XYZ – avagy a 2023-mas marketing trendek nyomában

Ahogy azt a tavalyi éves marketing yearcompass bevezetőjében is írtam, igazán új valahogy nem sok van a nap alatt. Az elmúlt évek trendjei folyamatosan velünk vannak, csak valamelyest mélyülnek és szofisztikálódnak az idővel. Illetve a hangsúlyok tolódnak a tartalom irányából a technológia, majd a technológia felől a tartalom trendjeibe. 

Az éves értékelés fontos eleme, hogy az ember folyamatosan kövesse, ne csak a jóslatokat, de a teljesülésüket is. (Az előző évi marketing yearcompass itt olvasható). Ideális esetben ugyan azon forrás lenne ideális mind a kettőhöz, azonban az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy míg trendeket sokan szeretnek “előre jelezni”, validálni már annál kevesebben.

Éppen emiatt az elemzési metodikám mindig egy-egy forrás-médium tavaly év végi jóslatán, és más források év összegző elemzésén alapszik. Erre az összefoglalóra a Frontier Marketing blogjának, a Think with Google és a Data Reportal oldalainak jóslataiból készültem. Azonban az igazolásukhoz máshol is kellett kutakodnom.

De térjünk is rá a tavaly év végén elhangzott jóslatokra és azok megvalósulási rátájára!

 

#1 | Az AI Toolok megjelennek a content marketingben

A Frontier Marketing tavalyi előrejelzése szerint 2023 legnagyobb robbanását azok az AI rendszerek fogják hozni, amelyek, mint a ChatGPT képesek támogatni a hatékony tartalom gyártást. Hiszen a tartalmi kényszer és fogyasztási igény egy folyamatosan erősödő spirálba került – ki tudja meddig pörögve még – és pusztán humán erőforrás segítségével nehéz lehet lépést tartani a különböző felületekre gyártandó különböző formátumok hadával.

A “jóslatuk” szerint “Nem számít a szoftver összetettsége, a hardver teljesítménye vagy a fejlesztők éleslátása, egy mesterséges intelligencia íróeszköznek a nyelvtani és kreatív képességeit a már meglévő tartalomból kell extrapolálnia.” – tehát rendelkezésre áll minden és többféle eszköz is, csak a marketingeseken múlik, hogy mire és hogyan használják.

A kérdés tehát így az év zárásakor már csak az lett, hogy mennyiben valósult meg a jövendölés és terjedt el a mesterséges intelligencia használata a marketinges szakemberek körében 2023-ban?

#2 | A “snackable”, azaz rövid formátumú videós tartalmak térnyerése

A Think with Google tavalyi év összegzője szerint minden csatornán teret kell és teret fognak nyerni azon audiovizuális tartalmak, amelyek gyorsan és könnyen “fogyaszthatók”. Tehát a 15-30 és maximum 60 mp-es videók öntik majd el a közösségi média oldalakat és nemcsak a TikTok-ot.

Ezt az állításukat a (főleg YouTube) tartalom fogyasztási statisztikáikra, illetve a felhasználók publikálási szokásaira alapozták. Ahogy írták: “Sok alkotó rövidebb formájú, „snackable” tartalmakkal újít, hogy megfeleljen ezeknek a nézőknek az igényeinek. És óriási sikert aratnak.” Úgy látták, hogy ezek az egyének új utat nyitnak, és új módszereket találnak az egyes videóformátumok megközelítéséhez, hogy hitelesen kapcsolódjanak közönségükhöz. A márkák pedig követni és másolni fogják ezt, hogy ők is magasabb elköteleződést és elérést produkáljanak.

De vajon mennyire voltak képesek ezt megvalósítani. Illetve, amennyiben igen, felmerül a kérdés: vajon segítségül hívták hozzá a mesterséges intelligenciát is?

 

#3 | A márkák elkezdik bevenni a Metaverset

Végül egy egész sci-fi jellegű jóslattal élt a Data Reportal trend kutatása, miszerint 2023 már (tényleg) a virtuális és kiterjesztett valóság éve lesz és a márkák sorra jelennek majd meg a MetaVerset. Főleg a gaming területen és azon célcsoportot célzó cégek térnyerését prediktálták, hiszen egyelőre ez tűnik húzórerőnek a Meta virtuális világában.

Vajon a rendszer képes volt-e akkora felhasználó akvirálásra, hogy egyéb fogyasztói márkáknak is megérje a belépést a gaming szektoron túl? Vagy éppen a Meta képes volt-e akkora fejlesztésre, hogy ezt a belépési küszöböt kellően alacsonyra tegye?

A jóslatok kapcsán felmerülő kérdésekre a választ még sajnos nem fogom tudni érdemben megbeszélni a Chat GPT-vel, lévén csak 2021-ig van “memóriája”. De igyekszem megtalálni a legrelevánsabb adatokat és elemzések, persze sajnos csak globális forrásból, hogy megnézzük, vajon “mi jött be” a fenti 3 jóslatból 2023-ban.

 

#1 |  Igazolva

Az AI alapú tartalom készítéshez az elmúlt években számos eszköz jelent meg, amelyek segítenek a felhasználóknak olyan írott tartalmak létrehozásában, mint cikkek, blogbejegyzések, közösségi média posztok, termékleírások és így tovább. Végtelen mennyiségű cikk, videó és oktató anyag jelent meg az egyes tool-ok előnyeiről, felhasználási módjairól és népszerűségéről is. Technikák és tippek árasztották el nemcsak a közösségi médiát, de szakmai oldalakat is. Kifejezetten tartalom generálás kapcsán itt van például egy ütős összefoglaló.

Még az amerikai Forbes is lehozta, hogy “egy 2023-as kutatás szerint az amerikai marketingesek 73%-a állította, hogy a szervezetük már használt generatív mesterséges intelligencia eszközöket, köztük chatbotokat is a munkájuk során. Az emberihez hasonló szövegek, képek és videók generálására való képességével a generatív AI a marketingesek számára hatékony eszközkészletet kínál a tartalomgyártás racionalizálására.” Bár azt is elismerte a cikk szerzője, hogy valószínűleg még csak egy gyorsan felfelé ívelő trend elején vagyunk csak és “Az előrejelzések szerint 2028-ra a mesterséges intelligencia piaca a marketingben eléri a 107,5 milliárd dollárt, ami jelentős növekedés a 2021-es 15,84 milliárd dolláros becsült értékhez képest.”

Szóval bár valóban megugrott már 2023-ban is az AI alapú eszközök használata, de itt még nincs vége a történetnek. Ez a trend továbbra is velünk marad, és következő években valószínűleg szemtanúi lehetünk, hogyan fűződik össze még jobban ember és gép munkája, és hogyan valósulnak meg a hibrid tartalmak.

 

#2 | Igazolva

A gyorsan és könnyen fogyasztható tartalmak egyre inkább a sikeres digitális marketingstratégiák alapelemévé váltak. Az ügyfél-önkiszolgálástól kezdve a promóciókig, a “rágcsálható” tartalom kulcsfontosságú a közönség figyelmének megragadásához és megtartásához. Olyannyira elterjedt az idei év során, hogy nem egy médium és szakmai forrás foglalkozott azzal, hogy hogyan, milyen típusú és mennyi ilyen jellegű tartalmat gyártsunk. Élükön az SEM Rush vagy a DIVVY HQ blogja összegzi igazán plasztikusan a megvalósítási javaslatokat.

Az egyik legrelevánsabb és megbízhatóbb forrás a nemzetközi és főleg közösségi média, illetve tartalom fogyasztási trendek kapcsán a DataReportal kutatásai. Ebből is kitűnik, hogy a felhasználók nagy része a videók közül is kifejezetten a rövid formátumú tartalmakat részesítiklőnyben – mint a mémes és virális videók – a legtöbb időt pedig a TikTok-on töltik a felhasználók, ami az egyik “ős forrása” a “snackable” tartalmaknak.k előnyben – mint a mémes és virális videók – a legtöbb időt pedig a TikTok-on töltik a felhasználók, ami az egyik “ős forrása” a “snackable” tartalmaknak.

 

#3 | Cáfolva

Egy ideig, az év elején, úgy tűnt, hogy több márka is “felül” a virtuális vonatra – élükön a H&M és a Coca-Cola – és berobog a MetaVerse felületeire. Mostanra azonban úgy tűnik, hogy a tendenciák megváltoztak, és ezzel együtt a platform népszerűsége is. “Szinte olyan gyorsan, ahogyan létrejött, a buborék kipukkadt.”

A TheDrum elemzése szerint „Sok márka izgatottan várta a metaverse-t … a generatív mesterséges intelligencia jelenlegi felgyorsulása és elterjedése miatt azonban a figyelmük elfordult.” Az AI rendszerek – élükön a Chat CPT-vel – az elmúlt évben váltak evolúciósból forradalmivá, és más technológiai ágazatok, például a térbeli számítástechnika (virtuális és kiterjesztett valóságok) pedig még mindig az evolúciós fázisban vannak.

Így mondhatni ezt a 3. trendet elsodorta az 1. trend megvalósulása és berobbanása. Hiszen az jól látszik, hogy idő, kapacitás és főleg pénz minden újdonság tesztelésére és megvalósítására nem igazán akad.

 

De mire számíthatunk 2024-ben a marketing trendek tekintetében?

Várhatóan az idei év sem lesz kevésbé fordulatos, vagy unalmas, mint az eddigiek. A gazdasági változások és lokális hatások ugyanúgy alakítani fogják a piacokat, és ezzel a reklám tevékenységet is, mint eddig. Korábbi marketing trendek sem tűnnek csak úgy el (lsd. AI eszközök) és valószínűleg nagyon meghökkentően újak sem jelennek majd meg hirtelen. Inkább minőségben, mint mennyiségben fogunk alakítani a kommunikációnk során. Ennek fényében a 3 fő jóslat, ami a legtöbb oldalon előkerült, így hangzik:

#1  | Őszinte marketing és a hitelesség a sikerhez –  Think with Google 

#2  | SEO erősödése a közösségi médiában – a Smart Insight jóslata

#3  | Mikro- és nano influencerek – “mind influenszerek vagyunk” trend

 

A fontos továbbra is, hogy amennyire lehet járjunk nyitott szemmel, fogyasszunk tartalmakat – és ne csak gyártsuk azokat – és építsük be a visszajelzéseket és tapasztaltakat a saját (jó) gyakorlatunkba is.

Kívánok sikeres marketingben és jó egészségben gazdag 2024-et magunknak!

Ditte immár a 6. éve készíti el a marketing trendek kiértékelését a  marketingtitkok blogon. A korábbi yearcompass-okat itt találod!