Etikus AI használat a márkák történet-mesélésben

A márkák számára sokat adhat egy jól “tanított” szövegíró vagy kép generáló algoritmus, de nem mindegy, hogy ezt miképp kommunikálják vagy építik be a saját történeteikbe.

Aki kimarad, lemarad. Ha nem ismerjük, és pláne nem használjuk az AI megoldásokat, akkor erős versenyhátrányba kerülhetünk. Azonban ezen valós nyomás mellett az sem mindegy, hogy hogyan és milyen keretekben használjuk azokat. A hitelesség kulcsfontosságú, és aki nem kommunikál nyíltan, az bizony bizalmat veszít!

 

Etikus AI használat  = hiteles kommunikáció

A Stackla felmérése szerint a fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a hitelesség kulcsfontosságú tényező a márkák kiválasztásában és támogatásában. Ugyanakkor a válaszadók több mint fele (57%) úgy gondolja, hogy a márkák kevesebb mint fele képes hiteles tartalmat előállítani. Tehát egy elég vékony jégen mozog minden márka, aki bár használ AI eszközöket, de ezt nem kommunikálja és jeleníti meg nyíltan is.

A legtöbb vállalat vagy már használ AI megoldásokat, vagy erősen gondolkodik rajta. Ez önmagában nem baj, sőt, szükségszerű. A kérdés nem az, hogy használjuk-e, hanem, hogy hogyan lesz nem csak hatékony, de etikus is az AI használata! Marketingesként a  felelősségünk tehát kettős: egyrészt olyan megoldásokat kell választanunk, amelyek mögött etikus fejlesztők állnak, másrészt magunk is etikus módon kell használjuk a technológiát. Mivel a szabályozás még nemzetközi szinten is csak lassan érkezik, és valamelyest le van maradva, így érdemes lehet jó példákat követni, illetve saját Etikai irányelveket szabni a működésünkben. Íme néhány olyan márka, akik követendő mintaként használják az AI eszközöket a kommunikációjukban:

  • Coca-Cola „Create Real Magic” kampány: az AI-t kreatív eszközként használták, a felhasználókkal közösen, nyíltan kommunikálva a technológia jelenlétét.
  • L’Oréal: Etikai irányelveket fektetett le, amiben azt szabályozza, hogy sosem fog olyan modelleket használni, amelyeket rendszer generált. Ezzel biztosítva a valóságábrázolás és hitelesség megőrzését.
  • Levi’s: ezzel szemben direkt virtuális modelleket generált a Lalaland.ai céggel közösen, de ezt okosan és őszintén kommunikálja. A célja a diverzitás megteremtése és a fenntarthatóság támogatása, ami mint történet elfogadható a fogyasztók számára is.

 

Sztorizol az AI segítségével? Ezekre ügyelj a kommunikáció során

Úgy gondolom, hogy napjainkban akkor válunk hitelessé a felhasználók számára, ha őszintén kommunikáljuk, hogyha mi AI segítségével hozunk létre tartalmakat. (Ahogy például tettem ezt én is ennek a cikknek a felskicceléséhez.) Fontos jelölni és végig gondolni, amikor AI-al dolgozunk. Összeszedtem pár hasznos iránymutatást, amit alkalmazhatunk:

  1. Tüntesd fel, ha AI generálta a tartalmat. Nem ciki. Ellenkezőleg, növeli a transzparenciát, és ezáltal a hitelességet. Előre a #ai vonalon!
  2. Ne bízd az AI-ra az értékalapú kommunikációt. Legyél kritikus, kérdőjelezz meg mindent és cenzúrázd, amit kell. Az AI kiváló partner lehet a tartalom gyártásban, de az értékválasztás, az érzelmi árnyalás még mindig emberi feladat.
  3. Használj auditálható AI-megoldásokat. A nyílt forráskódú, átláthatóan dokumentált rendszerek nemcsak etikusabbak, de biztonságosabbak is.
  4. Tanítsd a csapatod az AI etikus használatára. A felelős AI-használat szervezeti kultúraként is építhető, sőt építendő is. Nem evidens ez a fajta működés még, úgyhogy kifejezetten fontos az edukáció.
  5. Monitorozd a fogyasztói reakciókat. Egyes AI-tartalmak megosztóak is lehetnek, különösen, ha nem jól használjuk azokat. Mérd, monitorozd, és reagálj felelős módon.

Szerintem ez a kulcsa a következő időszak márka kommunikációjának: hogy hogyan tudjuk összekapcsolni a humán kreativitást az algoritmikus kreativitással. Ez az együttműködés lehetővé teszi a magas színvonalú, hiteles és etikus kommunikációt. Mert végső soron nem az a lényeg, hogy mit tud az AI, hanem hogy mit kezdünk vele: mi, emberek.

Ha pedig érdekel, hogy milyen trendek és aktualitások vannak még az AI és a digitális marketing világában, akkor jó szívvel ajánlom a Beszélsz Digitálisan? podcast-em, amelyet a Spotify-on és a YouTube-on is elérsz!

 

Ditte további cikkeit a marketingtitkok blogon itt találod!