#marketingpunk évértékelő 2023

A tavalyi #marketingpunk évértékelőt így zártam: „…kihívás lesz bőven, ez nem kérdés.” Lássuk, hogyan alakult ennek tükrében az év!

Nem tudom mennyire volt önbeteljesítő ez a jóslat. Valahogy úgy alakult, hogy 2023 nem az az év volt, amire úgy fogunk emlékezni: „mennyire könnyű volt minden”.

Talán inkább úgy, hogy „mennyire Ai” volt minden.

 

Twitterből  X

Mielőtt fejest ugranánk a mesterséges intelligenciával töltöt medencébe, emlékezzünk meg arról, hogy Elon Musk hosszas udvarlás után idén tényleg megvette a Twittert.

Az egyik első lépése – komplett osztályok szélnek eresztése után- , hogy a PR megkeresésekre rendszeresített email címre beállíttatott automata válasznak egy poop-emojit. A Twitter márkanevet is lehúzta a vécén és talált egy könnyebben megjegyezető nevet: X … ami még szóba kerül a cikk végén.

 

A mesterséges intelligencia nagy belépője

Az OpenAi már tavaly ellőtte a chatGPT startpisztolyát. Ahogy lenni szokott, hozzánk némi tér-idő késéssel robbant be. 2023 elején a szemfüles marketingesek már naponta vallatták az algoritmust, de a nagyközönség csak tavasz magasságában merészkedett a parancssor közelébe.

Az óvatosabbak azzal próbálkoztak, hogy „Ki a miniszterelnök?” … mintha csak feleltetni akarták volna „a mesteséges intelligenciát”. A szemfülesebbek megdobták azzal a kéréssel, hogy „Írj egy verset arról, hogy mennyire nagyszerű vagyok”, amire jobb, ha nem tudjuk, milyen választ dobott a chatGPT.

Marketingesként kerestük a lehetőségeket és persze a határokat. Ha ki tudtuk csalogatni azt a választ, hogy „Erre nem tudok válaszolni”, akkor bontottunk egy sört. „Végre megtanulta, hogy a marketingesnél nincs okosabb ebben az univerzumban…”

 

Az Mi holnap talán már a spájzban eszi a nagymama lekvárját

Talán nem tévedek, ha azt gondolom, hogy a chatGPT egyik legnagyobb [korai] felhasználói bázisát a social media menedzserek adták. Az OpenAi meghozta nekik a Szent Grált, amivel végre kiszabadulhattak a nyomasztó témaötletelés – írás – publikálás háromszögből.

Ennek nyomán a közösségi médiát fokozatosan ellepték a generált posztok, generált kommentek és generált hideg megkeresések.

Ez az év termelte ki azokat a szituációkat, amikor automatizált, a közösségi médiában a chatGPT-vel megírt megkeresésekre chatGPT-vel generált automatikus válaszok érkeztek… egészen addig, amíg egy „ÖN robot?” – kérdés véget nem vetett a bot-párbeszédnek.

Valld be, hogy te is vettél béna prompt csomagokat, amik mentek a ’majd egyszer elolvasom’ – mappába. Abba a mappába, ami csak kicsivel különbözik egy fekete lyuktól.

„A mesteséges intelligencia” igazi slágertéma lett. A nagy márkák is beszálltak az ai témák pörgetésébe: a BMW, a Coca-Cola, a Starbucks, a Nutella, a Nike mind-mind bedobták a mesterséges intelligenciát, mint kampánytéma.

Nekem a személyes kedvencem az Impact „Hey chatGPT, finish this building” – kampánya volt. Jól megfogta azt a félelmet, amit sokat a zsigereikben éreztek: „a mesterséges intelligencia el fogja venni a munkámat”. Született ebből hazai verzió is, ami inkább csak az értelem nélküli epigonság emlékműve lett, nem több.

 

Már a pokolban is hódít az Ai?

Szikszón is győztek az earyl adopterek.  2023. július 17-én „elindult a világ első olyan energiaitalának a gyártása, amelyet teljes egészében az A.I. (Artificial Intelligence, azaz mesterséges intelligencia) fejlesztett ki a HELL ENERGY-vel”.

Ha az igazat és csakis a színtiszta igazat írta le a sajtóközelmény, akkor a világon elsőként Magyarországon született Ai-ital. Nyár közepén már pörgött a gyártósoron HELL Ai – és ezzel megszületett az energiaital, amit a mesterséges intelligencia ötletelt ki: a chatGPT adta a receptet, a Midjourney a vizuális hátteret.

A Bamba Marha szintén felszállt a hype villamosára és bedobta az Ai-burgert. Az Ai-itallal szemben ezt nem kóstoltam, szóval itt csak feltételezem, hogy a chatGPT + Midjourney kombó jól dolgozott.

Nem akarok ingyen tippeket adni, de már csak egy ai-sült krumpli hiányzik a menühöz…

 

Erős kezdés után visszaesett…

A Google Trends alapján ma már igazolódni látszik, hogy a kezdeti hatalmas érdeklődés 6 hónap után esni kezdett az érdeklődés a mesterséges intelligencia és chatGPT iránt – és egy hullámvölgy után megtalálta a helyét (ez is).

Egy iparág viszont váratlanul nagyot profitált ebből az érdeklődésből. Egy konferencia szervező ismerősöm – négyszemközt – bevallotta nekem a siker titkos receptjét: „Elég csak odaragasztanunk a konferencia címéhez, hogy mesterséges intelligencia – és teltház lesz.”

 

A Google éves késése

A Google bealudt és nagyon-nagyon későn adott választ a chatGPT-kihívásra. A chatGPT már tavaly év végén zászlót bontott – és a semmiből érkezve letarolta a piacot. Öt nap alatt elérte az egymillió felhasználót. A Facebooknak anno 10 hónap kellett ehhez…

A Google valamiért nem vette komolyan ezt az egészet és le volt maradva a saját ai-fejlesztéssel. A Google Bard némán nézte, ahogy a chatGPT lett a világ default artifical intelligence megoldása.

A Google-nél a Sycamore kvantumszámítógép fejlesztése sok erőforrást elvont az elmúlt években. Nagy cég, ki van tömve pénzzel – de ebben a piaci szituációban nem segített. Oké, megvolt a nagy áttörés, a kvantumfölény, ami mindenképpen megsüvegelendő – csak közben a chatGPT begyűjtött 180 millió felhasználót.

A Google Bard fejlesztése lassan haladt. Konkrétan 2023 november végén sikerült kiadni egy mezítlábas próbaverziót. Volt szerencsém ráérezni a hazai kiadás dátumára és még a közlemény megjelenése előtti este rábukkantam a már működő verzióra. A Bard első látásra nem rossz – csak éppen fájdalmasan késve érkezett. A chatGPT már mérföldekkel messzebb jár. Következésképpen az a nagy kérdés, hogy a Google az egy éves késlekedéssel a piacból mekkora szeletet engedett át az OpenAi számára. Nagyot? Az egészet?

 

Sam Altman és az AGI-szelleme

Év végére még jött egy érdekes sztori. Az OpenAi vezérigazgatóját, Sam Altmant kirúgták. Az alapítótársat, Greg Brockmant eltávolították az igazgatótanácsból. Ennek hatására három vezető kutató is otthagyta a céget. Sam Altman megtapasztalhatta, mit érezhetett anno Steve Jobs, amikor közölték vele, hogy ennyi volt.

Ki is posztolta Twitteren, akarom mondani X-en, hogy milyen „Guest 04” feliratos kitűzővel besétálni az általa alapított cégbe.

A sztoriban még több van: felröppentek pletykák, hogy a kirúgás hátterében valamiféle olyan felfedezés volt, „ami veszélybe sodorhatja az emberiséget.”

Többen azt találgatják, hogy itt nem másról lehet szó, mint a általános mesterséges intelligencia (AGI) felé megtett úton elért áttörésről. Ha így áll, akkor az evolúció következő lépcsőfokán már nem ember áll majd, hanem gép vagy algoritmus?

Érdekes dolog történt: a cég megvédte az alapítókat. Az OpenAI dolgozóinak 95 százaléka aláírt egy nyílt levelet, amiben ezt mondták: ha az igazgatótanács nem veszi vissza a két alapítót,  felmondanak.

Altman és Brockman pár nap után visszatért a céghez, az eredeti pozíciókba.

Azt, hogy végülis létrehozták-e az emberiségre veszélyt jelenti általános mesterséges intelligenciát (AGI), azt már csak 2024-ben tudjuk meg.

A korábbi #marketingpunk évértékelőket itt olvashatod.