Krízistérképen a 2023-as év

397 krízishelyzetet gyűjtöttek össze és elemeztek magyar PR szakemberek

A Magyar Public Relations Szövetség Kríziskommunikációs Tagozata a 2023-mas év magyar kríziskommunikációját áttekintő kutatást tett közzé a Krízistérkép 2023 című kiadványban. A 13 senior public relations szakember és kríziskommunikációs szakértő által összeállított kutatás a magyar országos sajtóban visszhangot kiváltó krízishelyzeteket kategorizálta szektorok, iparágak, kiváltó okok, súlyosság és lefolyás ideje szerint, valamint iparágak egy-egy kiemelt esetének kommunikációját elemezte.

Ezek a legfontosabb számok 2023 kríziseiről

Iparágakat tekintve a legtöbb krízishelyzetet a közélet (158), a közlekedés (54)  és az egészségügy (44) szolgáltatta.  A kiváltó okok között a balesetek, üzemzavarok (90) mellett a bűnügyek/ kiberbűnözés (61) és az érdekgazdák kifogásai (56) szerepeltek a legtöbb esetben. A  gyors lefolyású ügyek az összesetszám 66 százalékát tették ki, míg a hazai ügyek egyharmada, vagyis 136 válság tekinthető elhúzódónak. A kutatás szerint  2016-2019 közötti időszakban jóval kisebb arányt képviseltek a valóban súlyos, hosszú távon romboló, vagy akár végzetes károkat okozó krízisek.  A 2023-as adatok szerint a kritikus és katasztrofális súlyosságú ügyek az összes esetszám 39%-át tették ki. Emellett növekedett az elhúzódó válsághelyzetek száma is, tehát egy-egy negatív hatású ügy hosszabb ideig késztette kríziskommunikációra a cégeket.

A 2023-as évről készített krízistérkép immár az ötödik kutatása a tagozatnak. Elsőként a 2016-os évről készült beszámoló, mely a COVID -évek alatt szünetelt. A kötet újdonsága, hogy részletesen elemzi a COVID-évek legfőbb kommunikációs trendjeit, ezen a téren hiánypótló fejezetet tartalmaz. A kötet végén a közösségi média kríziskommunikációban való felértékelődéséről is önálló elemzés készült. Minden hatodik krízis a közösségi médiából indult a 2023-as évből összegyűjtött kommunikációs válságok közül, a Krízistérképre összegyűjtött 397 eset közül 63 (16%). A platformok közül, talán nem meglepő módon, a Facebook szinte egyeduralkodó volt, az esetek 90%-ban (57) itt jelent meg az a bejegyzés, melyre aztán a hagyományos médiumok hivatkoztak saját anyagaikban, a Youtube, TikTok, Instagram profilok csak 1-2 esetben indítottak el kommunikációs válságot.

 

A legemlékezetetesebb esetek 2023-ból

Az adatokon alapuló kutatásban az egyes iparágak meghatározó, vagy különlegesen fontos kríziskommunikációs tanulságokkal járó esetét is elemezték. Kiemelt figyelmet kapott egy légitársaság és a nemzeti vasúttársaság nem utazóbarát utastájékoztatása, az akkumulátorgyárakat övező hírzárlatok, a kulturális terület híreit hosszan tematizáló,  két színész munkahelyi balesetének elhibázott kommunikációja, de elemzésre került a mintegy 50 online médiaportál elleni, a szólásszabadságot korlátozó kibertámadás-sorozat is.

Pozitív példaként a pénzügyi és technológiai ipar szereplőinek felkészült kommunikációját, például a 3G sikeres kivezetési kampányát és a booking.com erőfölénye elleni határozott hatósági fellépés kommunikációját mutatták be a szerkesztők.

 

Magyar PR szakemberek közös munkája

A Krízistérkép 2023 szerkesztői az MPRSZ kríziskommunikációs tagozatának tapasztalt vállalati kommunikációs, public relations szakemberei, ügynökségi és vállalati oldalról egyaránt.

Bánki András vezető tanácsadó Noguchi, Bőhm Kornél kommunikációs tanácsadó, az Impact Works partnere, Csonka Attila Senior Marketing Manager Gránit Alapkezelő, Horváth Dóra PR divízióvezető Salt Communications, Horváth Mónika senior PR szakember Magyar Posta Zrt., Panulin Ildikó vállalati kommunikációs főosztályvezető Szerencsejáték Zrt., Dr. Pintér Dániel Gergő Vállalati kommunikációs, PR és CSR osztályvezető BioTechUSA-cégcsoport, Somogyi Nóra Head of Public Relations Positive Adamsky, Szántó András ügyféligazgató Noguchi, Szekszárdi Katalin kommunikációs és PR szakember, Szondy Réka kommunikációs tanácsadó WELL PR, Tüske Gabriella senior account director WELL PR, Vas Dóra krízis-és katasztrófakommunikációs szaktanácsadó MatrixPR.

Szakmai partnereként az Observer hatalmas adatbázisának használatát tette lehetővé a szakemberek számára.  A Krízistérkép 2023 letölthető magyar nyelven az MPRSZ weboldaláról.