December 15-én nyit az élményközpontú kortárs konyhaművészet legújabb hazai szentélye, a YAMA Budapest.
A Bazilikától pár percnyi sétára, a klasszicista Lipótváros egyik legszebb épületének földszintjén 2021 nyarán lázas munka folyt. Egy évszázad hordaléka került ki a földszinti helyiségből, hogy teljes szépségükben feltáruljanak az 1876-ban emelt épület gránitból készült tartóoszlopai, amelyek a szép ívű mennyezettel együtt a belső miliőt meghatározták. Az utcán sétálók kíváncsi szemei elől az építési munkálatokat sötét színű portálmatricák takarták el, amelyeken egyetlen diszkrét szó díszelgett: YAMA.
Egy klasszicista épület titkai
A Budai Vigadót is jegyző Kallina Mór által tervezett klasszicista épület földszintje már a századelőtől fogva kereskedelmi, szolgáltató egységeknek adott otthont: itt működött a legendás Wagner Vilmos vendéglős Mocca kávéháza, valamint a Bazilika gyógyszertár is. A ház egyik éke a járókelők elől mindig is rejtve volt: a belső udvaron egy vörösmárvány díszkút állt, amelynek öntöttvas kifolyója női arcot formált.

Az épület homlokzatát díszítő, az erkély fölötti párkányt tartó kariatidák (oszlop szerepét betöltő női alakok) Zsolnay pirogránitból készültek – ez csupán 2 évvel ezelőtt vált ismertté, amikor a Köztérkép munkatársa, Dénes Ildikó megvizsgálta az épületdíszeket.
Az Október 6. utca 9. szám alatt található épületrész teljes körű felújítása 2021 november végén fejeződött be. Az ablakokról lekerültek a belátást akadályozó matricák és láthatóvá vált az addig féltve őrzött titok: a YAMA nem más, mint egy újgenerációs, csúcskategóriás ázsiai fúziós étterem, az élményközpontú kortárs konyhaművészet hazai trónkövetelője.
A YAMA-koncepció
A YAMA japánul annyit tesz: a hegy csúcsán. A hegy csúcsán lenni semmi máshoz nem fogható impulzus: a szabadságnak, a megtapasztalásnak, az örömnek és a rácsodálkozásnak semmihez nem hasonlítható, felszabadító kalandja.
A tulajdonosok elképzelése az volt, hogy a világ számos pontján szerzett tapasztalataikat felhasználva Budapesten egy kompromisszummentes gasztroszentélyt hívjanak életre. A YAMA Budapest az éttermi élményt a középpontba helyezve mutatja be, hogyan válik a gasztronómia kortárs művészetté.
A YAMA-élmény nem pusztán a gasztronómiáról szól. Túlmutat a konyhaművészeten, az összetevők, ízek és elkészítési módok puszta összességén. Ennek az élménynek legalább ugyanolyan fontos részét képezik a hangok, az illatok, a látvány és az atmoszféra, mint maga az étel és az ital.
Kreatív gasztronómia
A YAMA Budapest modern és újragondolt ázsiai-fúziós specialitásait ugyanúgy jellemzi a bátor kísérletezés öröme és a kreativitás szabadsága, mint a tradíció iránti tisztelet.
A felszolgált fogásokról Endrődi Péter séf gondoskodik, aki Párizs és Monte Carlo után újra Budapesten kamatoztatja évtizedes tapasztalatait.
„Egyből rabul ejtett ez az élményfókuszú gondolkodásmód, ami a YAMA Budapest sajátja. Ez az újfajta gasztronómiai koncepció elképzelhetetlen kreatív, alkotó energia és teljes elhivatottság nélkül. Így lesz a YAMÁ-ban a tengeri sügérből készült ceviche, fekete tigrisrákfarok-vulkán, lazac tatár ropogós rizzsel, az egyedi YAMA Garden pedig egy olyan csokoládéból formált fa, amelyen fagylalt és ehető virág terem.”
A részletek tökéletessége
A belsőépítészeti koncepciót Bara Ákos és a BAD Design álmodta meg: a design a tulajdonosok víziója szerint a japán eleganciára és minimalista filozófiára épül. Az étterem központi látványeleme az a rézből készített lámpainstalláció, amelyet a japán tájképfestészet és az étterem logója (a Red Button Marketingkommunikációs Ügynökség munkája) ihletett.
A YAMA belsőépítészeti terveinek előkészítése során azt tartották szem előtt, hogy egy igazi közösségi teret hozzanak létre, ami egyaránt alkalmas helyszíne egy romantikus randevúnak, egy könnyed baráti beszélgetésnek, egy üzleti találkozónak, vagy éppen egy kötetlen baráti összejövetelnek.
Márkaépítés extrákkal
A YAMA Budapest marketing tenderét 2021 tavaszán a Progressive Reklámügynökség nyerte. Az ügynökség a márkaépítés és a marketingstratégia megalkotása mellett a teljes körű marketingkommunikációért is felel. Egyik legfontosabb feladatuk, hogy az online kommunikáció leképezze a minden érzékszervekre ható YAMA élményt.
A YAMA köztudatba történő bevezetésére, a nyitás támogatására, a „hype” megteremtésére és a foglalások ösztönzésére egyedi megoldások születtek, mint például a digitális csatornákon alkalmazott ASMR videók, a beauty snittek, a cinemagraph-ok és a logó animációk.
„A Progressive számára igazi örömprojekt a YAMA és nagy megtiszteltetés számunkra, hogy ilyen közelről, valós partnerként kísérhetjük végig az étterem kiteljesedését. Erős vizuális koncepciót dolgozunk ki, amely alkalmas arra, hogy az étteremben és digitális felületeken is markánsan jelenjen meg a YAMA utánozhatatlan, gasztronómián túlmutató élménye.” Szabó Orsolya, Operatív vezető, Progressive Reklámügynökség
Weboldal: www.yamabudapest.com
Források:
Közreműködők
- Kivitelezés: Market Építő Zrt.
- Világítástechika: BeLight!
- Belsőépítészet: Bara Ákos és a BAD Design
- Projektmenedzsment: UNIONE Csoport
- Borsos Gergely Food & Beverage Business Development Director
- Kiss Csaba CMO
- Logótervezés: Red Button Marketingkommunikációs Ügynökség
- Jankó Mihály Head of Design
- Hegedűs Pál Account & Co-founder
- Fotó: Tamás Pál
- PR & Marketing: Progressive Reklámügynökség
- Operatív igazgató: Szabó Orsolya
- Projekt management: Boross-Völcsei Dóra, Kovács Zoltán, Váczi Ágnes
- Design és DTP: Baranyai Zsolt, Varga Fruzsina, Bittmann Péter
- Digital és social media: Szabó Áron, Rakonczay Zita, Hamza Gréta