Újabb YearCompass a digitális marketing trendek területén

Mit hozott 2019 a tervezetthez képest és mi maradt 2020-ra?

A tavalyi évben először készítettem el a Digitális Marketing Trendek YearCompass kiértékelését, így ezzel a második kiadással már-már hagyományt is teremtek. Ebben az írásban azt vizsgálom meg, hogy mik voltak a 2019-es trend jóslatok, és ezek közül mi az, ami valóban megvalósult, illetve mi az, ami esetleg még várat magára. A listám teljesen egyedi válogatást tartalmaz, az általam olvasott és megismert források alapján, így semmiképpen nem mondanám univerzálisnak, sokkal inkább egy egyedi nézőpontnak. Igyekeztem olyan Top 3 trendet kiválasztani, amely több márkát és marketingest is megmozgat, így talán általánosan érdekesebb lehet.

2019 a 2000-es évek első évtizedének utolsó éve volt, így sokak számára fordulópont. Egyszerre hozhatott lezárást és nyithatott ajtót teljesen új dolgok irányába is. A listámra éppen emiatt a Top3 trend mellé felkerült plusz 1 is, egy olyan trend, amelyet már évet óta várunk, de igazán még nem ?ütött? be. A 3+1-es listámat alapvetően a Forbes, a Smart Insight és a Digital Marketing Institute  2019-es év eleji ?jóslatai? alapján állítottam össze.

Következzenek hát 2019 digitális marketing trendjei:

 

1. A Mikro/lokális influenszerek térnyerése

Egyre többen hangoztatják, hogy az influenszereknek „leáldozott” és a márkák kezdenek elfordulni a nagyobb celebritásoktól és a „sztár” influenszerktől. Ennek az elfordulásnak az egyik iránya, hogy vagy elkezdenek saját mikroinfluenszereket „kinevelni” és támogatni, vagy keresnek olyan kisebb, lokális vagy tematikus közösségekben aktívabb influenszereket/hangadókat, akikkel hitelesebb és hosszabb-távú együttműködést lehet kötni.


2. A videós tartalmak aranykora lesz az év és a Live Videozás népszerűsége nőttön nő

A videót jósolják 2019 legsikeresebb marketing eszközének, mivel a fogyasztók átlagos fókuszálási ideje rövidül, és egyre többen inkább videót néznek, mint egy blogbejegyzést vagy cikket olvassanak.  Ezen belül is a digitális marketing egyik leggyorsabban növekvő csillaga az élő videó használata lesz.

3. A hang alapú interakciók és kereséses erősödése

Siri, a Google, az Alexa és számos más ?intelligens? rendszernek köszönhetően az eszközökkel való verbális interakció továbbra is növekszik. A folyamat nem meglepő, hiszen a beszéd az interakció egyik legegyszerűbb és kedvelt módja. 2019-re a gépek is felzárkóznak ahhoz, ahogyan az emberek akarnak keresni, vásárolni és új dolgokat felfedezni.

 

+1. Mesterséges Intelligencia segíti előre a viselkedés alapú, perszonalizált marketinget

Már a tavalyi évben is mindenki a mesterséges intelligenciáról (AI) beszélt, de kevesen értik, és még kevesebben űzik. Talán 2019-re már általánosabb trenddé tudja kinőni magát!

„A marketingszakembereknek meg kell vizsgálniuk, hogyan használhatják az AI-t arra, hogy megértsék, hogy egy potenciális ügyfél milyen tartalmat fogyaszt, akár marketing által létrehozott tartalom, támogatási vagy műszaki dokumentumok, akár felhasználó által generált, amely lehetővé teszi a személyre szabottabb felhasználói élményt és a magas vevői igényt elégedettség” (Lisa Matherly, VP of Content Marketing at McAfee).

 

Mi valósult meg és mi várat még magára?

Összegezve tehát a 2019-re jósolt irányadó stratégiákat, jól látható, hogy tematikában még mindig a content és perszonalizáció alapú, a digitalizációt egyre inkább használó és arra erősen építő trendet találunk. A trendek lekövetésére a Google-t hívtam segítségül és kerestem könnyen elérhető adatokat a fenti jóslatokhoz. Lássuk tehát, hogy mi valósult meg ezekből?

  1. Cáfolva. Egyelőre úgy tűnik, hogy bár határozottan tart a piac a letisztulást és az erőssebb elköteleződést hozó influenszer aktivitások irányába, de sok esetben ezt még a hangadó és jelentős követő bázissal rendelkező „sztár” influenszerekkel karöltve. Az Instagram már (hazánkban is!) teszteli a Like nélküli profilok sikerességét, de egyelőre úgy tűnik még mindig a számokban rejlik az erő. A Later szerint inkább 2020-ban lesz már jellemzőbb ezen a mélyebb kapcsolat kiépítése kisebb szereplőkkel is.
  2. Igazolva. Mind statisztikailag, mind érzetre bizonyítható a videós tartalmak megszaporodása a marketing eszköztárban. Az Emarketer adatai alapján folyamatosan nő videós hirdetések megtekintési, illetve végig nézési aránya. Ezzel párhuzamosan valóban nő az élő közvetítések aránya is. Ennek egy része a streaming szolgáltatások elterjedésének köszönhető, olyan csatornáknak hála, mint a „Twitch”, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy könnyedén közvetítsék a videójátékok használatát, vagy akár olyan készülékeknek is hála, mint a Sony PS4 játékkonzolja, amelyek közvetlenül a beépített élő streaming képességekkel rendelkeznek. Az élő közvetítés egyébként különösen jól működik, ha influenszer aktivitás részeként használjuk.
  3. Cáfolva. Egyelőre még várat magára a teljes berobbanás, de egyre többen rendelnek valamilyen hanggal irányítható eszközt (pl. az Amazonon), és a felnőttek 41%-a használ hangalapú keresést a DBS Interactive oldala szerint. A trend valós felemelkedését azonban inkább 2020-ra vagy az utána jósolják, főleg annak fényében, hogy van még hova fejleszteni ezen a területen. Ez azt jelenti, hogy a hangkeresésekre való felkészülés eltérő megközelítést igényel, amelyet nem szabad figyelmen kívül hagyni. Például a weboldalak meta-leírásait úgy kell optimalizálni, ahogy a beszéd közben fejeznénk ki magunkat, szemben a szigorúan szöveg alapú keresési megközelítéshez használt szárazabb stílusnál.

+1. Igazolva. A Mesterséges Intelligencia alapú eszközök használata folyamatosan terjed és a Emerj kutatása szerint a marketingesek 74% használ valamilyen perszonalizációt vagy automatizációt segítő technológiát. Egy konkrét példa: „Ügynökségünk naponta használja az AI-t. Például nagyon sok óvodai, óvodai és gyermekgondozási központtal dolgozunk. Annak érdekében, hogy segítsen nekik növekedni a beiratkozás, a megfelelő típusú kilátásokat akarjuk irányítani. Mi lenne jobb módszer a megfelelő kilátások megtalálására, mint a jelenlegi és a múltbeli beiratkozások elemzése? Töltsük le ügyfél adataikat és kihasználjuk az AI-t, hogy meghatározzuk, milyen irányítószámot és környéket kell megcéloznunk, és még a szülők közös tulajdonságait is. A múltban az elemzés napokba telt”.

A tavalyi trend jóslatok nagyjából fele jött be a 2018-as évre visszatekintve. 2019-re hasonló arányt jósoltam, és lám (a +1 trend miatt) így is lett. Alapvetően 2 trend az, ami meghatározó volt, a videós tartalmak térnyerése, illetve a mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldások terjedése. A jó hír, hogy jövőre is maradt bőven „feladatunk”, és foglalkozhatunk többet a mikroinfluenszerekkel, a hang alapú kereséssel, vagy éppen a további 2020-as trendek böngészése alapján a vizuális kereséssel és az ügyfél adatbiztonsággal. A további jóslatokat itt tudjátok átolvasni:

  1. Think With Google (angol nyelvű tartalom)
  2. Smart Insights (angol nyelvű tartalom)
  3. ContentPlus (magyar cikk)

Bízom benne, hogy hasznosnak találtátok ezt a kis év értékelő gyakorlatot és kedvet kaptatok esetleg saját céges vagy személyes Yearcompass elkészítéséhez is. Vagy simán csak egy terv-megvalósulás elemzés összerakásához!

Sok sikert és jó eredményt kívánok 2020-ra is, erre a csodás új évtizedre, melyet egyre inkább körül ölel a technológia és a digitalizáció.  Jövő ilyenkor megnézzük majd, hogy mennyire!