Óvszermarketing 50 felett?

Az életkor nem óvszer – a biztonságos szex mindenkire vonatkozik

A szexuális úton terjedő fertőzések (sexually-transmitted infections, STI) – ahogy a nevükben is benne van – a leggyakrabban a szexuális együttlét során adhatók át. A nyolc leggyakoribb STI közül azonban csak négy gyógyítható: szifilisz, gonorrhoea, chlamydia-fertőzés és trichomoniasis. A másik négy, vírus (hepatitis B, herpes simplex vírus, HIV és humán papillomavírus) okozta fertőzés gyógyíthatatlan, bár a tünetek enyhíthetők. Az STI-k többségének azonban nincsenek látható jelei vagy jellegzetes tünetei, ezért ritkán jut eszünkbe a védekezés fontossága.

 

Megdöbbentő adatok

Minden évben több mint 500 000 STI-t jelentenek az Európai Unió tagállamaiban és az Egyesült Királyságban (https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/infographic-sexually-transmitted-infections-long-standing-and-ongoing-threat). Jellemzően a 20-39 év közötti fiataloknál a legnagyobb az STI-k kockázata, de a járványügyi adatok rámutatnak arra, hogy mindenki –  nemcsak a szexmunkások, a promiszkuitív emberek és a homoszexuális férfiak – megfertőződhet, aki szexuálisan aktív életet él (még azok is, akik a párkapcsolatukban ugyan monogámok, a partnerük viszont nem az.

Sokan – tévesen – úgy gondolják, hogy az STI-k csak a fiatalokat érintik, de ez sajnos nem így van, ahogyan azt a legutolsó, 2017. évi EU adatok szemléltetik a HIV fertőzéssel kapcsolatban (a többi STI esetében is hasonló a tendencia). Sőt, az STI-k egyre nagyobb problémát jelentenek az idősotthonokban.

óvszermarketing chart
HIV diagnózis 100.000 lakosra, nemek és korcsoportok szerint, 2017 (Forrás: https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/hiv-infection-and-aids-annual-epidemiological-report-2017)

 

Az életkor nem óvszer

Az óvszer használata alapvető fontosságú ezen kórokozók átvitelének megelőzésében, de a legtöbb idősebb ember nem is gondolja, hogy a biztonságosabb szex rájuk vonatkozik (például egy előző hosszú kapcsolatában évtizedekig nem kellett óvszert vásárolnia, az 50 év felettieknek már nincs szükségük fogamzásgátlásra, a 70 évnél idősebbeknek ezt a témát megbélyegzett módon mutatták be).

Óvszermarketing - régi propagandaplakát
Forrás: http://www.mdolla.com/2010/11/25-bizarre-propaganda-posters.html

 

Egy 2007-ben megjelent felmérés eredményei szerint az 57-64 évesek 73 százaléka szexuálisan aktív, az 50 év feletti férfiak több mint 90 százaléka azonban nem használ óvszert sem az alkalmi partnerrel, sem a hosszabb kapcsolatokban. Az sem segíti az „ügyet”, hogy a marketingkampányok a fiatalabb korosztályokat célozzák, az erektilis diszfunkciós gyógyszerek piaca pedig „virágzik”.

 

Óvszermarketing

A marketingtechnikák alkalmazásának pozitív következménye, hogy nemcsak növeli a tudatosságot, az elfogadhatóságát, hanem elérte, hogy az emberek zöme közönséges fogyasztási cikként tekintsen az óvszerre. A marketingkampányok során piackutatáson alapuló professzionális módszereket alkalmaznak a gyártók, amelyeket a piaci kereslet változására reagálva rendszeresen frissítenek. A kínálati oldalon növelik a „kívánatos” és megfizethető minőségű óvszerek rendelkezésre állását, a keresleti oldalon pedig a folyamatos marketingkampányok célja az óvszerhasználat növelése. A marketingkampányok egy-egy adott téma (leggyakrabban a fogamzásgátlás) köré „épülnek”, de miért ne kapcsolódhatna például az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által kezdeményezett „Egészség Világnapjához” is, ahogyan az a Durex példáján látható.

óvszermarketing - Durex módra
Forrás: https://www.adsoftheworld.com/media/integrated/durex_love_sex_its_good_for_you

 

Az óvszerhasználat a HIV-fertőzés megjelenésével azonban már nem csak a nem kívánt terhességek megelőzését célozza.

 

Humoros vagy sokkoló?

Az idősebb, de szexuálisan még igencsak aktív floridai idősek körében 2007-2011 között 71 százalékkal emelkedett az STI-k gyakorisága, ami arra ösztönözte a SaferSex4Seniors.org szervezetet, hogy 2012-ben közzé tegyenek videókampányt a biztonságos szex „népszerűsítése” érdekében. A videót készítő reklámügynökség olyan társadalmi célú hirdetést akart készíteni, amely az ízlésesség határán belül van, és arra ösztönzi az idősebbeket, hogy élvezzék szexet – biztonságosan, óvszert használva:

Bár sokféleképpen lehet ezt megtenni … Csak egyetlen módon lehet biztonságosan csinálni”.

A YouTube-on közzétett 30 másodperces videóban az idősek szexuális pozíciókat szimulálnak, ami megdöbbentette a fiatalabb nézőket (talán nem is gondolták, hogy a szüleik, nagyszüleik is „érintettek” lehetnek). Sokan úgy vélték, hogy a szervezet, miközben méltó ügyet hirdet, túlságosan sokkoló taktikát választott.

 

Take home message

A védekezésről ugyan általában „kényelmetlen” beszélgetni, főleg olyannal, akivel esetleg még csak néhány órája ismerjük egymást, de a legfontosabb az, hogy megőrizzük az egészségünket. Napjainkban pedig már nem is „szégyenteljes” óvszert vásárolni, mint ahogy pár évtizeddel ezelőtt volt: