WhatsApp és Instagram mögött. Ráadásul egyre több marketinges kezdi el használni, márkaépítési céllal is: nemcsak influenszer együttműködésekben, hanem hirdetési költéssel is: a Meta és a YouTube költések után itt költenek a leginkább social media megjelenésekre a cégek, azonban a nagyokhoz képest még csak töredék összegben. Viszont az oldalon töltött időben egyértelműen megelőz minden más csatornát és ezzel valódi vezetővé válik, ahogy a DataReportal riportjából kiderül 23,6 órát töltenek a felhasználók átlagosan az oldalon.
Emellett a platform hatásai tagadhatatlanul jelen vannak egyéb közösségi média oldalak funkció-fejlesztéseiben is. Legyen ez az Instagram, ahol megjelent a zenei aláfestés funkció már a képek alá is, vagy a YouTube, ahol már Short formátumú videók is feltölthetőek. Így a TikTok ugyan technikailag még nem piacvezető, de minden szempontból trend alakító platform.
2. Részben igazolva
A NetInfluencer riportja alapján sajnos a megkérdezett márkáknak csak 21%-a gyakorolt ténylegesen folyamatos B2B influenszer marketinget, ráadásul az időszakos kampányokat futtató márkák 24%-a azt is mondta, hogy influenszer marketing kampányaik „nem voltak túl sikeresek”. Mindemellett a felmérésben résztvevők több mint 70%-a egyetértett abban, hogy ügyfeleik véleményvezérek és iparági szakértők tanácsára támaszkodtak, és hogy mérhető elköteleződést hoztak ezek az együttműködések.
A megkérdezett B2B marketingszakemberek 75%-a nyilatkozott úgy, hogy már belső vezetőket használ az online hitelességük növelésére, míg 63%-uk azt mondta, hogy online én-márkával rendelkező vezetői befolyásolást használ az értékesítési konverziók növelésére. Tehát ez a trend egyértelműen beigazolódni látszik. A válaszadóknak azonban csak 42%-a mondta azt, hogy alkalmazottakat is bevon a, kommunikációjába. Az egyértelműen látszik, hogy az alkalmazottak és a vezetők használata a hitelesség és a társadalmi befolyás online növelésére sokkal költséghatékonyabb, mint külső influenszerek használata.
3. Igazolva
Évek óta téma és szakmai irány az integrált gondolkodás. Cikkek szólnak róla, hogy érdemes egységes vizuális és üzenet világgal megcélozni a potenciális vásárlókat minden lehetséges és indokolt csatornán. Ráadásul ez összecseng az egységes és következetes tartalom-marketing kampányok megjelenésével is, tehát ezek mindenképpen egymást erősítő trendek. Ennek fényében elég nehéz már nem így gondolkodni és működni, így nem meglepő, hogy a legtöbb kampány esetén nemcsak egy csatornás az üzenet, hanem egymásra erősítve jelennek meg több felületen a márkák. Talán a legerősebb és egyben leglátványosabb az RTL.hu bevezető kampánya volt, ahol igyekeztek teljesen egységes megjelenésben és üzenetekkel dolgozni az újrapozicionálás érdekében. A kampány amúgy Effie ezüst díjat is nyert.
Összességében tehát a nehezített gazdasági körülmények sem gátolhatták meg a már évek óta alakuló marketing trendek sorát, hogy beváltsák a hozzájuk fűzött reményeket. De vajon így lesz ez 2023-ban is?
Nézzük meg zárásképpen, hogy melyek a legnépszerűbb jóslatok az idei évre?
Ezek lesznek a 2023-mas marketing trendek?
Úgy tűnik, hogy 2023 az új eszközök helyett inkább az új tartalmak éve lesz, legalább is a 3 leggyakrabban feltűnő jóslat szerint:
- Az AI Toolok megjelenése a content marketingben – Frontier Marketing jóslata
- A „snackable” rövid formátumú videós tartalmak térnyerése minden csatornán – A ThinkwithGoogle jóslata
- A márkák elkezdik bevenni a Metaverset – A DataReportal jóslata
Kétségtelen, hogy 2023 a fókuszáltságról és a kitartásról fog szólni, hogy miképp tudjuk megerősíteni és fenntartani pozícióinkat a célcsoportunknál a teljesen diszruptív környezetben.
Kívánok ehhez magunknak nagy lendületet és sok megosztható történetet!
Ditte korábbi cikkeit a marketingtitkok blogon itt találod!