keresőoptimalizálás fekete mágiája

A keresőoptimalizálás fekete mágiája: mi zajlik a függöny mögött?

Te is gondolkodtál már azon, hogy mi a titka az eredményes SEO szakértőknek?
Ma cikkünkben lerántjuk a fátylat és megtudhatod, milyen sötét titkokat rejtegetnek!

Figyelem: a cikk nyomokban szatírát tartalmaz!

Miről szól a keresőoptimalizálás?

A digitális marketingben talán a keresőoptimalizálás az egyik leginkább félreértett terület. Nincsenek kőbe vésett szabályok, nincs kikövezett út a sikerhez, ezért egyfajta balladai homály veszi körül ezt a szakmát. Ez egy olyan ismeretanyag, olyan szakma, amit nem lehet iskolában megtanulni. Nincs ilyen szak sem a felsőoktatásban, sem a felnőttoktatásban. Van például digitális marketing képzés a METU-n – ahol megtanulhatod, hol tudja a legnagyobb hasznot hozni egy cégnek a SEO.  Ez nagyon hasznos tudás, de itt nem tanulod meg, hogy a gyakorlatban mit és hogyan kell csinálni.

A SEO egy olyan speciális tudáskombináció, amit csak folyamatos önképzés és gyakorlati munkavégzés útján lehet elsajátítani. Akik azt gondolják, hogy van egy tuti varázsige, amit meg kell tanulni és az eredmények rögtön jönnek, azoknak ajánlom a cikk végén található leleplező részt – vagy a Mágusképző Szakiskolát, ahol megismerkedhetnek azzal, hogy a keresőoptimalizálás fekete mágiája mit jelent és melyek az engedélyezett varázsigék.

Akik keresőoptimalizálási munkával bíznak meg szabadúszót vagy ügynöséget, általában azzal a konkrét elképzeléssel érkeznek, hogy a SEO szakértő oldja meg nekik, hogy a keresőkben minél jobb pozícióban jelenjen meg a weboldaluk.

De mi számít jó pozíciónak?
Az első hely? A tizedik? A századik?

Leginkább az első tíz hely valamelyike számít jó pozíciónak – és mindjárt kiderül, hogy miért.

A kép forrása: unsplash.com

Miért akar mindenki az első 10 találat közé bekerülni?

Az első tíz pozícióba akar bekerülni minden ügyfél a saját weboldalával. Persze leginkább az első helyre van kereslet – de oda csak tényleg a mágusok kerülnek be. Ahhoz, hogy értsük, mi a feladata a SEO szakértőnek, behozok egy felülnézeti képet, amire eddig talán még nem gondoltál: a keresőkbe beírt keresőszavakat és kereső kifejezéseket érdemes úgy kezelni, mint egy-egy feltett kérdést. A felhasználó beírja, hogy „magyar mágusok” – és megkapja a találati listát, ami a kereső által hasznosnak ítélt weboldalakat, dokumentumokat, videókat listázza. Ez a találati lista: válasz a feltett kérdésre.

A keresőoptimalizálás fekete mágiája valahol arról szól, hogy a felhasználók által feltett kérdésekre a Te válaszodat tálaljuk fel. Minél szebben, minél kívánatosabban.

A találatokat csomagokban tálalják fel a keresők: a Google, a Bing, a Yandex, a DuckDuckGo vagy akár a GaryVee Search Engine is 10 találatot listáz egy oldalon. Ennek az első találati oldalnak kiemelt szerepe van, mert ez tartalmazza a tíz legjobbnak ítélt választ a kérdésedre. A felhasználók már megtanulták, hogy ha az első oldalon nem találnak választ a kérdésükre, akkor új keresést indítanak, tehát nem kattintanak át a 11-20. találatokat tartalmazó oldalra.

A felhasználók csak az első oldalt veszik figyelembe. Számokban kifejezve: a felhasználók 0.78 százaléka hajlandó átkattintani a második találati oldalra. Ez nem egy hasraütéssel kitalált szám, hanem Brian Dean 2019-es tanulmányából derült ki, amelyben közel 875.000 weboldal és több mint 5 millió keresésre visszaadott találati lista elemzése alapján készült.

Ha valamit el akarsz rejteni a keresőben a látogatók elől, arra a találati lista második oldala nagyon alkalmas…

Az előzőekből talán már kiderült, hogy gyakorlatilag senki nem nézi meg, hogy mi van az első tíz találaton túl. Ezért akar minden megrendelő az első tíz találati pozíció valamelyikébe bekerülni. Ezért fizetnek a SEO szakértőknek, hogy végezze el a szertartást, olvassák fel a varázsigéket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a Google találati listáján jól szerepeljen a megrendelő weboldala.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért van szükség arra, hogy a keresők – és főként a Google – igényeit kiszolgáljuk. Igazából nincs szükség erre. Csak akkor kell figyelembe venni a Google ajánlásait, ha szeretnél látogatókat a weboldaladra behozni a Google keresőjéből. Ha csak ki akarod írni magadból egy szakítás fájdalmát, akkor nincs szükséged keresőoptimalizálásra – sem a keresőkre.

A kép forrása: unsplash.com

Miért van szükség a keresőkre egyáltalán?

Jelenleg nagyjából 1.8 milliárd weboldal üzemel világszerte. Ez annyit jelent, hogy nagy versenyben találhatod magad, ha szeretnél a keresőkből látogatókat behozni. A keresők rangsorolási elve szinte naponta változik, amit gyakorlatilag lehetetlen követni – ezért üzleti szempontból az a logikus megoldás, ha kiszervezed ezt a munkát. A keresőoptimalizálás fekete mágiája egyébként is veszélyes téma: elég egy rossz varázsige és a Google száműzi a weboldaladat a láthatatlanság mezejére.

Persze nem volt mindig olyan nagy a verseny, mint manapság. 1991-ben csak egyetlenegy weboldal volt elérhető, ezért nem volt szükség a keresőoptimalizálási iparra.

Melyik volt az első weboldal?
Nézd meg: info.cern.ch”

A weboldalak száma azóta exponenciálisan nő. Hamar oda fejlődött a jelenség, hogy az információk közötti eligazodást megkönnyítő internetes keresők lettek az új – információs – nagyhatalmak. A Google gyakorlatilag monopolizálta az internetes keresési iparágat. Erre a jelenségre nem igazán volt felkészült a jogi környezet.

Ma már más a helyzet. Könnyen előfordulhat, hogy Sergei Brin és Larry Page (a Google alapítói) talán megismerhetik az érzést, amit John Davison Rockefeller érzett, amikor a Standard Oil társaságot bírósági úton feldarabolták.

Tudtad, hogy John D. Rockefeller apja szélhámos vándorkereskedő volt, aki mindenféle csodát ígérő főzeteket árult?

Hogyan lehet valaki SEO szakértő?

Amíg marad a jelenlegi felállás, hogy a keresés és a Google egy és ugyanaz, addig a keresőoptimalizálás a modern marketingben egyike lesz a legfontosabb kompetenciáknak. Ha ez valóban ennyire fontos, akkor talán érdekes lehet, hogyan lehet valaki profi SEO-mágus…

Nincs semmilyen államilag elismert oktatás ebben a speciális témában, ezért a SEO szakértők úgy képzik magukat, hogy megveszik az angol nyelvű oktatóanyagokat és naponta-hetente bújják a nemzetközi fórumokat, a Google közleményeit – friss hírek után kutatva.

Miért kellene ennyire naprakésznek lenni? Azért, mert a weboldalak rangsorolását végző algoritmusok is naponta változnak. Valamikor 10 évvel ezelőtt tartott ott a Google, hogy 200 tényezőt vett figyelembe a weboldalak rangsorolásával kapcsolatban. Azóta már beszállt az algoritmus fejlesztésébe a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás ? tehát nincs ember a földön, aki meg tudná mondani, hogy pontosan mit és hogyan kell csinálni ahhoz, hogy egy megrendelő konkrét weboldalát olyan helyzetbe lehessen hozni, hogy az első tíz találat közé bekerüljön.

A keresők rangsorolási algoritmusa egyike a világ leginkább őrzött titkainak, így azoktól a seo-szélhámosoktól érdemes óvakodni, akik azt állítják, hogy ismerik az algoritmust és pontosan tudják, hogyan kell kijátszani. Felelősen senki nem jelenthet ki ilyet.
A keresőoptimalizálással foglalkozó valódi szakértők nem mondanak ilyet. Ők olyan varázslók és mágusok, akik felvették a kesztyűt és a folyamatosan mozgó célpont ellenére is eredményeket tudnak produkálni a megrendelőknek.

A kép forrása: unsplash.com

A nagy leleplezés: mi a sötét titka a SEO szakértőknek?

A nyilvános forrásokból elérhető információk szerint alapvetően annyi a titka az eredményes SEO szakértőknek, hogy nemcsak elolvasnak pár cikket a keresőoptimalizálásról, hanem ennél lényegesebb mélyebbre ásnak ? és persze csinálják nap mint nap. Akik mindent elolvasnak, de nincsenek benne a gyakorlati munkában, hamar megbuknak.

Akik nemcsak annyit tesznek, hogy elolvasnak ezt-azt a keresőoptimalizálásról, azok tovább merészkednek: saját projekteket indítanak és ott kísérleteznek.  Az igazi SEO-mágusok azok, akik hajlandóak bepiszkolni a kezüket és nem félnek a munkától. Ők tudnak felmutatni eredményeket.

De nem mindenkit lehet megvezetni ezzel a ‘dolgozni kell’ szöveggel. Vannak páran, akik a Linkedinen pár nappal ezelőtt leleplezték a keresőoptimalizálási ipar legféltettebb titkait.

A keresőoptimalizálás fekete mágiája: ez zajlik a függöny mögött!

„Sem megcáfolni sem megerősíteni nem tudtam a 7 éves szakmai karrierem során, hogy a keresőoptimalizálás nem a boszorkányság, a varázslat és a fekete mágia együttes kombinációja”
Fehér Ernő, Marketing képviselet, Kampány Jóisten, Eladási David Copperfield
„A keresőoptimalizálás valahol a varázslás és a boszorkányság között helyezkedik el. Biztosan tudom, mert néha kecskét is áldoznak itt a másik irodában…”
Mike Gábor, Profit&Partners igazgatósági tag
„Tapasztalataim szerint a kakas a leghatékonyabb áldozati állat, ha a keresőoptimalizálásról van szó. A lényeg az éjfélkor szentelt gyertya. Állítólag beválik az is, ha walpurgis éjjelén algoritmusokat kántálunk…”
Kiss Csaba CMO, Leones QSR Kft.
„Én nem hiszek az ilyen praktikákban, elvégre ez a XXI. század. Én másként dolgozom. Három vudu-bábut elások a kertben holdtöltekor: technikai SEO + onpage SEO + offpage SEO. Utána vérrel felírom a megrendelő domain nevét egy fokhagymával bedörzsölt ezüstlapra. Utána szűzlányok elkezdik suttogni a megrendelő kulcsszavait. A szertartás alatt fekete csuklyás köpenybe kell öltözni és fém fóliába tekert laptopon ellenőrizni a kulcsszavak előrehaladását. A szertartást addig kell folytatni, amíg elérjük a megfelelő helyezéseket a kulcsszavakra. Általában sietni kell, mert napkeltekor az ezüst táblába beég a domain név, új táblát kell venni – és azt már nem tudom abban a hónapban kiszámlázni a megrendelőnek.”
Nagy Gábor #marketingpunk