5 szempont, ami segíthet a megfelelő ügynökség kiválasztásában
Brand marketing témában lépten-nyomon szembejön a kérdés: szabadúszóval, vagy grafikai ügynökséggel jobb együtt dolgozni? Azt gondolnád, egyértelmű, hogy a freelancer a nyerő választás, hiszen olcsóbb, mint egy ügynökség. Természetesen a helyzet ennél sokkal bonyolultabb. A következő összeállításban az 5 legfontosabb szempontról olvashatsz, amelyek segíthetnek a döntésedben.
DISCLAIMER: Mi egy kreatív ügynökség vagyunk így adná magát, hogy szétfikázzuk a szabadúszó grafikusokat és az egekbe magasztaljuk az ügynökségeket. Nem akarunk ilyet tenni és nem azért, mert a rengeteg freelancer barátunk, ismerősünk, kollégánk kinyírna /felkoncolna /megkorbácsolna minket joggal, hanem mert nem fair.
Nem fair azokkal a freelancerekkel szemben, akik már számtalan szorult helyzetben kirántottak minket a slamasztikából, nem fair azokkal szemben, akik egyszerűen csak jól végzik, amit csinálnak és végül nem fair Veled szemben sem kedves olvasó, aki joggal tarthatsz igényt egy objektív álláspontra. A fentiek miatt megpróbáljuk részrehajlás nélkül körbejárni a kérdéskört.
1. Mennyire összetett a projekt?
Egy szabadúszó grafikus jó esetben profi a saját területén, de ritka, hogy mély tudással rendelkezik egyszerre több kreatív ágazatban, amit egy bonyolultabb projekt megkövetel. Ha egy logót szeretnél, esetleg névjegykártyát, amivel nincs további feladat egyértelműen egy freelancer a jó választás.
Megállapodtok az árban és a határidőben, végül megkapod a kész terméket. Mi a helyzet akkor, ha egy komplett nagyarculatot szeretnél az újonnan nyíló üzletednek, nem ártana egy új honlap és a berendezést is a céges színeid, formáid betűtípusod alapján szeretnéd kialakítani. Ehhez egy csapat összehangolt munkájára van szükség. (Ha bővebben érdekel a téma, olvasd el az az arculattervezésről szóló cikkünket.) Ki-ki beleadja a maga tudását a tervezési folyamatba az ötleteléstől az installálásig: a grafikusok a logóra, színekre, betűtípusokra tesznek javaslatokat, a copywriter előáll a szlogenvariációkkal, a DTP-s előkészíti az anyagokat nyomtatásra, az account segíti a kommunikációt és betart(at)ja a határidőket, az art director pedig összefogja a szálakat a kreatív koncepció kidolgozásakor és még sorolhatnánk.
2. On budget, on time!
Az arculattervezős példát továbbgondolva, tegyük fel hogy van már működő márkád, mondjuk táplálékkiegészítőkkel foglalkozol és túl vagy a teljes termékportfóliód megújításán. Minden termékvariáns friss, ropogós új csomagolást kapott. Tegyük fel, hogy egy tavaszi sportrendezvényre készülsz, ahol egy standdal szeretnél megjelenni, hogy büszkén bemutasd a megújult line-upot. Tegyük fel azt is, hogy sietsz és instant megoldást szeretnél mondjuk egy szórólapra, molinóra, vagy éppen egy kis kiadványra, ami bemutatja az összes variánst. Az esemény előtt azért nem ártana összehozni egy Facebook covert esetleg néhány posztot, hogy idejében tudjanak rólad, és pár magazin hirdetést is beterveztél. A kiállításdekorációról pedig még nem is beszéltünk. Ha minderre önálló grafikusokat veszel fel az hosszútávon jóval többe kerülhet, mint megbízni egy kreatív csapatot. Miért?
Több szabadúszóval dolgoztatsz a nagy mennyiségű munkára, mutációra tekintettel. Van aki gyorsan ledarálja neked a módosítási köröket, de nem abban a minőségben/precizitással, ahogy elvárnád. A másikuk jól dolgozik, de nem mindig elérhető, és hadilábon áll a határidőkkel. Egyszer csak azt veszed észre, hogy 6-8 ember munkáját kell koordinálnod, miközben a saját feladataidra nem jut elég idő, emellett elköltöttél egy csomó pénzt olyan anyagokra, amiket 20 helyett 3 módosítási körben is véglegesíthettél volna. Igen, kezded kapisgálni, az accountra fordított összeg sem kidobott pénz, ha valaki kézben tartja helyetted a szálakat, az nem csak időt és energiát, hanem pénzt is spórol neked.
Ha egyszer ráérsz (úgysem fogsz, tudjuk, de játsszunk el a gondolattal), kérdezz meg pár accountot a grafikus által elkészített, de ügyfélnek végül nem kiküldött munkákról. Litániákat fogsz végighallgathatni kolosszális bukókról. Amit nem hallanál, azok az ügyfelek hálaimái, akik nem láthatták ezeket a félrecsúszásokat.
Egy olyan csapat, amelyik ismeri a termékeidet és naprakész az aktuális anyagaiddal kapcsolatban és amelyikben még egy projekt menedzser is összefogja a szálakat sok időt, pénzt és ősz hajszálat tud Neked megtakarítani.
3. Előfordulhatnak váratlan helyzetek és sürgős feladatok?
Nagy előnye az ügynökségeknek a rendelkezésre állás. Volt már rá példa, hogy péntek délután a grafikus nyomdába adta a grafikát, de te még észrevettél egy apróságot, amit SOS ki kellene javítani? Ajjaj, belecsúsztatok a hétvégébe… Aki pedig hétvégén kicsit szétesik, az nem fog hétfő reggel 8:00-ra (esetleg szombat 11:00-ra, péntek 23.25-re stb.) új nyomdai anyagot csinálni neked. Tipikusan ilyen helyzetekben látod hasznát egy profi ügynökségnek, akiknek nem újdonság az utolsó utáni pillanatban előkerülő módosítás. Amikor ott állsz a félkész, vagy hibás anyaggal rájössz, hogy ez a hozzáállás megfizethetetlen!
De nem mindig kell ilyen extrém példa. Előfordult már, hogy a grafikusod szabin volt, amikor éppen leadásod volt? Vagy beteg, vagy fogorvosnál, vagy a gyerekét vitte kórházba? Emberileg ezek teljesen érthető és méltányolható helyzetek. De a Te szempontod is érthető, hogy Te meg helyettesítést szeretnél erre az időre. Ezt meg tudja oldani? Mert az ügynökségnél például ez működik, ha az account szabadságon van, akkor van helyette másik.
4. Speciális területen vagy jelen?
Vegyük például a vényköteles gyógyszereket (RX). Ezeket a termékeket csak szigorúan szabályozott hirdetési környezetben lehet megjeleníteni és számtalan szabálynak kell megfelelniük, ami a fogyasztók tájékoztatását illeti. Itt a rengeteg csillagozott, apró betűs kötelező részre gondolunk, és arra, hogy nem mindegy hol jelenik meg a hirdetés, mi a témája, mit említ a szövegben, mi az ígéret. Az összetételre, hatóanyagokra és az ezeket megalapozó kísérletekre vonatkozó leírásokat rendkívül precízen kell összeállítani. Akár egyetlen elírás is sok pénzébe kerülhet a hirdetőnek, ha ne adj isten büntetést kell fizetnie. Ezeket a hibákat nem tudja egyetlen ember kiszűrni. A nyomdába adás előtt háromszoros, vagy akár négyszeres ellenőrzésen is átmegy egy ilyen anyag, egy ügynökségnél.
Tehát, ha érzékeny, vagy különös odafigyelést igénylő termékekkel/szolgáltatásokkal dolgozol azt javasoljuk bízd a dolgot egy tapasztalt kreatív csapatra.
5. Kereskedelmi szemlélet
A grafikusok feladata, hogy ízléses, vizuális megnyerő anyagokat készítsenek. Egy szuper elegáns logó itt, egy minimál kreatív plakát ott. Startup-ok esetében és kreatív pályázatoknál ez rendben is van.
Az átlagos profitorientált cégnél viszont, ahol Te is dolgozol, legtöbbször az eladásösztönzésé a főszerep. A nagyvonalú üres flekk a közepén az egyszavas, szélesen szedett üzenettel sikkes, de nem biztos, hogy az FMCG fogyasztónak is erre van szüksége. Épp ellenkezőleg: a hirdetési felületek minden egyes négyzetcentimétere érték, amit ki is kell használni.
Középpontban a legfontosabb koronaékszer, a TERMÉK áll. A több tucat munkaórával tökéletesre csiszolt packshotot nem lehet akárhogy odatenni. Igen, jól látod, az a spontán vízfröccsenés is legalább egy hetes munkája volt valakinek, amíg a cseppeket egyesével megrajzolta és kifényesítette. Aztán ott vannak a claimek, az ár, a USP, a logó, a szlogen, az apróbetűs részek, az azonosítószámok, mindezek a megfelelő hangsúlyokkal. Ugyanaz a grafika teljesen másképp szerepel egy online felületen. Tudtad, hogy egy Facebook poszton a legkisebb betűméret 8-10 pontos lehet? Ezeket az apróságokat egy ügynökség álmából felkeltve is tudja.
Szabadúszókkal dolgozni nem minden esetben rossz, csak meg kell találni a megfelelő méretű és prioritású projektet, amire bevethetők. Így elérkeztünk a cikkünk kulcsgondolatához.
+1. Ki az, akinek már ügynökséget ajánlanék, nem önálló grafikust?
- akinek állandó jelleggel egynél több grafikusra van szüksége
- akinél a leadási határidő szentírás
- akinél a megbízhatóság és a tervezhetőség fontosabb a kedvező árnál
- aki több csatornán eltérő megközelítéssel kommunikál(pl. B2C és B2B, hideg lead /forró lead, offline, online)
- aki integrált kampányokat valósít meg
- aki szereti a loft irodákat és a barista kávét 🙂
Ha továbbra is az ügynökség vs freelancer dilemmában őrlődsz, vedd fel velünk a kapcsolatot. Segítünk felmérni az igényeidet és javaslunk optimális megoldást. Akkor is, ha az jön ki az egyenletből, hogy jobban jársz egy független grafikussal.
Mert hiszünk a hosszú távú elköteleződésben és az elégedett ügyfelekben.