Skip to content
  • Kezdőlap
  • Szerzőink
  • METU-s vendégszerzőink
  • Kapcsolat

A magyar marketing blog 2017 óta. Sztorik a reklám, a marketing és a kommunikáció világából

Main Navigation
  • Kezdőlap
  • Szerzőink
  • METU-s vendégszerzőink
  • Kapcsolat

His Master’s Voice – egy ikonikus logó kalandos története

Posted on 2019-09-182023-08-10 By Hegedűs Pál

avagy hogyan lett Nipper a reklámtörténelemben leghíresebb Jack Russel terrierje?

Vannak logók, amik meghatározó szerepet töltenek be a történelemben. Már hallom, ahogy soroljátok a neveket: Nike, Apple, Mercedes-Benz, McDonald’s, Starbucks. Nyilván tudnátok egy csomó hazai példát is mondani: Tisza Cipő, Túró Rudi, CBA, Ikarus és így tovább. A most bemutatott darab a világtörténelem egyik első logója volt és több, mint egy évszázados pályafutást tudhat maga mögött. Nevezhetjük, ikonikusnak, vagy akár korszakalkotónak, de a logó evolúció megkerülhetetlen mérföldköve jelző sem tűnik túlzásnak vele kapcsolatban.

A 19. század végén készült His Master’s Voice logón egy kutya látható, ami a gramofon hangszóróján keresztül hallgatja a gazdája hangját. Mai szemmel nézve megmosolyogtató a vizuális megvalósítás és a tipográfia is, szöveg és kép integrációjáról pedig nem is érdemes beszélnünk.

Ezzel együtt ez a logó egy igazi korszakalkotó darab, aminek a születése legalább annyi váratlan fordulatot hordoz, mint egy évadnyi Trónok harca. Karrierjét eredetileg festményként kezdte. Francis Barraud angol festő 1899-ben festette meg Nipper kutyát, aki elmélyülten hallgatja elhunyt gazdája hangját.

Francis Barraud (1856-1925) a Nipper kutyáról készített képek egyikével. A kép forrása: szeretlekmagyarország.hu

A kutya és a fonográf Barraud bátyjának a hagyatékából került a festőhöz, akit ámulatba ejtett a kis Jack Russel terrier ragaszkodása a gazdája hangjához, még ha csak fonográfból jön is. Hogy miért fonográfból, mikor az ismert képen gramofon van? Olvass tovább és kiderül.

Mielőtt rátérnék a logó történetére, érdemes áttekinteni, amit Nipper életéről és munkásságáról tudunk a korabeli feljegyzések alapján 🙂 Imádott patkányra vadászni, kis termete ellenére is bátran harcba bocsátkozott akár nála nagyobb kutyákkal is, és lenyűgözte őt a Richmond Park-i fácánok látványa. Nem kell kutyaszakértőnek lenni, hogy belássuk, mai szemmel nézve is fölöttébb aktív eb volt. A nevét, ami magyarul kb. annyit tesz: „Szorító”, arról kapta, hogy szerette megszorongatni a házba látogató vendégek lábát. Arról sajnos nem maradt feljegyzés, hogy ez mennyire nyerte el a látogatók tetszését…

Visszatérve a logóhoz, az 1899-ben készült festményt Barraud védjegyoltalom alá vette, majd megpróbálta kiállíttatni a Royal Academy-ben. Miután nem járt sikerrel, a kép eladásával házalt több magazinnál, de ez sem vezetett eredményre, azt az indoklást kapta, hogy nem érthető, mit csinál a kutya a képen. Tovább próbálkozott és ezután fonográf gyártókat keresett meg, hogy reklámcélból használják fel a képét, de ők sem mutattak érdeklődést.

Nipper kutya az eredeti festményen, egy cilinderes fonográf előtt. A kép forrása: wikipedia

Nem elírás, az eredeti képen a hang egy cilinderes fonográfból jön, egy fekete tölcséren keresztül. Mivel a korszak angol fonográfgyártói semmi érdeklődést nem mutattak a festmény iránt, Barraud úgy döntött, feldobja a színeket egy réztölcséres, modern gramofonnal. Kért is egyet William Barry Owentől, az éppen abban az évben alapított londoni Gramophone Company amerikai alapítójától. Owen adott kölcsön egy eszközt, de cserébe azt kérte, hogy a festő mutassa meg az elkészült képet is, amikor visszahozza a masinát.

Néhány nappal később Barraud bemutatta az elkészült művet, ami felkeltette Owen érdeklődését. Ha dolgoztál már bármilyen grafikai fejlesztésen, akkor sejtheted, hogy ez mit jelentett: újabb javítási kört 🙂 Ma sem megy ez másként, talán annyit egyszerűsödött a világ, hogy nem kell minden egyes módosításnál előhúzni egy festővásznat és felpingálni egy új olajfestményt nulláról. Az is valószínűsíthető, hogy az ár is tükrözte a módosítási körök komplexitását, nem valószínű, hogy egy korrekció 1 grafikai órában megállt volna.

Barraud hősiesen kitartott és megfestette az újabb verziót, a Gramophone Company legújabb modelljével, Owen pedig tartotta az ígéretét és megvásárolta a képet, amit így először a cég 1899-ben kiadott téli katalógusának címlapján láthatott a nagyközönség. Ezután felpörgött az üzlet, mert a Gramophone Company egyre újabb és újabb verziókat rendelt.

A His Master's Voice logója Nipper kutyával
A logóként használt festményen Nipper már egy modern, réztölcséres gramofon előtt látható. A kép forrása: wikipedia

1901-ben újabb lépést tett a kép a világhírnév felé, amikor a Victor Talking Machine Company megvette a logót, hogy gramofonjain és lemezein használhassa az Egyesült Államokban.

Elődjéhez képest sokkal intenzívebben reklámozta, az összes gramofonján és lemezén feltüntette, újsághirdetéseiben pedig arra biztatta az olvasókat, hogy „keressék a kutyát”.

His Master's Voice print reklám
His Master’s Voice print reklám a híressé vált kutyussal, A kép forrása: adsrecording.com

A többi már történelem, a His Master’s Voice logó azóta világszerte ismertté vált, kezdetben gramofonok, később rádiók és más híradástechnikai eszközök márkajelzéseként. Sőt, az EMI lemezkiadó díjat is alapított ezzel a motívummal, a 100.000 példánynál magasabb számban értékesített lemezek előadóit díjazták ezzel.

 

Oszd meg, ha tetszett!

Share on Facebook Share on X (Twitter) Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Email

Written by Hegedűs Pál

Marketingkommunikációs szakember, a Brandventure Reklámügynökség alapítója. Közel 20 éves szakmai tapasztalatát hazai FMCG vállalatoknál szerezte, majd reklámügynökségeknél kamatoztatta tovább. Szakterülete a trade marketing és kategóriamenedzsment megoldások. A marketing világába a jó történetek húzták be és tartják izgalomban azóta is. Az innovatív reklámok megszállottja, minden forrásból gyűjti az előremutató alkotásokat. Szabadidejében a veterán autók, vinyl lemezek, töltőtollak világából merít inspirációt.

Recommended

  • A reklámszakma — régen és most
  • KreaTúra: ilyen, amikor két marketinges visz be az erdőbe
  • Reklámlegendák nyomában – Első rész
  • 6+1 kipróbált recept, hogyan kergesd őrületbe a grafikusod

Post navigation

EDEKA: Supergeil
A WC egy napja

Leave A Comment Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

három × 2 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Legfrisebb bejegyzések

  • Sport és marketing 2. rész
  • Greenwashing: Trükk vagy csapda a márkáknak?
  • Fény és Üzenet: A budapesti neonreklámok marketingtitkai
  • Kreativitás a számok mögött
  • Művészet, kód és AI: így alakítja a CodePunk a kreatív ipart

Címkék

AI bánki attila david abbott digitális marketing digitális trendek egészségügyi marketing Facebook google gyógyszermarketing Heineken hirdetés karácsony keresőoptimalizálás Kiss Csaba kreativitás logó madison avenue marketing marketingtitkok Mesterséges intelligencia metropolitan egyetem metu metu digitális marketing metu mba nasa ogilvy omega online marketing Open Your World Papp-Váry árpád PR reklám reklámhordozó reklámtörténet rendezvény rendezvényszervezés Sas István seo tiktok tv spot usp vermis vírusmarketing Yearcompass ügynökség

Rovatok

  • AI (8)
  • Arculattervezés (7)
  • CSR (9)
  • Digitális marketing (13)
  • Edukáció (32)
  • Egészségügyi marketing (15)
  • Könyvajánló (7)
  • Kreativitás (49)
  • Live Communications (6)
  • Marketing (40)
  • Marketing Podcast (3)
  • marketing ügynökség (2)
  • Marketing Yearcompass (7)
  • Metu digitális marketing képzés (7)
  • Piackutatás (3)
  • Public Relations (12)
  • Reklám (54)
  • Reklámetika (9)
  • Reklámtörténet (44)
  • SEO (5)
  • Social Media (11)
  • sportmarketing (2)

Keresés a cikkek között

Menü

  • Kezdőlap
  • Szerzőink
  • METU-s vendégszerzőink
  • Kapcsolat

Jó, hogy itt vagy!

Kipróbálnád magad vendégszerzőként? Mesélj, sztorizz Te is a marketingtitkok blogon! Vedd fel velünk a kapcsolatot!

Legnépszerűbb bejegyzések

  • Story First, Product Second – A márkák új aranyszabálya
    Story First, Product Second – A márkák új aranyszabálya
    Fehér Ella
  • Etikus AI használat a márkák történet-mesélésben
    Etikus AI használat a márkák történet-mesélésben
    Szabó Edit
  • Az első magyar reklámiroda és a modern reklám kezdetei Magyarországon
    Az első magyar reklámiroda és a modern reklám kezdetei Magyarországon
    Kiss Csaba
  • Mese és kreativitás
    Mese és kreativitás
    Balog Adrienn
  • Egészség vs. marketing
    Egészség vs. marketing
    Molnár Dávid
A magyar marketing blog 2017 óta. Sztorik a reklám, a marketing és a kommunikáció világából | Éljen a reklám, az őszinte hazugság és a fényviszonyokat megváltoztató kreativitás! I Copyright © 2023. All rights reserved

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Ezeket a oldalon lehet módosítani.

marketingtitkok blog
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.