Heineken reklám

Néha a világosabb jobb

2018 márciusában a Heineken arra kényszerült, hogy visszavonja egyik reklámfilmjét, mert azt egyre többen minősítették rasszistának

A fehér csapos távcsövével (!) észreveszi, hogy egy nő fintorog borral töltött poharára tekintve, ezért villámgyorsan kibont egy üveg világos Heineken sört és elindítja felé a pulton. A sör útja során elhalad két színes bőrű nő, illetve egy szintén színes bőrű zenész előtt, majd megáll a pulton.  A fehér nő mosolyogva kezébe veszi az üveget, a csapos is elégedetten nyugtázza a mozdulatot. Megjelenik a felirat: Sometimes lighter is better, azaz

„Néha a világosabb jobb”.

A kampány Európában már az előző év nyarán elindult mindenféle negatív visszhang nélkül, ám az Egyesült Államokban a márciusi megjelenést követően szinte azonnal kirobbant a botrány. A lavinát vélhetőleg Chance, a Grammy-díjas chicagói rapper indította el, aki a Twitteren „borzasztóan rasszistának” nevezte a reklámot:

„Egyes cégek szándékosan észrevehetően rasszista reklámokat tesznek közzé, hogy javítsák a nézettséget.”

 

Chance reakciója a Heineken reklámjára
A kép forrása: twitter.com

Vajon szándékos volt-e az áthallás a Heineken részéről, vagy valóban egy félresikerült üzenetről van szó?

Talán az egyik kommentelő véleménye áll a legközelebb az igazsághoz, aki szerint a reklám üzenete „...még elég könnyed ahhoz, hogy éppenséggel tagadható legyen, ám meglehetősen szembeötlő ahhoz, hogy magára terelje a nyilvánosság figyelmét”.

Valószínűleg így gondolták ezt a  Heineken-nél is, mert a cég hamarosan leállította a reklám televíziós és online sugárzását, elismerve, hogy az üzenet „félrement”.

„A Heineken évtizedek óta olyan marketing eszközökkel dolgozik, amelyek azt hangsúlyozzák, hogy több dolog köti össze az embereket, mint amennyi elválasztja őket.” 

– írta a cég szóvivője az NBC amerikai tv-csatornának elküldött közleményben.

„Mi úgy éreztük, hogy a reklám a világos sörről szól, de az üzenet félresikerült, és komolyan vesszük a visszajelzéseket” – fogalmazott a szóvivő.

A cég egyébként komoly elismerést aratott az egy évvel korábbi Open Your World kampányával, melynek során elkészítette a Worlds Apart című kisfilmjét, amelyben teljesen különböző világnézetű embereket „hoztak össze”, hogy egy sör mellett beszélgessenek olyan témákról, mint a feminizmus vagy az éghajlatváltozás.

A Cannes-ban Bronz Oroszlánt nyert reklámfilmről Keresztényi Kitti mesél a marketingtitkok blogon.