Bepillantás egy német élelmiszerdiszkont-lánc marketingjébe
Nos, kezdjük azzal, hogy ez egy 5 évvel ezelőtti marketingkampány, amely még mindig megállja a helyét, és több mint 20 millió (!) megtekintésnél tart a Youtube-on.
2014-ben olyan gyorsan és virálisan terjedt el, hogy még amerikai lapok is tudósítottak róla. Számtalan paródia követte, díjakat nyert és még a német zenecsatornákon is felkerült a toplistára. Azóta sem láttunk ennyire sikeres reklámot egy élelmiszerlánctól.
Mielőtt rákattintanánk a fülbemászó, bizarr videóra, (amit utána lehet mi is letöltünk iTunes-ról, vagy kedvet kapunk a legközelebbi német utazásunk során felkeresni egy EDEKA üzletet, mert még a tőkehalat is szexinek fogjuk találni a végén) íme a „background” a sztorihoz:
Fontos tudni, hogy Németországban a vásárlásnak kultúrája van és mindannyian tudjuk, hogy a diszkont élelmiszer üzletláncok hazája. (gondoljunk csak a hazai Lidl, vagy az Aldi üzletekre). Az emberek vásárláskor több szempontot is figyelembe vesznek, több terméket összehasonlítanak, hogy pontosan azt vegyék, ami ár-érték arányban a lehető legmegfelelőbb számukra. Nagy a verseny ezen a piacon: komoly kihívást jelent elcsábítani a potenciális vásárlókat. Természetesen itt is megjelenik az élményszerzés, mint újabb motiváció – ezt az EDEKA is jól tükrözi a videóval.
Az ötlet, ami a hamburgi Jung von Matt ügynökség fejéből pattant ki, meglehetősen rizikós volt: egy ismeretlen, egyedi stílusú, 50 pluszos berlini életművészt választottak az EDEKA márka képviselőjének. Aki tulajdonképpen 3 percben a fiatalok által használt „denglish” szlenggel bemutatja az áruház saját márkájú termékeit.
Hétköznapi szituációkkal köti össze a vásárolt termékek által nyújtott élményeket, különböző célcsoportokon bemutatva (illetve, a müzli fogyasztását talán egy újabb szintre is emeli). Maga a vásárlás is szórakozásként kerül prezentálásra: a nyugdíjas úriember vidáman táncol az üzletben a polcok között (bár, lehet, hogy ehhez a csinos, ott dolgozó hölgyek is hozzájárulnak).
Az utolsó képkockákon még a kassza mögé is beül az éltes korú márkanagykövetünk, méltatva a termékek minőségét.
A szöveg egyszerű, humoros, kissé szexista, kissé formabontó, de igencsak találó. A termékek elhelyezése a klipben, a storytelling, a zene, a karakterek zseniálisak. Később erre épültek „supergeil” címszó alatt más jellegű videók is, Friedrich Lichtenstein úr pedig kultikus sztár lett az országban. Ekkora mértékű sikerre talán még álmában sem gondolt volna a virális marketingben jártas ügynökség.
A „supergeil”-t magyarra nem igazán lehet lefordítani, de annyit jelent, hogy „egy olyan menő dolog, amit rögtön megkívánunk”.
Még azoknak is átjön a mondanivalója a reklámvideónak, akik nem beszélik a nyelvet – vagy, esetleg pont emiatt kapnak majd kedvet megtanulni azt?
Hamarosan kiderül. Nézzétek meg rátok milyen hatással van: