A villamosplakátok igazi egyéniségek: amolyan angolkisasszonyok a reklámfelületek között
Ez a kisméretű reklámtípus a 20-as években Németországból terjedt el, és nemsokára a budapesti villamosoknak is állandó kelléke lett. Elhelyezésére szintén német példa nyomán külön felületet alakítottak ki a villamoskocsikban, az ablakok és a mennyezet közötti döntött felületeken.
A villamosplakátok megjelenése egybeesett a magyar plakátművészet virágkorával: számos neves képzőművészünk alkotása jelent meg a villamosok belsejében.
A változatos témájú kereskedelmi üzenetek mellett sokszor népnevelő témák is teret kaptak: felhívták az utazóközönség figyelmét a kulturált, vagy a biztonságos közlekedés szabályaira. Erre különösen a háború utáni időszakban volt szükség, amikor a túlzsúfolt, rossz állapotú szerelvények és a fegyelmezetlen, potyázó utasok miatt sok baleset történt.
Mivel magas kontaktusszámot biztosított, a villamosplakátok a kezdettől fogva kiválóan alkalmasak voltak propagandaüzenetek terjesztésére is. Az 50-es, 60-as években a szovjet kultúrpolitika szellemében számos plakát készült, de a kereskedelmi témájú üzenetek lassan kiszorították ezeket az utastérből.
Képek forrása: bkv.hu, timelord.blog.hu