Hogyan indulhatna jobban egy új év, mint az előző tudatos lezárásával? Ezen gondolat mentén készítem el a 2021-re jósolt online marketing trendek összegzését és kiértékelését.
A 2020-as évhez hasonlóan 2021 sem mondható egy tipikus üzletileg jól tervezhető időszaknak, de talán már jobban hozzá voltunk szokva a járvány okozta hullámzáshoz. Éppen emiatt a trendek is kiszámíthatóbban alakultak egy fokkal. Nézzük is meg hogyan.
A 2021-es évre három forrásból dolgozva választottam 3 jóslatot – a DataReportal elképzeléseit, a HelloBiznisz szakértői jóslatait és az Influencer Marketing HUB becsléseit figyelembe véve. Voltak átfedések is a jóslatok között, például az audio tartalmak terjedésére vonatkozóan, illetve, hogy a közösségi média még szervesebb részévév válik mindennapjainknak, de talán a Meta megjelenésével és a Metarverzum születésével senki sem számolt igazán.
Tekintsük hát át, hogy mivel számoltak az egyes szakmai oldalak, és szakértők, és ezek közül mi valósult meg ténylegesen az év során.
-
Indítsunk saját rádiót! Készítsünk podcast-et!
A podcast jellegű tartalmak 2020-ban reneszánszukat élték, és 2021-re erősödésüket jósolta Lévai Richárd a HelloBiznisz trend latolgató cikkében. Az indoklása egyszerű és nagyszerű volt: „bárhol meg tudjuk hallgatni az ilyen anyagokat, akár vezetés, akár sportolás, akár főzés közben. Ráadásul elkezdeni a podcast készítést sem ördöngösség, így mindenkinek könnyű beszállni.”
Ez a tartalom fajta remek kiegészítése lehet a rövidebb posztoknak, blog posztoknak, de akár még cikkeknek is. Nem sok erőfeszítéssel egy-egy podcast anyag pedig egyéb tartalommá formázható. Ráadásul nemzetközi szinten szinte szárnyalásnak indult a podcast, ami mindig előre vetít egy itthoni trend ugrást is – valamennyi lemaradással.
-
A Social média csatornák egyensúlya
Ez a jóslat a DataReportal hasábjairól azt jelenti, hogy érdemes lehet az organikus tevékenységünket 1-2 közösségi média oldalra összpontosítani, a többi esetén pedig kísérleti jelleggel fizetett hirdetésekkel kommunikálni a célcsoportunk felé.
Kutatásuk azt mutatja, hogy az emberek minden eddiginél aktívabbak és egyre több platformon teszik ezt, amihez a vírus csak pozitívan járult a hozzá. Az átlagos közösségi média-felhasználók világszerte csaknem 9 különböző platformon rendelkeznek fiókkal, és ezeknek a felhasználóknak jelentős része aktív is ezeken az oldalakon.
Ez azonban jelentős átfedéseket eredményez az egyes közösségi platformok közönsége között. Ez pedig egy egyértelmű, de nagyon fontos megállapítást eredményez, mégpedig azt, hogy a marketingesek szinte minden közösségi médiaplatform felhasználóját elérhetik más közösségi platformokon is.
Tehát nem érdemes mindenhol mindig ott lenni – sokkal fontosabb, hogy a kiválasztott 1-2 oldalon minőségi, és jól végig gondolt tartalmakkal tegyük ezt, mi marketingesek.
-
A Közösségi vásárlás felerősödése
A márkák régóta használják a közösségi média platformokat, például az Instagramot, a Pinterestet és a Facebookot termékeik értékesítésére. Az InfluencerMarketing HUB jóslata alapján azonban normává válik a termékek közvetlen közösségi médián keresztüli vásárlásának lehetősége. A cikkükben hivatkozott eMarketer arra számít, hogy a közösségi kereskedelem 2025-re 80 milliárd dollárt ér majd el.
A vásárolható bejegyzésektől az Instagram kirakatokig a közösségi hálózatok folyamatosan fejlődnek át kiskereskedelmi platformokká. A marketingeseknek érdemes ezt végig gondolva tervezni kampányaikat, és akár csak 1-2 húzó termék esetén létrehozni a közösségi platformokon boltjaikat és katalógusaikat.
Jól látható tehát, hogy mind audio, mind vizuális, mind pedig értékesítési fronton számítottak változásokra és trendek felerősödésére a szakemberek. Így hogy túl vagyunk a 2021-es éven, már határozottan könnyebb megállapítani, hogy vajon miben lett igazuk.
Nézzük is meg egyes digitális trendek szintjén:
- Igazolva
Vitathatatlan népszerűségnek kezdtek el végre kis hazánkban is örvenedeni a Podcastok, amit mi sem bizonyít jobban, mint, hogy már Top100-as listán szemezgethetünk az adott időszak legnépszerűbb és leghallgatottabb hazai tartalmaiból a PodTail listáján. Nemcsak olyan klasszikus tartalomgyártók, mint a 444, Telex, WMN vagy a 24.hu döntött úgy, hogy nagyobb erőkkel veti bele magát a Podcastok készítésében, hanem sorra jelennek meg új arcok, sőt egyre több márkák által támogatott, vagy akár készített tartalom is. Érdemes minden marketingesnek elgondolkodnia – na nem egy újabb csatorna indításán – hanem, mint az influenszerek esetén, a kapcsolódás gondolatán. Mely Podcastok lehetnek izgalmasak a célcsoportunk számára, hova érdemes esetleg beszállnunk, hol tudunk értéket teremtve együttműködni?
- Részben Igazolva
A Statista riportja szerint továbbra is a Facebook a leginkább használt közösségi média oldal a márkák részéről. Egy globális kutatás szerint a B2C marketingesek 93%-a használta a Facebookot, és mindössze 78%-uk az Instagrammot a célcsoportjuk elérésére 2021-ben, míg a B2B marketingesek esetében 94%-os használtságot ért el a Facebook és a LinkedIn is. A kevesebb közösségi média oldal a márkák esetén lehet a konszolidáció jele, azonban sok esetben ez inkább amiatt alakul így, mert még csak erre volt idejük/ kapacitásuk, de adott esetben már terveznek egy következő platformra lépni. Ami pedig mint olvastuk, nem biztos, hogy a megfelelő döntés, így inkább érdemes lehet maximálisan kihasználni azt az 1-2 oldalt, amin már most is ott van a márka.
- Részben Cáfolva
A közösségi vásárlás definíciói egyelőre még nem egységesek – van, aki a közösségi média hirdetések/ posztok hatására érkező webshop vásárlókat is a social commerce kategóriába sorolja. Ilyen értelemben már évek óta rengetegen használják hatékonyan értékesítésre a közösségi oldalakat. Azonban, ha szigorúbban vesszük a definíciót és a közösségi oldalakon belüli – a platformok által nyújtotta lehetőségeken keresztüli – vásárlást értjük alatta, akkor már nem ilyen kedvező a kép. Az eMarketer riportja szerint a közösségi médiában indult vásárlások több mint fele végződött az oldalakon kívül. Viszont az amerikai felhasználók közel fele vett valamit a közösségi média oldal hatására. Szóval a trend emelkedőben van, de a teljes potenciál a márkák számára még kihasználatlan. Talán 2022 meghozza ebben (is) az áttörést.
Digitális trendek: jóslatok 2022-re
Úgy tűnik, hogy továbbra is igaz, hogy az (általam válogatott) trend jóslatok fele „teljesül” csak be valóban. Érdekes látni, mert akkor továbbra is érdemes marketingesként kísérleteznünk az új trendekkel, hiszen határozottan lesz olyan, ami beválik. Ráadásul mi magunk sem unjuk meg a banánt, és talán egy-egy ilyen újítással tudunk majd kiemelkedő eredményeket elérni. Emellett pedig azt is gondolom, hogy az ügyfelek is meghálálják a változatosságot és a szándékot, hogy mindig újat és jobban nyújtsunk nekik. A nap végén pedig úgyis csak az számít, hogy ők mit gondolnak rólunk, nem pedig a szakmai lózungok.
Annak érdekében, hogy jövőre is találhassunk újdonságokat, listáztam 3 oldal 3 nagyobb jóslatát is. Ezeket tudjuk akár magunk is megvalósítani, de ha mást nem, jövőre bölcsen végig böngészni.
- A TikTok fogja dominálni a közösségi média teret. – HubSpot jóslatok Top1.
- Az Influencerek tovább növekednek, főleg B2B területen. – A Forbes Top jóslata
- Az Integrált online marketing felerősödése – A HelloBiznisz szakértőjének tippje
Meglátjuk, hogy ezek mellett majd milyen kihívásokat gördít elénk az év, mennyire fognak erősödni a környezeti és társadalmi válsághelyzetek és hogyan tudunk azokon valamilyen módon túljutni, vagyis szépen lassan felül kerekedni…
Addig is kívánok sikeres kampányokban gazdag, kreativitásban bővelkedő és fogyasztói elégedettségben eltelő 2022-őt mindenkinek!