A McCann Erickson Budapest őszinte és szórakoztató kézikönyve emberivé varázsolja a reklámcsinálás folyamatát.
Kaszás Tibor 2001-es könyve voltaképpen egyfajta kreatív kibeszélőkönyv. A szerző összegyűjtötte az ügynökségi lét legjellemzőbb alapszituációit és konfliktusforrásait: a tendereztetést, a kreatív és szövegterv készítést, a prezentálást, a leadási határidőket, vagy éppen a céges ajándékozást, és tippeket ad arra, hogyan kell mindezeket tökéletesen elrontani.
„Hogyan érd el, hogy az ajándékozás a visszájára süljön el?”
11. javaslat: Gravíroztasd bele az ügyvezető igazgató nevét a 11 forint 30 filléres műanyag golyóstollba és úgy küldd el azt neki.
A „fordított alapállású” tanácsok sokkal szórakoztatóbbá teszik az egyes szituációkat, mintha csak tanácsokat, vagy egyedül üdvözítő iránymutatást adnának a konkrét helyzetekre. Bölcs humorú és őszinte könyv ez, melyből süt a sokszor fájdalmas úton megszerzett szakmai tapasztalat.
„Hogyan érd el, hogy üzleti leveledet olvasás nélkül dobják a kukába?
1. javaslat: A legfontosabb, hogy a megszólítás minden esetben Tisztelt Hölgyem/Uram! legyen! Ezzel minden hermafrodita címzett kedvébe jársz, s ami még ennél is több: az összes partneredet emlékezteted arra, hogy ők is születhettek volna kétneműnek”
A könyvben szereplő 26 témakör máig aktuális, örökzöld témákat boncolgat, miközben bepillantást enged az ügynökségi lét sokszor feszített, túlhajtott, cseppet sem tökéletes világába. Oda, ahol ugyanolyan hús-vér emberek dolgoznak, mint a megrendelői oldalon. Ahol hibázni nem csak elkerülhetetlen, de szükséges is, hiszen a hibák és tévedések szerves részei a sikeres tendereknek, a jó szövegterveknek vagy a sikeres kampányoknak. Másképpen fogalmazva: minden sikeres megbízás mögött számos elhibázott szövegterv, el nem nyert megbízás, rosszul kiküldött üzleti levél áll.
A könyvecske legnagyobb előnye mégis az, hogy tippjeiből a megrendelői oldal is profitálhat. Számos remek ajánlás van arra nézve, hogyan lehet megutáltatni az ügynökségeddel az életet, hogyan lehet megőrjíteni egy kreatívot, vagy hatékonyan tönkretenni a copywriter által megírt szövegeket.
Természetesen a tendereztetőknek is számos remek tanács segíti:
„Ne hirdess győztest, de próbáld meg mind a tizenkét anyagból a neked legjobban tetsző részeket megvenni, és egy tizenharmadik ügynökséggel összeépíttetni.”
Egy tökéletes világban minden ügynökég készítene ilyen kibeszélőkönyvet a saját hús-vér tapasztalatai alapján, amelyet aztán átadhatna akár céges ajándékként a megrendelőinek. Alapanyagban („esettanulmányokban” és sztorikban) biztosan nincs hiány az ügynökségi oldalon, de a kérdés sokkal inkább az, hogy a megrendelő mit tesz, ha magára ismer? (Ez persze feltételezi azt is, hogy egy tökéletes világban van legalább egyetlen kolléga a megrendelői oldalon, aki el is olvassa…)
Pedig a marketing és kommunikációs részlegeknek, és a döntéshozóknak igenis fontos lenne rálátni és megérteni, hogyan is küzd egy ügynökség a hiányos brief-ek, pontatlan célcsoport-meghatározások, döntésképtelen menedzserek tengerében és mivel lehetne hatékonyabbá, sikeresebbé és végső soron élvezetesebbé tenni a közös munkát.
Érdekel a téma?
Neked ajánlom:
Kaszás György: Hogyan törjük meg Reklámország egyhangúságát? McCann-Erickson Budapest sorozat, 2001.