5+1 letehetetlen könyv a marketing és a reklám világából

Ha érdekel a reklám és a marketing, ez a hat könyv biztosan nem hiányozhat a könyvespolcodról!

Minden évben elhatározom, hogy a nyárra időzítve ajánlok a marketingtitkok blogon számomra fontos és érdekes szakkönyveket, de mire rászánom magam a könyvajánlók megírására, már vége is a nyárnak. Most bepótolom a több éves elmaradást, reménykedve abban, hogy sikerül tradíciót teremtenem 🙂

A könyvajánló természetesen szubjektív: azokat a könyveket ajánlom a figyelmetekbe, amelyek igazi élményt nyújtottak és egy kicsit megváltoztatták körülöttem a fényviszonyokat.

Lássuk a kedvenceket!

 

1.) Sas István: Az ötletes reklám

Sas István reklámpszichológus és reklámszakember könyve voltaképpen egy izgalmas kísérlet: arra keres választ, hogyan lehet a reklámcsinálók és a reklámok (sokszor kényszerű) fogyasztói között megszüntetni a bizalmatlanság légkörét. Nem is olyan könnyű feladat ez, hiszem a reklámcsinálók az utóbbi évtizedekben minden maguk szabta játékszabályt öntörvényesen átléptek és átírtak.

Marketing és reklám könyv: Sas István

Sas István itthon az elsők között foglalkozott azzal a problémával, hogy a fogyasztók egyre bizalmatlanabbul, sőt egyre ellenségesebben tekintenek a reklámokra, igyekeznek tudatosan kikerülni a nyílt és burkolt befolyásoló hatásukat. A képlet egyszerű: a fogyasztó attól fél, hogy átverik. A  reklámcsináló pedig attól, hogy minden trükkje, kreativitása, „bohóckodása” hatástalan marad. A szerző őszintén és tabumentesen ír a reklámcsinálás legnagyobb igazságáról: minden reklám tolakodik. A reklámcsinálónak ezért fontos feladata, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel (humorral és főleg kreativitással) bocsánatot kérjen ezért a tolakodásért.

A könyv összeszedi, rendszerezi és elmagyarázza a reklámok működési mechanizmusát,  példák sorát vonultatja fel, mitől lesz ez egyik reklám sokkal sikeresebb, mint a másik. A szerző közel ötszáz emlékezetes reklámon keresztül mutatja be, mire képes a reklám, ha kreatív.

  • Kiadó: Kommunikációs Akadémia
  • Megjelenés éve: 2007

 

2.) Steve Harrison: Howard Gossage

Howard Luck Gossage (1917-1969)  megkerülhetetlen hőse a reklámszakmának. A „San Francisco-i Szókratész” az ’50-es és a ’60-as években olyan forradalmi megoldásokkal kísérletezett, mint az interaktivitás, a közösségi média (!), az első környezetvédelmi kampányok, vagy a publicitást generáló sajtóesemények. Gossage ugyanis nem csak jó reklámokat akart készíteni és maga körül látni, hanem jóra akarta használni a reklámot.

Marketing és reklám könyv: Howard Gossage

„A világ megváltoztatása az egyetlen alkalmas munka egy felnőtt ember számára.” –Howard Gossage

Harrison könyve nem csak  Gossage életét, gondolatait, filozófiáját és tevékenységét mutatja be, hanem ezzel szoros összefüggésben az adott korszakot is. Bepillantást nyerhetünk az ügynöksége székhelyeként működő tűzoltósági épületbe, ahol Gossage asztala mellett számos híres író, gondolkodó, művész és reklámszakember is megfordult.  Gossage reklámozással kapcsolatos meglátásai, őszinte szókimondása mind a mai napig frissnek és inspirálónak hat.

Egy olyan ember számára, aki megmentette a Grand Canyon-t egy árvíztől, beindította a zöldmozgalmakat és segített kivívni egy kis karib-tengeri sziget függetlenségét, az sem okozott problémát, hogy megtrollkodja Ogilvy híres Rolls-Royce reklámját…

Kiadó: Reklámtörténet Könyvek

A megjelenés éve: 2016.

 

3.) Alex Wipperfürth: Eltérített márkák – a marketingmentes marketing

A könyv arra az alapvetésre épít, hogy a huszonegyedik században az irányítás kicsúszott a marketingmenedzserek kezéből. A mérhetetlen reklámcunami, az ezzel járó elutasítás, az egyre növekvő fogyasztói tudatosság a korábban működő reklámeszközök elértéktelenedésével járt együtt és egy merőben új stratégiát hozott létre: a márkaeltérítést.

A márkaeltérítés az a jelenség, amikor egy márkát elkezdenek „kisajátítani”, formálni a fogyasztók. Mi több, átveszik a márka irányítását és a termék további fejlődését. Ebben a relációban a fogyasztó már nem passzív befogadó: beleszólása van a márkaidentitás és márkaértékek alakításába.

Marketing és reklám könyv: Eltérített márkák

Wipperfürth remekül sztorizik.  Figyel arra is, hogy a fogyasztók szempontjából  mutassa be, hogyan is működik a brand hijack jelensége: a Starbucks, az Apple, a Red Bull, az Ebay, vagy éppen a Blair Witch Project című kasszasiker példáin keresztül megismerhetjük a márkaeltérítés működését. Az Eltérített márkák ötletei néha meghökkentőek: olyan módszerekről olvashatunk, amelyek egytől egyig merészséget kívántak a marketingesektől.

Az Eltérített márkák az egyik legjobb könyvélményem. Emlékszem arra az időszakra, amikor először olvastam és arra az érzésre is, amit ez a kis, puhafedelű könyv kiváltott belőlem. Vannak könyvek, amelyektől megváltoznak a fényviszonyok: ez a könyv is ilyen 🙂

  • Kiadó: HVG Könyvek
  • A kiadás éve: 2005., 2008.

 

4.) Olivero Toscani: Reklám, te mosolygó hulla

Sokan emlékszünk még arra az időszakra, amikor világszerte sokkoló, botrányokat keltő óriásplakátokon jelent meg a Benetton logója. Az AIDS beteg David Kirby haldoklása, Marinko Gagro szerb katona véráztatta ruhája olyan erős jelképekké váltak, amelyek 30 év távlatából is elementáris erővel hatnak. Toscani „Benetton-reklámjai” szerte a világon komoly és szenvedélyes vitákat robbantottak ki: plakátjait számos országban betiltották, máshol múzeumokban őrzik.

A Reklám, te mosolygó hulla című könyv a Benetton művészeti vezetőjének és reklámfotósának válasza a munkásságát ért kritikákra.

Marketing és reklám könyv: Reklám, te mosolygó hulla

Talán nem spoilerezek, ha elárulom: ez a könyv egy beképzelt, öntelt, cinikus reklámszakember vallomása, aki nem akar senkihez és semmihez sem igazodni. A könyv elolvasása után nem sokan lesznek, akik számára Oliviero papa szimpatikus lenne. Akárhogyan is, Toscani megkerülhetetlen figurája a reklámszakmának, könyve pedig egy kortörténeti dokumentum, amelyből megismerhetjük az egyes kreatívok történetét és hátterét.

Toscani számára a reklám a „legerősebb médium”,  amelyre különféle társadalmi üzenetek hordozójaként, a provokációra pedig a párbeszéd eszközeként tekintett. Voltaképpen felhasználta a reklámot, és azon keresztül a fogyasztókat is egy nagyobb cél érdekében. A kampányainak fókuszában olyan társadalmi problémák álltak, mint a háború, az AIDS, vagy a fajgyűlület – ő pedig nagy szakértelemmel nyúlt a legkényesebb tabukhoz is, hogy sokkolhasson.

  • Kiadó: Park Kiadó
  • A kiadás éve: 1999

 

5.) Dominik Imseng: A Bogár forradalma

A Reklámtörténet.hu alapkönyve kiváló választás mindazok számára, akik értékelik az intellektuális, „okos” és kreatív reklámokat.

1959-et írunk: a New York-i DDB reklámügynökségnek azzal a kihívással kell szembesülnie, hogyan lehet egy kicsi, ronda, ráadásul német autót bevezetni az Egyesült Államokban. A könyv a Volkswagen Bogár reklámkampányairól és a mögötte álló ügynökség zseniális szakembereiről szól. Bill Bernbach, Helmuth Krone, Julian Koenig és társaik új kontextusba helyezték a meggyőzés erejét és a kreativitást.

Marketing és reklám könyv: A Bogár forradalma

A VW Bogár őszinte, szellemes, intellektuális humorral átjárt és a fogyasztóval tisztelettel bánó reklámjai lefektették a modern reklámcsinálás alapjait – messze megelőzve korukat.

Senkit ne tévesszen meg a könyv terjedelme: Dominik Imseng alapos munkát végzett és letehetetlen alapművet alkotott.

 

6.) Kaszás György: Reklámcsinálás – A kis adrenalinjáték

2000-ben jelent meg Kaszás György A Nagy Adrenalinjáték című könyve, amelyből egy reklámszakember szemszögéből ismerhettük meg a reklámügynökségi munkát, valamint  a reklámcsinálás folyamatát és módszereit. Nagyon szerettem a remek reklámpéldákat és a néhol vitriolos stílust. 14 évet vártunk a folytatásra: A Kis adrenalinjáték a korábbi könyv méltó folytatása lett.

Kaszás György a rá jellemző fanyar humorral és szókimondással ír a szakma magyarországi kihívásairól és állapotáról, valamint a reklámszakma jövőjéről. A könyvben igen komoly reklámgyűjteményt találunk: a legjobb hazai és nemzetközi példák között garantáltan mindenki talál kedvére valót.

Marketing és reklám könyv, Kaszás István

 

 

  • Kiadó: HVG Könyvek
  • A kiadás éve: 2014.

 

Csaba további cikkei a marketingtitkok blogon.