Miért vannak a karóra reklámokon a mutatók 10:10 -es állásban? Vajon mi „kényszerítette” a reklámszakmát erre a szabályra?
Sokféle elképzelés létezik azzal kapcsolatban, hogy miért állnak a mutatók 10 óra 10 perc állásban a karóra reklámokon. Vannak, akik különféle híres emberek halálának időpontját vélik felfedezni ebben a szokásban, mások történelmi eseményekre történő utalásként értelmezik.
A legelfogadhatóbb magyarázat szerint az ok az esztétikumban keresendő: a mutatók 10:10-re állítva szimmetrikusan keretezik és kiemelik a 12 óránál található logót. Ez a mutatóállás nem takarja ki a számlap többi részét (például a dátumablakot, a másodlagos tárcsákat, vagy a komplikációkat), amelyeket jellemzően 3, 6, vagy 9 óránál helyeznek el a számlapon. A 10 óra 10 perces állásban a mutatók ráadásul olyan érzést keltenek, mintha egy mosolygó arcot néznénk.
A XX. század elején még nem találunk egységes mutatóábrázolást a reklámhordozókon. A gyártók többféle megoldással éltek, ezek között a mutatók szimmetrikus beállítása csak egy volt a sok közül.
A ’10-es és a ’20-as éveiben számos márkánál (pl. Elgin, Hamilton, Waltham) elterjedt a mutatókészlet szimmetrikus (és a 12 órához igazított) elrendezése a számlapokon.
Egyes márkáknál (pl. Ingersoll, Bulova) olyan megoldásokat is találunk, ahol az óramutatók nem felül, hanem alul vannak rögzítve, többnyire szimmetrikus helyzetben (8:20) Ez a „lekonyuló” mutatóállás egyesek szerint inkább szomorú arcot formáz, azonban kétség kívül meg van a a maga gyakorlati szerepe: a mutatók szimmetrikus ölelése felhívja a figyelmet a hangsúlyozni kívánt részletekre, például egy technikai újdonságra.
A mutatók egyértelműen fontos szerepet kapnak a reklámokban: a közrefogott számlapterületre irányítják a figyelmet.
A ’30-as évektől a karóragyártók reklámanyagaiban a mutatók 10:10-es álláshoz közelítő rögzítése már elterjedt megoldásnak számít. Bár a különféle komplikációk (pl a mutatók többszörözése) új kihívás elé állították a reklámozókat, ökölszabályként megmaradt ez a beállítás.
A háború utáni reklámanyagokon és katalógusokban már az is megfigyelhető, hogy az egyes márkák hogyan szabják testre a saját 10:10-es szabályukat.
A 10:10-es szabály elterjedése ellenére néhány „renitens” márka (pl. Bulova) még az 70-es években is használt másféle mutató kiosztást.
A 10:10-es szabályt tehát egyfajta ökölszabályként használják a márkák, mintsem szigorú előírásként. Márkánként megfigyelhető minimális eltérés: például a Timex reklámokon 10:09:36 a rögzített mutató állás, a Rolex 10:10:31-re, a TAG Heuer 10:10:37-re , a Bell & Ross pedig 10:09-re állítja az óramutatókat.
Sas István reklámpszichológus a 10:10-es szabályt a reklámszakma egyik legérdekesebb jelenségének nevezte és egyfajta paradoxonként értelmezte: míg a reklámcsinálók az alkotói szabadság minél teljesebb kiterjesztésére törekednek, bizonyos esetekben mégis önkorlátozásokat kényszerítenek magukra. A reklámok versenyében az alkotók (sokszor nem is tudatos módon) azért korlátozzák saját kreativitásukat, hogy a versenyt szűkebb és konkrétabb terepen vívhassák.
Az órák esetében az önszabályozás abban segít, hogy közelről, zavaró vizuális elemek nélkül fókuszálhassunk a finomabb részletekre. Nem viszi el a figyelmet – a jelen esetben teljesen irreleváns – időpont mutatása, helyette koncentrálhatunk a részletgazdag remekműre.
„Izgalmas kérdés, hogy a szertartásosan kötelezővé váló formák meddig inspiratívak és mikor válnak banális közhellyé. ” Sas István
Érdekel a téma?
Neked ajánlom:
- Why do advertisements often use the time 10:10 on clocks and watches?
- Why is 10:10 the Default Setting for Clocks and Watches?
- Sas István: Az ötletes reklám, Kommunikációs Akadémia, Budapest, 2007.