A kreatív halálát, vagy inkább a kreatívgyártás új jövőjét jelentik a DCO rendszerek?

Talán már sokan hallottak a dinamikus kreatív optimalizáló (DCO) rendszerekről, de talán még kevesek alkalmazhatták a munkájuk során. Felforgatja a marketingszakmát ez a megoldás? Talán, igen.

 

Pontosan mi is a POMS DCO? (Programmatic Online Marketing Solutions)

A POMS egy kreatív management megoldás reklámkampányok kezeléséhez. Rugalmas felépítése miatt képes teljesen belesimulni bármilyen adatvezértelt reklám ökoszisztémába. Egy olyan automatizált rendszer, ami nagymértékben képes hatékonyan támogatni bármelyik reklámügynökség munkafolyamatait. A rendszer képes automatizált kreatív gyártással támogatni a többnyelvű multi-marketing kampányokat is. DCO képessége alkalmassá teszi a programmatic kampányok kiszolgálására. Valós idejű kreatív készítéssel kiváló alapja a real-time kampányoknak, valamint képes személyre szabott egyedi kreatívokat legyártani. A POMS használatával nem egy rendszert kapunk, hanem egy szakértői csapatot, akik széles szakértelmükkel támogatják a kampányaink kreatívjainak a gyártását a megérkezett brieftől kezdve a médiában történő megjelenésig.

 

Gépesített marketing – de milyen lesz a minőség?

Sokan félnek ezektől a rendszerektől, mert azt gondolják, hogy ha a kreatívot nem az ügynökségnél dolgozó grafikus, programozó készíti, akkor az biztosan nem lesz olyan, amilyet a jóváhagyott master kreatív alapján elfogadtunk ügyfélként, márkatulajdonosként. Ennek ellent kell mondanom, mert a DCO rendszer pont abban segít, hogy a kreatív ügynökségünk által megálmodott videó, mozgó vagy legyen az akár statikus display kreatívot létrehozza és nemhogy csak létrehozza, de végtelen mennyiségben klónozza is.

A klónozás itt azt jelenti, hogy megtartja a master kreatív elemeit, amit sablonként elment és ebbe a sablonba helyezi az előre kiválasztott elemeket. Ezek az elemek (assets) lehetnek különböző videók, képek, szövegek, CTA gombok és feliratok. Egy azonban közös mindegyikben, hogy ugyanabba a sablonba, megjelenési formába kerül betöltésre. Így végül mindegyik display banner megjelenése egységes és megfelel a masterként elfogadott kreatívnak.

DCO kreatívgyártás
kép forrása: Raiffeisen Bank 2021. május

Azon kívül, hogy biztosítja az egységes és a márkának megfelelő megjelenést végtelen variációban és méretben azonnal legyártja a kreatívokat, amik hirdetésre készek. A rendszer automatikusan adja át a kreatívokat a hirdetési (adserverek) rendszereknek, ezért a feltöltéssel sem kell foglalkozni. Így időt és energiát spórolhatunk meg a kreatív ügynökségünknek, akinek több ideje lesz újabb koncepciók vagy akár master kreatívok elkészítésére. A rendszer nemcsak a szokásos IAB display bannerek legyártására alkalmas, hanem egyedi formátumok és méretek készítésére is, sőt még a social (Facebook, Instagram, Tik-Tok) hirdetési kreatívok legyártására és feltöltésére is alkalmas.

 

Mikor érdemes DCO rendszert használni?

Elsőre azt gondolnánk, hogy főként webshoppal rendelkező cégek esetében érdemes ezt a hirdetés generáló rendszert alkalmazni, ahol egy adatbázisból tudja a rendszer behúzni a banneren megjelenő termékképet, árat, terméknevet és termékelőnyt, üzenetet, de ha jobban átgondoljuk a rendszer működését, akkor hamar rájövünk, hogy más ágazatokban is tökéletes megoldást jelenthet.

DCO kreatívok
A kép forrása: Raiffeisen Bank 2021. április
  • Akkor is érdemes alkalmazni, ha főként programmatic rendszereken keresztül tervezzük a hirdetéseink megjelenítéseit, de nem egy kreatívban, hanem több variációban gondolkodunk.
  • Ha tág a célcsoportunk és szeretnénk szegmensekre bontani, hogy személyre/perszónára szabott hirdetéseket és üzenetekkel juttassunk el számukra, ami hatékonyabbá teszi a kampányunkat.
  • Ha nem egyféle kreatívot szeretnénk futtatni, hanem több verziót. A verziók száma nagyon sok lehet. Érdemes a képeket, üzeneteket, CTA gombokat és üzenetekből több elemet készíteni és ezek mindegyik kombinációját bevinni a DCO rendszerébe, ami legyártja ezek variációit.
  • Ha túl sok az üzenetünk és nem tudjuk eldönteni, hogy a potenciális vevőinek, melyik a legvonzóbb. A rendszer által gyorsan legyártott kreatívokkal, akár már 1 hét alatt ki tudjuk deríteni, hogy melyik célcsoportunknak melyik a legrelevánsabb üzenet, amit érdemes más hirdetéseinken, akár offline (óriás plakát, citylight) felületen is megjeleníteni.

 

Mik az árnyoldalak?

Mint minden új rendszer bevezetésekor itt is felléphetnek nehézségek az indulásnál. Egyrészt jól át kell gondolnunk, hogy a korábbi folyamatainkba hogyan illeszthető az új eszköz használata, másrészt alaposabban elő kell készítenünk a kampányunkat. Már az elején tisztázni érdemes a célzásokat és célcsoportokat, hogy melyik kreatívot melyik célzásra és célcsoportra szeretnénk megjeleníteni. Fontos, hogy hogyan címkézzük fel a kreatívokat és talán az egyik legfontosabb, hogy tisztában legyünk azzal, hogy hogyan fogjuk mérni és elemezni az adatokat. Ezekhez a marketinges önmagában nem elegendő, jobb, ha a médiaügynökséggel, a kreatívügynökséggel és a DCO csapatával együtt találják ki az optimális együttműködési folyamatokat. Ez időbe telik, de tapasztalataim alapján megéri az alaposság.

 

A jövő, vagy már a jelen?

Összefoglalva elmondható, hogy a DCO rendszer használatával releváns kreatívokat tudunk megjeleníteni a megcélzott célcsoportunknak. A célzást a médiaügynökség végzi el, míg a releváns kreatívok gyártását a DCO rendszer. Ha több egységre bontjuk a célcsoportunkat és fontos számunkra, hogy számukra személyre szabott kreatívot és üzenetet jelenítsünk meg, akkor a több kreatív verzió legyártására használjuk a rendszert, mert hatékonyabban és gyorsabban tudjuk előállítani a display bannereket. Az idő pedig pénz, minél hamarabb tudjuk elindítani a kampányainkat, promóciónkat a potenciális ügyfeleink felé a vásárolt médiafelületeken, annál hamarabb profitálhatunk a megjelenéseinkből. Tehát, ha szeretnénk a megfelelő személynek a megfelelő kreatívot a megfelelő platformon megjeleníteni, akkor itt az ideje, hogy elgondolkodjuk egy DCO rendszer használatáról. Hiszen minden marketinges álma, hogy automatizálja a munkája során fellépő folyamatokat és minél gyorsabban tudjon reagálni azokra a külső és belső változásokra, amelyek szinte naponta befolyásolhatják egy-egy kampánya sikerességét.