A nap, a mikor a New York-i GEL Konferenciát meghekkelte a világ legszórakoztatóbb előadóművészeti csoportja
2011 áprilisában zsúfolásig megtelt a The Times Center egyik előadóterme: a közönség John Reynolds-ra várt, aki a legújabb social media platformot, a „twirlr”-t jött bemutatni és népszerűsíteni. A GEL konferencia részvevői a furcsa névválasztás ellenére sem fogtak gyanút (abban az évben a Twitter már az 5. születésnapját ünnepelte és rajta keresztül átlagosan napi 140 millió elküldött üzenetet osztottak meg a felhasználók).
A GEL (Good Experience Live) konferencia pont a John Reynolds-féle előadókra szakosodott: a saját területükön kivételes szaktekintélynek, úttörőnek, vagy másként gondolkodónak számító meghívottak az üzleti élet, a technológia, az egészségügy, a művészet, vagy az oktatás témaköreiben nyújtanak új ismereteket.
A twirlr-guru előadása a megszokott módon, rövid felkonferálás után kezdődött. Reynolds az előadás elején udvariasan megkérte a jelenlévőket, hogy kapcsolják ki mobil készülékeiket és ne osszák meg a konferencián elhangzottakat, mert a bemutatásra kerülő új social media platformról még nem ment ki híradás.
Ami ezek után következett, egészen biztosan előzmény nélküli a konferenciák történetében:
Természetesen nem létezett sem a „twirlr”, sőt az előadót sem hívták John Reynoldsnak. A „social media guru” és társai a 2011-ben alapított new yorki Improv Everywhere (IE) előadóművészeti csoport tagjai voltak, akiknek a GEL alapítója, Mark Hurst engedélyezte a „csínyt”.
Az Improv Everywhere 29 fős kórusa Hurst-nak köszönhetően a konferencia előtt helyszínpróbát is tarthatott, melynek során nem csak az előadást gyakorolhatták, hanem a technikai beállást is (pl. a kamerák elhelyezését).
Az IE csapatának pontosan ki kell dolgozni minden részletet, hiszen „élesben” mindössze egyetlen alkalmuk volt a produkció előadására.
Az Improv Everywhere folyamatosan változó formációban ilyen és ehhez hasonló csínyeket hajt végre, amelyeket az IE nyelvhasználatában „küldetéseknek” neveznek. A küldetéseket végrehajtó „ügynökök” az alapítás óta több száz csínyt hajtottak végre (néhány ezek közül: mozdulatlanná dermedő utasokkal megállították az időt a Grand Central Terminal-on, rendeztek hamis U2 koncertet egy manhattani háztetőről, de nyitottak Apple Store-t is már egy metróaluljáró üvegliftjében. A lelkes ügynökök előszeretettel forgatnak újra filmjeleneteket a „valós életben” – személyes kedvencem Rocky Balboa futásának részlethű újraforgatása Philadelphia utcáin:
Az Improv Everywhere hitvallása szerint a káosz és az öröm kiváltására törekszik. Egyes küldetéseik csak néhány ügynök bevonásával valósulnak meg, míg más alkalmakkor egész „ügynök-hadsereggel” dolgoznak együtt. Fontos megjegyezni, hogy a csoport nem nevezi flashmob-nak a tevékenységét és évekkel a flasmob-jelenség előtt már professzionálisan alkalmazta a csoportos figyelemfelkeltést szórakoztató céllal.
A csoport tagjai honlapjukon részletesen dokumentálják az egyes csínyeket – érdemes szemezgetni ezek között.
Érdekel a téma?
Neked ajánlom:
Improv Everywhere
Gotta Share The Musical