Hogyan törjük meg Reklámország egyhangúságát?

A McCann Erickson Budapest őszinte és szórakoztató kézikönyve emberivé varázsolja a reklámcsinálás folyamatát.

Kaszás Tibor 2001-es könyve voltaképpen egyfajta kreatív kibeszélőkönyv. A szerző  összegyűjtötte az ügynökségi lét legjellemzőbb alapszituációit és konfliktusforrásait: a tendereztetést, a kreatív és szövegterv készítést, a prezentálást, a leadási határidőket, vagy éppen a céges ajándékozást, és tippeket ad arra, hogyan kell mindezeket tökéletesen elrontani.

 

„Hogyan érd el, hogy az ajándékozás a visszájára süljön el?”

11. javaslat: Gravíroztasd bele az ügyvezető igazgató nevét a 11 forint 30 filléres műanyag golyóstollba és úgy küldd el azt neki.

A „fordított alapállású” tanácsok sokkal szórakoztatóbbá teszik az egyes szituációkat, mintha csak tanácsokat, vagy egyedül üdvözítő iránymutatást adnának a konkrét helyzetekre.  Bölcs humorú és őszinte könyv ez, melyből süt a sokszor fájdalmas úton megszerzett szakmai tapasztalat.

 

„Hogyan érd el, hogy üzleti leveledet olvasás nélkül dobják a kukába? 

1. javaslat: A legfontosabb, hogy a megszólítás minden esetben Tisztelt Hölgyem/Uram! legyen! Ezzel minden hermafrodita címzett kedvébe jársz, s ami még ennél is több: az összes partneredet emlékezteted arra, hogy ők is születhettek volna kétneműnek”

 

tttA könyvben szereplő 26 témakör máig aktuális, örökzöld témákat boncolgat, miközben bepillantást enged az ügynökségi lét sokszor feszített, túlhajtott, cseppet sem tökéletes világába. Oda, ahol ugyanolyan hús-vér emberek dolgoznak, mint a megrendelői oldalon. Ahol hibázni nem csak elkerülhetetlen, de szükséges is, hiszen a hibák és tévedések szerves részei a sikeres tendereknek, a jó szövegterveknek vagy a sikeres kampányoknak.  Másképpen fogalmazva: minden sikeres megbízás mögött számos elhibázott szövegterv, el nem nyert megbízás, rosszul kiküldött üzleti levél áll.

A könyvecske legnagyobb előnye mégis az, hogy  tippjeiből a megrendelői oldal is profitálhat. Számos remek ajánlás van arra nézve, hogyan lehet megutáltatni az ügynökségeddel az életet, hogyan lehet megőrjíteni egy kreatívot, vagy hatékonyan tönkretenni a copywriter által megírt szövegeket. 

Természetesen a tendereztetőknek is számos remek tanács segíti:

„Ne hirdess győztest, de próbáld meg mind a tizenkét anyagból a neked legjobban tetsző részeket megvenni, és egy tizenharmadik ügynökséggel összeépíttetni.”

Egy tökéletes világban minden ügynökég készítene ilyen kibeszélőkönyvet a saját hús-vér tapasztalatai alapján, amelyet aztán átadhatna akár céges ajándékként a megrendelőinek.  Alapanyagban („esettanulmányokban” és sztorikban) biztosan nincs hiány az ügynökségi oldalon, de a kérdés sokkal inkább az, hogy a megrendelő mit tesz, ha magára ismer? (Ez persze feltételezi azt is, hogy egy tökéletes világban van legalább egyetlen kolléga a megrendelői oldalon, aki el is olvassa…)

Pedig a marketing és kommunikációs részlegeknek, és a döntéshozóknak igenis fontos lenne rálátni és megérteni, hogyan is küzd egy ügynökség a hiányos brief-ek, pontatlan célcsoport-meghatározások,  döntésképtelen menedzserek tengerében és mivel lehetne hatékonyabbá,  sikeresebbé és végső soron élvezetesebbé tenni a közös munkát.

 

Érdekel a téma?

Neked ajánlom:

Kaszás György: Hogyan törjük meg Reklámország egyhangúságát? McCann-Erickson Budapest sorozat, 2001.