Hogyan változtak az autóreklámok a ’60-as és a ’70-es években?
Cikksorozatunk első részében az első autóreklámokat vettük górcső alá az ’50-es évekig. Most folytassuk képzeletbeli utazásunkat a print reklámok hőskorában!
1960 Pontiac „Wide Track” kampány
Ennek a csodaszép, háromhasábos print reklámnak a fősora ma már kissé furcsán hat, hiszen együtt szerepel a V-8 Engine és az Economy szó…
Amíg keresitek a Pontiac logót, addig elmondom, hogy megnéztem további reklámokat is ebből a korszakból, egyiken sem szerepelt. Mielőtt ezen fennakadnál, felhívom pár apróságra a figyelmed:
- Látod a USP-t? Keresd a kis kék piktogramot a jobb oldalon… Ebben az időszakban ugyanis komoly verseny folyt a gyártók között, hogy kinek mekkora…a szélessége. (A nagyon széles verda volt a menő akkoriban). Az üzenet egyértelmű: A széles kocsi -> az igazi kocsi.
- Ráadásul bevezették az úgynevezett. „Wide Track” kategóriát (nem is tudom mi lehetne a mai megfelelője, ha megírod, megköszönöm), melyet a Pontiac uralt a későbbiekben.
Mutatok egy másik „Wide Track” kampány elemet, nézzétek meg jól, lesz rajta egy trendi ismerős is:
Ezen a különleges print reklámon ugyanis feltűnik egy korabeli „influencer”. 😊 Uncle „Tom” McCahill-t látjátok a szöveghasáb bal oldalán, egy nem különösebben előnyös fotón. Tom ebben a korban egy igen népszerű autós újságíró volt, és mint olyan -> véleményvezér. Hiába, nincs új a nap alatt…
1967 Mercury Cougar Brand kampány
Ha azt érzed, régen minden jobb volt, akkor mutatok egy egyébként döbbenetesen elegáns kéthasábos reklámot egy indokolatlan állattal (és fájdalmas szókapcsolattal) megspékelve.
A pozitív image transfer a pazar szépségű autó mellett megjelenő fejedelmi állat lett volna. A kreatívról ez egy picit másként jön le: mintha a négylábú vadállat nem tudott volna teljesen azonosulni a négykerekűvel. (Itt jegyezném meg, hogy valószínűleg ez lett a legjobb shot, szóval képzeljük el a többit…)
1970 Chevrolet Nova – a megunhatatlan urban legend
Következő alanyunk a Chevrolet ’70 és a névadás, a célpiacra való bevezetés, valamint az ezt követő kommunikáció egy izgalmas példája.
Tartja magát az urbánlegenda, hogy a Chevy Nova spanyol ajkú országokban való bevezetését nehezítette, hogy a „no va” spanyolul azt jelenti -> „Nem megy”. Ebből kifolyólag a kocsi értékesítése rosszul ment. Sőt borzalmasan.
Ennek mások már sokszor utána néztek és megcáfolták több-kevesebb – egyébként teljesen hihető -magyarázattal, de ebbe most nem mennék bele, hiszen nem ezért vagyunk itt. De vajon mi az igazság? Valóban át kellett nevezni a szerencsétlen sorsú Chevy Nova-t?
Mindenesetre a fent látható, 1970-es hirdetésen szereplő Chevrolet Nova valamiért Chevrolet ’70 néven fut, ami több mint gyanússá teszi, hogy a névadás körül volt egy kis diszkrepancia…
* Fun fact, hogy ettől függetlenül még 1977-ből is van Chevy Nova kommunikáció – így érezzük át annak bizonytalanságát, hogy bevezethetünk-e egy országba úgy brandet, hogy az a lokál piacon valami marhaságot jelent a neve.
íme az 1977-es Nova hirdetés – hát mindenki tegyen igazságot a kérdésben maga.
1971 Lada print kampány Kelet-Németországból
De most komolyan! Egy hiánygazdaságban minek reklámozni? Vettek volna az emberek autót – de hát ugye nem volt…
„Milyen jó, hogy létezik a Lada”, mondja ez a semmi korábbira nem hasonlító, kicsit képregényes hangulatú storytelling reklám.
Van itt minden, amit csak a megrendelő kívánt:
- A márkanév jó nagy méretben
- A lehető legnagyobb szélességben megmutatott termék
- Boldog felhasználók szájbarágós üzenetekkel:
- Anyuka: „Sokkal nagyobb biztonságban érzem magam egy csillogó új Ladában, mint bármelyik használt autóban.” (Hopp egy pofon a használt piacnak!)
- Apu: „és normál benzinnel is gazdaságos!”
- Gyerek: „egy ilyen csomagtartóval a gumicsónakomat is magunkkal vihetnénk!”
- Műszaki leírások megkapó részletességgel
- Garancia feltüntetése
- Típusvariációk
- Árak
éééééééééééééééééééééééééééés:
- Kupon 🙂
Jól érezhetően ekkora már a keleti blokk is elsajátította a nyugati világ marketingkommunikációjának alapjait. Bár a képek híven követik a szocialista realizmust, de nyilván minden ország hozta a saját vizuális kultúráját.
1973 Szex & autóreklámok
Lehetett volna ez a legelső gépkocsi-értékesítési insight is, de ez egy tudományosan alapos cikk.
Az 1970-es években az MG indította el a „Your mother would’n like it” print kampánysorozatot. Az itt látható verzió talán a leginkább explicit.
Íme a sikeres hozzávalók:
- Tűzpiros kabrió
- Csábosan pózoló szőkeség
- Menő éjszakai fények
Az érvek hiányoznak, ahogyan a melltartó.
Felkészül: GVH.
A sorozat többi eleme nem ennyire explicit, és a szexizmus nem jön át ilyen direkten, sőt néha meglehetősen elvont – de azért adja a polgárpukkasztást.
(folyt.köv.)