…avagy hogyan változtak az autóreklámok az elmúlt 100 évben? Utazzunk vissza az időben, és tekintsünk át a legjobb kreatívokat!
A magunk szórakoztatására, tegyük ezt most úgy, hogy csak print megjelenéseket vizsgáljuk. Részint azért, mert száz éve még nem volt internet, és azért – és a célja ennek a cikknek – hogy láthassuk, hogyan gondolkodtak marketinges őseink a világban, hogyan fejlődött (vagy nem fejlődött) az üzleti kommunikáció automotive területen körülbelül száz év alatt.
Kezdődjön egy rendhagyó utazás több mint száz évvel ezelőttről!
1898 – The Winton Motor Carriage Company és a világ első autóreklámja
Igen, ez a világ első autóhirdetése. 125 év telt el, és bármennyire is fura, itt már dolgoztak a legfontosabb kommunikációs fegyvereink. Nagyon úgy tűnik, hogy már akkoriban is szükség volt a vásárló hatékony(nak látszó) meggyőzésére – értelemszerűen már akkor sem voltak hülyék az autókereskedők – de ami meglepő, hogy menni hasonlóságot mutat reklámtervezési szempontból a mai hirdetésekhez.
- A headline erős és ütős: „Lemondani a lóról”
- És benne egy örök klasszikus -> A katalógusrendelés lehetősége
- A fotó, a visual: A termék bemutatása használat közben
- a márkanév – valószínűleg szedési okokból olcsósítva, mert a The Winton Motor cég logója meglehetősen cizellált volt és az apróhirdetésben a kép inzert mindig feláras volt.
- Ha pedig közelről is megnézed találsz benne egy meglepő sort:
„Price $1.000. No agents.”
Vajon itt mire gondoltak? Hogy ügynökök kizárva? Egyébként ha utána számolunk, ez az ár mai értéken kb. 25-30.000 USD lenne (cca. 10 000 000 HUF!). Az sajnos a hirdetésből nem derül ki, hogy egy praktikus szabadidő autóról, esetleg egy középkategóriás kabrióról van-e szó, így összehasonlítani nehéz a mai árakkal…
* Fun fact: A Ford T modell ára egyébként „mindössze” 825 USD volt. Szóval nem mondhatjuk, hogy a mai elektromos kisautók – mint új technológia a piacon – túl lennének árazva.
1920 A Ford T modell és a bolygóműves sebességváltó
Megközelítőleg húsz évvel később a Ford T modell (Tudor „felszereltségben”, ahogy ma hívnánk: prémium családi egyterű).
A Ford T modell elterjedéséhez és sikeréhez nagyban hozzájárultak a különböző print reklámkampányok. Az itt látható gyönyörű kéthasábos sajtóhirdetés jellegzetességei nem ismeretlenek nekünk:
- A logó legyen nagyobb (az örök klasszikus)
- A termék a lehető legnagyobb méretben jelenik meg
- Szerepeljen rajta akciós ár. (520 USD).
Egyébként itt jól látható, hogy huszonkét év alatt mennyivel olcsóbbá vált a kocsik ára. Ez sem volt véletlen, köszönhető I. Henry Ford futószalagos megoldásának (Michigan, 1913)
- És ott van az ütős headline, amit azért is fordítottam le nektek, mert annyira különleges szót használ benne, mint USP, hogy arra szavak sincsenek:
„A bolygóműves sebességváltót megépíteni többe kerül, de ez jobb autóvezetést tesz lehetővé a kis kocsik számára”
Erre a megjelenésre mondanánk manapság azt, hogy „edukatív”…
1950 „See the U.S.A. in your Chevrolet”
Ugrunk harminc évet, hogy egy szép, színes, illusztrált Chevrolet printet-eket tudjunk megnézni (Ahogy ma hívnánk: brand kampány).
Színes print hirdetések 1920-ban még csak elvétve voltak, a ’30-as években már jelentős számban futottak.
- Itt már meglepő módon kisebb a logó.
- A kocsit ugyanakkor ennél nagyobb méretben már csak függőlegesen lehetett volna elhelyezni
- A rajzolt háttér pedig elmeséli a sztorit:
1945 után hazatértek a világháborúban harcoló katonák. Beköszöntött a boldog békeidő és a „Baby Boom”, emiatt a családoknak új autók tömegére volt szükségük. Mivel az úthálózat fejlett volt, a kocsikhoz egyre könnyebb volt hozzájutni, ráadásul volt egy csomó gyerek, ezért elterjedt a családi kirándulás. Ezt a trendet mutatja be egyszerűen a layout.
Ahhoz, hogy a Chevy az egyik legnépszerűbb kocsi legyen az USA-ban, ahhoz kellett a Campbell Ewald detroiti reklámügynökség, akiknek zseniális (nem fordítom le, mert bűn) „See the U.S.A. in your Chevrolet” kampánya. Az ehhez készült „TVC”-t nézzétek meg itt – utána tegyétek fel a kérdést magatoknak:
Vajon működne-e ez, ha pl. Tóth Gabi elénekelné a: „Járd be Magyarországot egy Opellel” üzenetet? Ne válaszolj addig, amíg nem nézted meg ezt.
Szerintem ugyanis működne. És a röhej az, hogy az 1951-es film YouTube kompatibilis, mert az első 5 mp-ben elhangzik a fősor; így működne non skippable hirdetési formátumon is….
1969 A Volkswagen és a „Think Small”
A felsorolás nem lenne teljes a DDB legendás, és sokat idézett kreatívja nélkül, amiben már tényleg ott a blickfang, már vizuális koncepció szinten is. Szinte kizártnak tartom, hogy egy ilyen hirdetés manapság átmenjen bármelyik „átlagos” döntéshozón is. Hogy miért?
- Termék kicsiben? Viccelsz? – Lásd az összes másik kampány példát.
- Ráadásul nincs középen? – Közép-közép, nehogy összezavarjuk az olvasót.
- Nagy üres tér, amit még megannyi dologra lehetne használni?
- Logó a szöveg végén?
- Fekete – fehér? Miközben a versenytársak színes reklámokat jelentetnek meg?
Mindezt úgy, hogy ez a kampány az USA piacára készült, ahol a V8, a cirkálók, és az 5000 cm3 szinte alapfelszereltség volt…
Imádom ezeket az Ogilvyre emlékeztető háromhasábosokat. (De persze nem ő csinálta a kampányt, amiről meg is emlékezett az egyik könyvében)
Folytatása következik…
Attila további cikkeit a marketingtitkok blogon itt találod.