A Jung von Matt 2014-es gerillamarketing kampánya megmutatja, mire képes a kreativitás és mire képes egy igazán briliáns ügynökség
A DHL a világ egyik legnagyobb logisztikai vállalata több mint 380.000 munkatárssal és közel 1,5 milliárd csomag kézbesítésével évente. A vállalatot 1969 -ben alapította Adrian Dalsey, Larry Hillblom, Robert Lynn, és az alapítók nevének kezdőbetűiből született meg a DHL márkanév. A cég kezdetben csak dokumentumok szállítását, és azt is csak földrajzilag korlátozott területen vállalta. Azonban az éveken át tartó folyamatos építkezésnek hála egyre nagyobbra és nagyobbra nőtt, míg végül elérte jelenlegi formáját.
Elöljáróban ennyit a cégről, amely akaratlanul is „főhőse” lett a 2014-es év legjobb gerillamarketing kampányának. A történetünk hőse ugyanis nem a DHL, hanem az által ,,megbízott” Jung von Matt (JvM) nevű hamburgi reklámügynökség. A JvM Group Németország egyik legnagyobb független marketing ügynökségi hálózata, mely 1991-ben alakult és mára 25 leányvállalata (ügynöksége) van szerte a világon. A JvM egyik korábbi kampányáról már megemlékeztünk a marketingtitkok blogon).
Ők azok, akik elképesztő kreativitással építették fel az évtized egyik legszebb gerillamarketing húzását – mindezt pedig az ügynökségek közötti verseny miatt.
De mi is történt pontosan?
A JvM felkérte a DHL versenytársait, pontosabban a TNT-t, a DPD-t és a UPS-t, hogy szállítsanak ki egy – egy különleges csomagot. A történethez hozzátartozik, hogy kiszállítási címként olyan nehezen megközelíthető helyszíneket határoztak meg, melyeknek nagy gyalogos forgalma volt, illetve nem lehetett megközelíteni autóval. Ez eddig nem tűnik lehetetlen küldetésnek, de itt is a részletek rejtik a kihívást.
Az igazán ravasz húzás a túlméretes csomagokban rejlett, melyet a konkurens futároknak kellett kiszállítani. Kifejezetten erre a célra gyártatott a JvM dobozokat, majd olyan fóliával vonták be, amely a hőmérséklet változásának következtében megváltoztatta a színét
A csomagokon a következő szöveg volt olvasható ,,DHL IS FASTER” (A DHL GYORSABB). A doboz színe megegyezett a DHL sárgás színével, ahogy a felirat is emlékeztet a DHL megszokott stílusára.
A JvM tudta, hogy egyetlen jó érzésű futár sem venné át az olyan csomagot, ami a cégének a versenytársát hirdeti. Éppen ezért lehűtötte a dobozokat -4C fok alá, melynek hatására a takarófólia színe teljesen fekete lett, ami így elrejtette a feliratot is.
Így kerültek átvételre a konkurencia által a csomagok, melyek természetesen a kiszállítás alatt nyerték vissza az eredeti színűket, illetve jelentek meg rajtuk a felíratok is.
Ügynökségi kreativitás
A Jung von Matt ügynökség a saját kreatív képességeit akarta bemutatni, amit maradéktalanul sikerült is. A videót már az első 2 nap alatt közel 600 ezren látták. Ezt követően felkapta a média, és az emberek megosztották, beszéltek róla, tárgyalták annak hitelességét. A fogyasztók oldalt választottak, mert volt, akik nevettek a futárokon, illetve voltak, akik együtt éreztek velük. Pedig az egész videó egyetlen céllal készült, hogy megmutassa mire képes a kreativitás, mire képes a marketing és leginkább mire képes a JvM.
Alig pár hónap alatt több, mint 6 millióan nézték meg a videót. Azt a videót, melyet az ügynökség a DHL engedélye nélkül hozott nyilvánosságra. A DHL úgy nyilatkozott, hogy nem ők kérték a videó elkészítését, de kreatív és humoros ötlenek tartják.
Ezzel egyet lehet érteni. Zseniális munka volt, melyből érdemes tanulni.