Nagy Gábor #marketingpunk évértékelő 2021

#marketingpunk évértékelő 2021

Ez az év (is) arról szólt, hogy alkalmazkodunk. Legyünk őszinték: ez néha sikerül, néha pedig nem.

Az biztos, hogy a tavalyi és az idei év is kísérletet tett arra, hogy tanítson nekünk valamit.

2021 folyamán iszonyat gyors változások szemtanúi voltunk. Vagy elszenvedői. Vagy kezdeményezői.

• Láttuk, hogy működő bizniszek mentek csődbe. Új bizniszek épültek fel a semmiből.
• Hazaengedtük a csapatot. Hazaengedtek minket munkaidőben.
• Össze voltunk zárva saját magunkkal. Néha megijedtünk ettől.

 

Új időszámítás

Amikor tavaly ránk rúgta az ajtót a COVID-19, még mindenki abban gondolkodott, hogy „itt van egy jó nagy felfordulás, de majd visszatérünk a normális állapotokhoz”.

Eltelt egy év. Nem a normalitáshoz tértünk vissza, hanem valami más történt. Jött a második hullám. A harmadik – negyedik – ötödik. A fogyasztói szokások turbulens változása. Az üzleti környezet felfordulása.

Eltelt egy egész év – és már nem nagyon tudok olyan döntéshozóval, cégtulajdonossal beszélni, aki ne engedte volna el a „normális állapotokat”. Soha nem térünk vissza a „normális állapotba”. Új időszámítás van: pre-covid időszak van – és a most.

Nem tudjuk, lesz-e valaha olyan, hogy post-covid. Azt tudjuk, hogy nincs már olyan, hogy „normális állapot”.

 

Az adat-túltermelés kezelése

A Google szerverek végeláthatatlan seregével biztosítja azt, hogy azonnali válaszokat kapjunk a kérdéseinkre. Napról napra jobb válaszokat kapunk – és mi napról napra több adatot termelünk. Éppen itt mutatkozik a probléma: a weboldalainkkal is annyi adatot termelünk, hogy egy napon a Google végtelen szerverkapacitása is kevésnek bizonyulhat.

Ide talán sosem fogjuk elérni, mert a Google a Core Web Vitals (CWV) 2020 évi bevezetésével kijelölte az irányt a webfejlesztők és SEO szakemberek számára: jó felhasználói élmény és gyors betöltődés.

Ezt olvastad már?
A keresőoptimalizálás fekete mágiája

Más kérdés, hogy ez pontosan mikor válik fontos rangsorolási tényezővé a Google találati listákon. Nem ez a lényeg. Az a lényeg, hogy a lassan betöltődő, rossz felhasználói élményt nyújtó weboldalaknak bealkonyul. Az ilyen weboldalak tulajdonosai azt fogják észrevenni, hogy a tartalmaikat nem indexeli a Google – vagy éppen indexeli, de a befutó keresésekre csak a 310. helyen jeleníti meg.

 

Megrendelőként felelős vagy a döntéseidért

Amikor céges weboldalról van szó, akkor ott kezdődik a projekt, hogy a jó kérdést tesszük fel. Bármelyik sarkon tudnak weboldalt készíteni. Mostantól nem az a kérdés, hogy ki tud weboldalt készíteni. Az a kérdés, hogy ki tud olyan weboldalt leszállítani, ami nem akasztja ki a Google CWV algoritmust. Olyan weboldalt, ami majd képes organikus forgalmat behozni a keresőkből.

Ehhez biztosan nem elég egy jól kinéző WordPress sablon letöltése.

A weboldalak organikus forgalmához a technikai optimalizálás – oldalon belüli optimalizálás – linképítés háromszögben van a kulcs. Megrendelőként a te felelősséged, hogy ott köss szerződést, ahol ebben a háromszögben otthonosan mozognak.

 

Hazaengedhetjük a csapatot?

Az adatok túltermelése mellett felkerült a napirendre egy sokkal emberibb problémakör: a lezárások nem várt hatásai. A lezárások által okozott pszichológiai károk kezelése.

Ott kezdődött az egész, hogy munkáltatóként fel kellett hatalmaznunk a csapattagokat arra, hogy otthonról dolgozzanak. Meg kellett bíznunk a csapatban annyira, hogy hazaengedjük őket. Munkaidőben.

Ha tudtunk uralkodni magunkon és sikeresen leküzdöttük a bennünk lakó bizalmatlan mikromenedzsert, akkor talán sikerült eljutni egyfajta hibrid munkarendhez. Egy olyan munkarendhez, ami elméletben win-win – gyakorlatban pedig valami egészen más.

…és most következzen valami egészen más: „Harrison, támadjon a banánnal!”

 

Veszélyben a cégkultúra. Veszélyben a cég.

A hibrid munkavégzés nemcsak a munkáltatói oldalon okozott kemény perceket. Munkavállalók tömegének kellett szembesülnie a négy fal magányával. Munkaidőben.

Ez nehéz perceket hozott sokaknak. Munkáltatóként nem söpörhetjük le ezt. Nem lehet annyival elintézni, hogy „Örülj, hogy nem kell bejárnod az irodába”.

A cégkultúrát azzal tudjuk építeni, ha odafigyelünk a cégben dolgozó emberekre. Ha nem söpörjük le az asztalról az emberi tényezőt. Nem intézzük el a problémákat annyival, hogy „senki nem akar dolgozni…”

Hidd el, hogy a cégedben a csapattagok mind feltették maguknak a kérdés: fontos nekem ez a munka / fontos nekem ez a cég?

Ha a cég ezen a mérlegelésen átkerül a „nem fontos” oldalra, akkor a cégkultúránknak lőttek. Talán a cégnek is…

 

Kopogtat a virtuális jövő

Ha a bezártság okozta problémák kezelése nem vette el teljesen az eszünket, akkor észre kellett vegyük azt is, hogy az emberi szükségletek tisztelete mellé – kéretlenül – odatolakodott a virtuális világ is. Az ismeretlen valóság, ami még felfedezésre vár: AR, VR, blockchain, crypto, NFT.

A virtuális valóság nem fog sarkon fordulni. Nem fog üzenetet hagyni az ajtón és nem kér újabb időpontot. Nem várja meg, amíg alkalmas lesz nekünk…

Lássuk meg, hogy milyen nagy biznisz (lesz) a virtuális javak eladása. Az már részletkérdés, hogy a Meta nem létező valóságában vagy bármely más platformon lehet nagyobb üzletet csinálni.

A kérdés az, hogy észreveszed-e a lehetőséget vagy megvárod, amíg mások pénzt csinálnak ebből.

 

Mi lehet 2022 nagy kihívása?

2022 nagy kihívása itt van az asztalon: MI változunk vagy továbbra is azt várjuk, hogy a piac // a cégünk // a világ a mi elképzeléseink szerint működjön.

A döntés a mi kezünkben van.