Mennyire kreatívok a klímagyártók?
Tavasszal még ritkán gondol az ember arra, hogy egyik napról a másikra elönti az országot a forróság. Az első melegebb napok után azonban megindul a „klímapánik”. Nem a klímaváltozással kapcsolatos félelmek generálta pánikra gondolok, hanem arról a keresleti dömpingre, ami a ventilátor-és klímapiacot „sújtja” a tavasz-nyár időszakban. A piaci-gazdasági tényezők mellett érdemes megfigyelni, hogy a klímagyártók és forgalmazók milyen reklámeszközökkel, és milyen időszakban lépnek elő kampányaikkal.
100 évvel ezelőtt a meleg ellen az emberek a lakás besötétítésével és huzat létrehozásával küzdöttek. Aztán jöttek a modern kori „hűtő” berendezések, mint például a ventilátor, amely gyakorlatban nem is hűtötte, csak felkavarta a meleg levegőt.
Később a légkondicionálók térhódításával mindenki számára elérhető lett a hűsítő élmény a legforróbb napokon is. Annak ellenére, hogy ezen berendezések mai generációja már a hűtés mellett fűtésre is alkalmas, főszezonjuk mégis a nyári időszak, így egyértelmű, hogy a klímagyártók és forgalmazók is az azt megelőző és az adott időszakra időzítik különböző kampányaikat. Ahogyan az minden piaci szegmensben, hatalmas a verseny a klímagyártók között, így rengeteg kreatív reklámot láthatunk a hétköznapokban. Az alábbiakban bemutatok 9 reklámot a legkreatívabbak közül.
A reklámokról összességében elmondható, hogy a klímagyártók kreativitása a probléma-megoldás tematikája fókuszál. Funkcionális termékről van szó, melynél elsősorban az általa nyújtott hűtési, illetve fűtési funkció a fő szempont. Erre reflektálva szinte az összes reklám a problémát kihangsúlyozza, akár még sarkítja is azt a humor eszközével.
Tökéletes helyen és időben
Egyik kifogástalan példája a tökéletes időzítésnek a Gree termékmegjelenítése, mely a TV2 és az RTL időjárás jelentései alatt volt látható. Az kampány a melegebb hőmérséklet beköszöntével párhuzamosan indult, a reklám május és július közepe között volt látható.
Hiszen mikor máskor tudnánk erőteljesebben hatni a fogyasztók érzelmeire, mikor látják, hogy a napokban-hetekben kánikula várható? Nem szűkítették a célközönséget azzal, hogy csak egy kereskedelmi csatornán hirdettek, így a lehető legtöbb emberhez értek el. Nem volt üzenet a megjelenítésben, a célja leginkább a brandépítés volt, a tudat alattiba való beférkőzés. Amennyiben valamely üzenet vagy információ átadása a cél, akkor reklámfilm készítése javasolt, mivel ott kizárólag a termékről van szó, nem tereli el a néző figyelmét semmi.
Ismerős arc
A Fisher Klíma egyik meghatározó reklámfilmje egyértelműen arra a koncepcióra épült, hogy ha valakit ismerünk, annak igazában, őszinteségében jobban bízunk. Ha az a személy, akiben megbízunk, az adott témához kapcsolódó szakmájában sikeres és jártas szakember, akkor a figyelem, illetve a bizalom szinte garantált. Ezt felhasználva készítették el fél perces videójukat Németh Lajos „ismert meteorológus” főszereplésével.
A rövid reklámfilmben egy időjárás-jelentés mondatait különböző hétköznapi szituációkkal illusztráltak. Az első másodpercekben egy hölgyet látunk, aki a konyhában éli át a fullasztó hőség és pára hatásait, majd ez az „időjárás” éjszaka sem látszik enyhülni. Ezek után közeleg a felfrissülés, a Fisher Kílma képviseletében. A következő jelenetekben már a klíma által lehűtött lakást mutatja be a reklám, mellyel már csak „hűvös napok várnak ránk”.
Humorral – „Ne legyen a hőség áldozata!”
A légkondicionáló reklámok egyik élvonalbeli szereplője a Fujitsu Klíma. A cég alapvető stratégiája a humoros megközelítése a hűvös vagy éppen túl forró helyzeteknek. Több reklámfilmje is ez alapján készült. Az alábbiakban bemutatott videó egy kínos szituációt mutat be, melyben a klímanélküliség miatt félmeztelenül kénytelenek étkezni a szereplők. Az első pillanatokban a néző számára még nem teljesen érthető, hogy miért feszeng a videóban látható pár, akik valószínűleg vendégségben vannak.
Az asztal másik oldalán elhangzó pajzán mondatok alapján már sejthető, hogy ez adja a kínos szituáció alapját, azonban a videó közepén derül ki, hogy ennél komplikáltabb a helyzet, hiszen a házigazda pár hiányos öltözetben ül a vacsora asztalnál. A házigazda ezután megkínálja az ételből az egyik vendéget, majd feláll a székéből, hogy szedjen a szószból neki és ekkor válik világossá, hogy alsónadrágban küzd a helyiségben tapasztalható hőség ellen. A reklám csúcspontján a háttérben még a ventilátor is felborítja a szobanövényt így adva pontot az i-re.
Humorral – „Anyós”
Az alábbi reklámban is humorosan jelenítettek meg egy szituációt, melynek az alap koncepciója a hideg helyzet elleni fűtés volt. A filmben szereplő anya-lánya páros közötti hűvös helyzetet jól ábrázolja az anyuka viselkedése. Először a televízión húzza végig az ujját esetleges por után kutatva, majd a lakásban található művirágra tesz gúnyos megjegyzést.
Ezután kérdőre vonja lányát, hogy miért fordította a fal felé a családi fotót. A válaszból kiderül, hogy nyomós oka volt rá, hiszen korábban anyja a párjának szarvakat rajzolt. A kisfilm hangulata jól érzékelteti a hűvös légkört anya és lánya között, amire átvitt értelemben a Fujitsu klíma megoldást jelent. A humor mindenképpen figyelemfelkeltő és jó használható szinte minden területen, ez az anya-lánya kapcsolat bemutatásával még jobban érzékelhető volt a videóban.
Humorral – „Meleg helyzet”
A Fujitsu klíma különböző szituációkat jelenített meg a kellemetlen helyzetekre. Az „Adóellenőr” című reklámban például a revizor hölgy árgus szemekkel vizslatja az adófizető portékáit, mint például a falon lévő festmény vagy a 4K-s televíziót, amelyre szerinte biztosan nem futja a filmben szereplő férfi tanári fizetéséből.
A férfi próbálja megmagyarázni, hogy kedvezményes áron jutott a termékekhez, azonban a hölgyet úgy tűnik nem sikerül meggyőznie. Ez a szituáció is egy „meleg helyzetet” illusztrál, melynek lehűtésére a Fujitsu Klíma kínál megoldást.
Humorral – „Apák”
Nem csak Magyarországon, hanem a világ minden táján a klíma reklámok döntő többsége a humor eszközével mutatja be a különböző kellemetlen helyzeteket, melyeken a klíma tud csak segíteni. A következő a BGH klímagyártó reklámfilmje. A videó kísérteties zenével fekete-fehéren indul (és folytatódik is) azzal a felütéssel, hogy a nyár beköszöntével a családok legrosszabb rémálma is megérkezik: „apák alsónadrágban?” – hangzik a narrátor szájából. Az apák egyik legnagyobb ellensége a hőség, mely ellen a legősibb módszerrel küzdenek, a vetkőzéssel. Azonban ez kínosabbnál kínosabb helyzeteket szül. Többek között az ablakba belátó utcán sétáló nézőközönségtől egészen az otthon a családtagoktól származó megvető pillantásokig. „A család védelme érdekében” kínálja a BGH klímáit. Egy biztos, ha valaki egyszer látta ezt a reklámot, az sosem fogja elfelejteni…
Érdekessége a reklámnak, hogy a zenei alap, Mozart Requiemje a St. Martin in the Fields Akadémia Kórusa előadásában hallható Heltay László világhírű karnagy vezényletével. Heltay Budapesten született, majd 1956-ban menekülnie kellett Magyarországról. Angilába disszidált, ahol megalapította többek között a fentebb említett kórust. Utolsó éveire visszaköltözött Budapestre, ahol tavaly decemberben hunyt el.
…és persze állatokkal…
Az állatok szerepeltetése a reklámokban mindig is jelen volt, még akkor is, ha az adott termék vagy szolgáltatás semmilyen szinten nem kapcsolódott hozzájuk. Egyszerűen az emberek nagy része állatbarát és könnyebben észrevesznek egy reklámot, ha szerepel rajta/benne állat. Ez nem feltétlenül a legkreatívabb hirdetési forma, azonban még ma napig hasznosnak bizonyul az emberek érzéseire ily módon hatni.
A reklámfilmben azonban tökéletesen megoldották azt, hogyha közvetlenül nem is kutyáknak vagy gazdiknak szóló termékről van szó, azonban számukra is hasznos lehet. A kisfilmben egy mopsz látható, akinek úgy tűnik, hogy nagyon melege van ezért liheg folyamatosan. (Azt hozzá kell tenni, hogy mivel a kutyák nem tudnak izzadni, így lihegve érik el a szükséges hőleadást.) Amint a kutya bekapcsolja a klímát, azonnal leáll a lihegéssel, mivel megfelelő hőmérsékletre hűlt a szoba.
Örökös háború
A Mitsubishi egy sokak számára ismerős problémát mutat be nekünk reklámjában. Míg mindenki kellemes hőmérsékletű lakásban szeretné átvészelni mind a téli fagyokat, mind a nyári hőséget, addig másik felünk úgy gondolja, hogy vigyázni kell a folyamatos hűtéssel-fűtéssel, mivel az drága mulatság. A kisfilm főszereplője Jerry Stiller, humorista be akarja kapcsolni a termosztátot (?), mire tükörképe rászól, hogy ezt nem engedheti meg magának.
Erre Jerry válasza az, hogy jól és kényelmesen szeretné magát otthon érezni, amire tükörképe azt reagálja, hogy spóroljon, mert kell a pénz humorista órákra. Ezek után kialakul egy vita kettőjük között, miszerint Jerry nem elég jó humorista. Erre a problémára kínál megoldást a Mitshubishi korszerű, energiatakarékos klímájával.
Örökös háború 2.0
Az előzőhöz hasonló háborút láthatunk a következő reklámban, azonban itt már nem egy önmagával harcoló férfi van a főszerepben, hanem egy még klasszikusabb helyzet: a házas életben jelenlévő, a férfi-női gondolkodás közti különbség.
A kisfilmben a férfitag emlékei szerint felvette a hőmérsékletet, azonban felesége átállította, mint oly sokszor korábban. A feleség azonban arra hivatkozik, hogy a magas lesz a fizetendő számlájuk a túlzott termosztát használat miatt. A feleség „győz”, a férfi pedig fejét csóválva elhagyja a helyiséget.
A bemutatott reklámokból jól látható, hogy a klímagyártók kreativitása mindenképpen említésre méltó. Kampányainkban ugyanazon problémákat jelenítik meg évről-évre és szinte minden esetben a humor eszköztárához nyúlnak.
A cikk Papp-Váry Árpád „Reklámpiaci esettanulmányok ” kurzusának keretén belül készült a Budapesti Metropolitan Egyetemen.