Könyvmarketing esettanulmány

Honnan ismered fel a veterán marketingest?

Genetikailag három olyan tulajdonságot hordoz magában, amik így, vagy úgy, de állandóan kikívánkoznak belőle.

1.) Először is ott van az a bizonyos közlési kényszer. Mindenhol dumálni akarunk – folyamatosan meg akarunk szólítani valakit, ráadásul minden lehetséges platformon ott akarunk lenni: rádióban, TV-ben, óriásplakáton, citylight-on, online felületeken és a nyomtatott sajtóban is.

2.) Másodszorra ott vannak az eget rengető ötletek tömege, – napi minimum tíz, amiből persze 9,9 kuka – a világmegváltó tervek, álomkampányok – tudjátok, az a tipikus bizsergető érzés, ami egy kihívás, vagy tender, vagy egy új cél során napokig nem hagy minket aludni.

3.) Harmadszorra pedig tombol bennünk az „elégedett ügyfél-szindróma”, amit semmilyen negatív visszajelzés, barátságtalan hangnem, vagy megvalósíthatatlan kívánság nem tud kiirtani belőlünk. Na jó, legyünk őszinték, utóbbihoz azért szükség van arra a bizonyos gyerekszobára, amiben a türelmet és az empátiát elsajátítottuk.

 

Veterán marketinges – marketinges veterán

Vizsgáljuk meg ezt a három tulajdonságot egy gyakorlati példán keresztül, valós események alapján!

Adott Bánki Attila, a Vermis Production egyik tulajdonosa, aki több mint 20 éve dolgozik kommunikációs szakemberként, a digitális marketing egyik úttörőjeként. Egy szép reggelen arra a gondolatra ébresztette őt a közlési kényszere, hogy írjon egy könyvet. Illetve nem csak egyet, hanem egyből hármat. Kapásból felbukkantak az eget rengető ötletek – nem ám az elmúlt 20 év tapasztalatait szándékozta papírra vetni, amiről bőven volt már tudása, hanem a világvége gondolatával kezdett el kacérkodni, ami azért szerencsére még egyik jóslat alapján sem következett be.

 

Alexander B. Hackman néven kezdett el írni (de te ne kövesd el ezt a hibát, hogy nem a saját neveden adod ki a könyved) az apokalipszisről, illetve annak közeledtéről: Az utolsó huszonhét című trilógiája ugyanis a világvégét, pontosabban annak közeledtét, és az arra vonatkozó 27 napos felkészülést dolgozza fel.

„Mit tennél te, ha megtudnád, hogy 27 nap múlva vége a civilizációnknak – de kapnál egy végtelen nagyságú összeget tartalmazó bankkártyát?”

A téma önmagában nem légből kapott Attila számára: a katonai múlttal is rendelkező marketinges könyveit több évnyi forráskutatás, interjúk, katonai, titkosszolgálati kutatómunka és szociológiai felkészülés előzte meg.

 

Evidens volt, hogy a könyveivel kapcsolatos kommunikációt saját reklámügynökségén belül tartja, hiszen így az „elégedett ügyfél-szindrómáját” is ki tudta elégíteni: az évek során ugyanis tudatosan vette magát körül olyan szakemberekkel, akikben szintén megtalálhatók a korábban említett genetikai eltérések.

Érdekes tény, hogy PPC-ból könyvet eladni nem lehet nyereséggel. Mert egy webshop átlagos konverziós aránya 1-2%. Emiatt egy könyv PPC-ból való értékesítése több száz forint lenne példányonként. Ráadásul irodalmi könyvet a magyar, a könyvesboltban szeret leginkább megvenni.

Könyvmarketing csapatmunkában

Így történt hát, hogy Bánki Attila, aka Alexander B. Hackman nekilátott szerelemprojektjének, a Vermis Production social csapata pedig beleásta magát a könyvmarketingbe, és az írói brandépítésbe.

„A könyvmarketing pedig egy teljesen önálló marketing terület. Szakma a szakmában.”

Hogy egyszerű volt-e a feladat? A legkevésbé sem, hiszen amellett, hogy saját főnökünk lett az egyik ügyfelünk, meg kellett ismernünk az úgynevezett könyvmoly perszónát.

Elsőre talán azt gondolná az ember, hogy mi sem egyszerűbb könyvekről kommunikálni: bemutatjuk a borítót minél többször, minél szebb környezetben; frappáns idézeteket válogatunk az írásból, amiket aztán néha elspoilerezünk a Facebookon, vagy éppen rendszeresen osztjuk meg az író gondolatait az aktualitásokról, a közéleti eseményekről és a kulturális életről.

Ez mind nagyon kevés.
A könyvmolyokhoz szólni, a könyvimádókat megszólítani azonban egyáltalán nem könnyű. Ami az egyik olvasónak érdekes zsáner, vagy pont, hogy unalmas történet, az a másiknak világmegváltó gondolatokat tartalmaz. Alsó hangon legalább húsz féle magyar könyvolvasó van.

Fun fact, hogy a Meta maga, szinte megszámlálhatatlan módon tartja nyilván a különböző zsáner iránti érdeklődésű olvasókat. Csak néhány példa:

  • Fantasy, Krimi, Erotika, vagy a trendi újak, mint dark fantasy, vagy young adult
  • A rajongásod tárgya alapján: Jane Austin, Jo Nesbo, Stephen King imádók
  • Irodalom iránti érdeklődés, stb.

A célcsoportod megtalálásának két fontos eszköze van:
1. A tesztelés – ezzel akár a hatodára csökkentheted a költségeidet
2. Türelem – Amíg rá nem jössz, hogy hogyan keresd meg őket. Addig bizony sokszor fogsz hibázni. (BTW ezért kell megtalálni és megbecsülni azokat, akik tényleg ismerik ezt a szakmát. Rengeteg időt és pénzt spórolhatsz egy jó könyves szakemberrel)

Egy könyv és az azzal járó folyamatos kommunikáció sokkal összetettebb egy „átlagos” termékkommunikációnál, hiszen érzelmekkel játszunk, hosszú ideig kerestük azokat a tartalmakat, azt a tonalitást, azokat a felületeket, amikkel és ahol a leghatékonyabban rá tudtunk kapcsolódni az olvasók, Az utolsó huszonhét olvasóinak rezgéseire.

Hiszen ez egy disztópia.


Bár már a második kötet kommunikációjánál tartunk, bátran állíthatom, hogy annak ellenére, hogy egész jól belejöttünk a feladatba, még mindig rengeteg újdonsággal és kihívással
találkozunk a könyv népszerűsítésével, és az egyik „legveszélyesebb” feladattal, Alexander B. Hackman személyes brandépítésével kapcsolatban.
Egy írót ugyanis nem a könyvei értékesítésén keresztül tudsz a legjobban építeni. Hanem a személyes márkáján, az írói nevének népszerűsítésén keresztül.

 

A türelemjáték természete

Ez bizony türelemjáték. Hiszen évente több mint 14 000 új cím jelenik meg és úgy általában esnek az eladott példányszámok. Ráadásul ingadoznak a vélemények, hogy hány irodalmi könyv értékesítése után sikeres egy könyv. Azt mondják a nagy „öregek”, hogy 2000 eladott példány Magyarországon jó eredménynek számít. És azt is, hogy aki eladott 10 000 kötetet, az egy rocksztár.
A százezres példányszám pedig eszméletlen ritka, összesen három cím tudta produkálni ezt a szintet.

Az mindenesetre egy nagyon jó visszajelzés a csapat számára, hogy a könyvek rohamosan fogynak – na jó, azért ez részben az izgalmas történetnek, a könyv humorának, és az író egyedi stílusának is köszönhető! 😉