A világ első bannerhirdetése – és ami mögötte volt

A világ első bannerhirdetését 1994. október 27-én az AT&T rendelte meg és használta. Az emberek pedig mai szemmel nézve őrült módon kattintottak rá.

Az emberek manapság alig kattintanak banner hirdetésekre. Legalábbis szándékosan biztos nem. Sőt, egyes országokban a legtöbb internetező aktívan igyekszik el is kerülni a reklámokat és a bannereket ad-blockerek segítségével.

Az ad-blockerek jelentős problémákat okoznak azoknak a vállalatoknak, amelyek a működésüket főként reklámbevételekből finanszírozzák (egészségügyi és életmód oldalak, női magazinok, vagy kisebb zöld oldalak). De érthető, hogy az emberek miért alkalmazzák ezeket. A banner hirdetések gyakran nehézkesek, esztétikailag sem túl vonzóak és zavaróak is. Ráadásul számos bannerekkel foglalkozó cég gyűjt és értékesít adatokat a felhasználókkal kapcsolatban.

 

Hogyan jutottunk idáig?

Volt idő, de még egy másik évszázadban, amikor az emberek tényleg kattintottak a bannerhirdetésekre. Nagyjából 20-25 évvel ezelőtt újdonságnak számítottak a bannerek, akkor az olvasók még megosztottak hivatkozásokat, linkeltek más tartalmakra. Ma már ez nem így van.

A bannerhirdetés, amelyet az elsőként szokás említeni, egy kis téglalap volt, amelyet az AT&T vásárolt meg a HotWired.com oldalon 1994-ben. A látogatók mintegy 44 százaléka valójában rá is kattintott.

az első bannerhirdetés

Ez a bannerhirdetés forradalmi változásokat indított el az reklámiparban és más iparágakban is. Az első banner az AT&T „You Will” kampányának része volt, melyben televíziós reklámok sorozata mutatta be a jövőt, amelyet az internet lehetővé tesz. Egyébként sok esetben meglepően pontosan.

Utólag persze kiderült, hogy bár az AT&T volt az első hirdető, de a HotWirednek még további 14 banner hirdetése volt kész más cégektől. (Club Med, az 1-800-Collect, a Zima, stb.). Az AT&T hirdetése csak véletlenül lett az első, amit felraktak az oldalra, utána összesen 6 cég bannerei futottak az oldalon.

Ma már mosolygunk rajta, de a banner hirdetések hirtelen nagyon népszerűvé váltak. 1995-ben a Yahoo bejelentette saját primitív banner hirdetési megállapodását, amely napi váltásban mutatta be öt támogató cég logóját a Yahoo oldalán. Amikor az Internet Archive Wayback Machine 1997-ben először rögzítette a HotWiredet, már több hirdetés is látható volt az oldalon, többek között kedvezményes számítógépekre és adatközpontokra vonatkozó hirdetések. Érdekes tény, mivel a cégek és ügynökségek rájöttek, hogy a banner hirdetésekre lehet kattintani, így weboldalakat kellett létrehozniuk az ügyfeleiknek. De maguk az ügyfelek még nem voltak biztosak abban, hogy az online weboldal és interakció egyáltalán jó ötlet-e.

Sőt, sokan azt sem tudták, hogy az online hirdetések egyáltalán legálisak-e?

Amikor a felhasználók rákattintottak az AT&T 1994-es banner hirdetésére, egy egyszerű landing oldalra jutottak, ahol több információt kaptak az AT&T-ről. A válasz az „Egérrel kattintottál már ide?” kérdésre az új oldalon ez volt: „Igen! Most lássuk, mit fogsz még csinálni.” Mai szemmel meglehetősen primitívnek tűnik az oldal, de működött.

AT&T bannerhirdetés

A 1994 őszétől megjelenő banner hirdetések drasztikusan megváltoztatták az internet korai időszakát. Beleértve azt is, hogy miként működnek a vállalatok, és milyenek voltak a weboldalak. De amilyen sikere volt az első bannerkampánynak, úgy kezdett el csökkenni és romlani az eszköz hatékonysága.

Már 2 évvel később, 1996-ban sokan arra panaszkodtak, hogy a banner „boring and ineffective”  vagyis unalmas és hatástalan. A mai display hirdetések pedig még ennél is rosszabbul teljesítenek. De hova jutottunk el az első banner 44%-os kattintási arányától? Hát ide.

 

Milyen a jó CTR (kattintási arány) egy bannerhirdetés esetén?

A Google Display Hálózatban megjelenő bannerhirdetés átlagos kattintási aránya gyakran hasonló az átlagos CTR-hez a Facebookon, mivel az emberek „passzívan” nézik a hirdetéseket. Jó célzással persze lehet javítani a kattintási arányokat és bár iparáganként is eltérnek a számok, de…

…egy minden szempontból átlagos bannerhirdetés esetén a CTR ma 0,46% körül alakul.

Nah, ez azért messze elmarad attól a 44%-tól, amit az első banner produkált.

Azon se lepődnék meg, hogyha a világ legelső bannere teljesített volna igazából a legjobban. És soha egyetlenegy nagy tömegre célzott banner se tudta volna megközelíteni azt a mágikus 44%-os kattintási arányt.

Gábor további cikkei a marketingtitkok blogon.