Nem a PR az atomfizika, hanem a nagymamád húslevese

A PR nem egy atomfizika – ahogy egyszer egy felsővezető kollégám fogalmazott – mégsem alkalmas mindenki rá, elméleti szaktudás és gyakorlati tapasztalat hiányában végképp nem.

A PR olyan szakma, mely kreativitást, széles körű tájékozottságot és rálátást igényel a pénzügyre, könyvelésre, jogszabályokra és az értékesítésre.  Kevésbé közismert, hogy a válságkommunikációs terv megalkotása és kivitelezése ugyanúgy a Public Relations szakember feladata, ahogyan a vállalati külső és belső kommunikációs csatornák megtervezése és működtetése is.  A PR nem egy atomfizika, de egy jó vállalati PR-esnek bizony sok mindenhez értenie kell.  Igen gyakran azonban olyan elvárásokat fogalmaznak meg a kommunikációs szakemberekkel szemben, amelyek köszönőviszonyban sincsenek a realitásokkal.

Nézzük meg a 4 leggyakoribb tévhitet a Public Relations szakmáról, amelyekkel leggyakrabban találkozom munkám során:

1.) A PR-hez mindenki ért!

Persze, ahogyan a húsleveshez is, mégsem sikerül senkinek olyan levest főznie, amit a nagymamája készített.
A hatékony kommunikációs kampány előre átgondolt, pontosan tervezett és ütemezett, valamint kutatásokon alapul.  (Igen, mindez időigényes). Beszerzőből, asszisztensekből avanzsált PR vezetők leginkább csak leosztani tudják a feladatokat a beosztottjaiknak/ügynökségüknek, de a szakmához semmit sem értenek. A Public Relations ugyanis egy szakma.

Nehéz helyzetben vannak azok az ügynökségek, akik ilyen ügyféllel dolgoznak. Sokszor hiányzik az elvárások pontos megfogalmazása, nincs brief, vagy az ügyfél nem érti, hogy az adott munkafolyamatok milyen munkával és határidővel járnak. Legjobb esetben mindent „rátol” a PR ügynökségre, így nem mutatkozik meg a szakmai tudatlansága, hiányossága.

 

2.) „A PR ingyen van!”

Ja, nem. Nincs ingyen sajt, csak az egérfogóban.

Nemrég az egyik cégnél a kereskedelmi vezető leült velem szemben és így szólt:

„Olyan PR kampányt akarunk indítani az egyik termékünk támogatására, hogy az 1 forint 10-nek látszódjon. Erre csak nagyon kis keretet tudok biztosítani”.

A konkrét összeget hallva tátva maradt a szám, hogy ezt valóban komolyan gondolta-e? A kiváló szakembernek fogalma sem volt róla, hogy a PR cikkek nem ingyenesek, mindennemű kommunikációs csatornán folytatott tevékenységért fizetni kell! (Kivéve persze a saját felületeinket).

Ingyen van a PR?

Tény, hogy vannak olyan PR gerillakampányok, amelyeket felkap a social media és vírusként terjednek a felhasználók között, de tévedés azt gondolni, hogy ezek a semmiből születtek és „ingyenesek” voltak.  Egyébként is: hitelre nem lehet tervezni. A jó sajtókapcsolat ugyan elengedhetetlen azokhoz a megjelenésekhez, amelyeket a megrendelők „ingyenesnek” gondolnak, de ennek mindig volt/van/lesz ára.

 

3.) Sajtóközleményt dögivel, hadd szóljon!

A másik kedvencem példám a mindennapjainkat megkeserítő ostoba elvárás: folyamatosan bombázzuk a szerkesztőségeket a rólunk szóló sajtóközleményekkel. Az unalmas, minket (is alig) érdeklő témák, konkrét üzenet nélküli sajtóanyagok legtöbbször a kukában végzik. A pokolban külön hely van azok számára, akik ezeket a sajtóanyagokat jóváhagyják!

Annak belátása sem atomfizika, hogy a sajtóközlemény kiküldése nem egyenlő a megjelenéssel! Ha nincs ütős üzenet, a sajtóközleményünk Voyager-1 fedélzetén az űrbe kiküldött aranylemezes üzenettel lesz egyenértékű. Kiküldtük ugyan, de eredménye nincsen.

A PR nem atimfizika
A Voyager-1 aranylemeze, Kép forrása: houstonpress.com

 

4.) „A PR egyenlő a sajtóanyagok írásával”

Nem sok keresnivalónk lenne a szakmában, ha a Public Relations valóban csak az újságírói vénáról szólna. A fentiekben leírtakat olvasva ez a tévhit remélem lassan, de biztosan beépül a köztudatba.

A közhiedelmekkel ellentétben tehát a PR  összetett munka: egy jó PR-es -legyen szó vállalati szakemberről, vagy ügynökségről-  kvantumfizikai szemlélettel megfigyeli az apró részleteket, felhívja a figyelmet a következményekre és segít az ügyfél által érzékelt világot szembe állítani a valóssal.

#ezisPR  Ha már szóba került az edukáció, nem szabad elfelejteni, hogy a PR szakma folyamatos tanulást igényel. Ezért indítottam el az #ezisPR hashtag-et a Magyar PR Szövetség Facebook oldalán, ahol a legérdekesebb hazai és nemzetközi példákon keresztül igyekszem bemutatni a Public Relations szakma szépségeit.

 

Érdekel a téma?

Neked ajánlom: