A jó marketinges is holtig tanul. De nem mindegy, hogy hol és mit…
Nem először tanultam felsőoktatási keretek között online marketinget: máig büszke vagyok arra, hogy Damjanovich Nebojsa 2009-ben végzett osztályába jártam a MÜTF-ön. Remek csapat verbuválódott össze Nebojsa szárnyai alatt, aki határtalan lelkesedéssel és olykor látnoki képességekkel adta át az online marketing szemléletét. Az évek során az itt kapott kapcsolatrendszerből sokat profitáltam.
Miért ültem be a METU iskolapadjába 40 évesen, évtizedes szakmai gyakorlattal a hátam mögött ismét online marketinget tanulni? Azért, mert nincs még egy olyan „romlandó” szakma, mint a miénk: ami a digitális marketingben ma releváns tudásnak számít, az holnapra teljesen elavulhat. A legfontosabb, amit megtehetsz, hogy jó alapokat szerzel és elsajátítod a szakmához elengedhetetlen szemlélet- és gondolkodásmódot.
Ma már sokféle online marketing e-learning kurzus érhető el, amelyeket alapból illik elsajátítania egy marketingesnek, (ilyenek például a Google Academy for Ads képzései), A tantermi hosszabb-rövidebb tanfolyamok közül is sok magas színvonalú, gyakorlatorientált képzést találhatsz (pl. OMA.hu) amelyek segítenek naprakészen tartani a tudásod.
Én azonban mást akartam: visszanyúlni az alapokig, hogy újra rendezhessem magamban mindazt, amit a marketingről tudok és kidobhassam a szemétbe a kész válaszokat, a rutinból végzett cselekvés-sorozatokat. Az online marketing egészét átfogó „big picture”-re és az azt értelmező rendszer-szemléletre volt szükségem – ezért iratkoztam be a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Executive MBA digitális marketing szakirányú továbbképzésére.
Mi volt a 4 legfontosabb útravaló, amit ezen a képzésen kaptam?
1.) Ha nem érzel folyamatos éhségérzetet, nem fogsz szakmailag fejlődni
Az évfolyamtársaim között volt gyakorló marketinges éppúgy, mint vállalkozó, cégvezető, vagy teljesen más szakterületről érkezett „laikus”: akadt köztünk mérnök, tanár, közgazdász. A legalapvetőbb kapcsolódási pont a tudás iránti éhség volt. Aki erre a képzésre jelentkezett, az vállalta, hogy három szemeszteren át, szinte az összes szombatot ennek a célnak szenteli.
A képzés elején különböző szintű tudással rendelkeztek a csoport tagjai, de ez furcsamód egyetlenegyszer sem okozott nehézséget, mert tanáraink az első pillanattól fogva arra törekedtek, hogy a csoport erős szakmai alapokkal és mindenki által beszélt „közös szakmai nyelvvel” rendelkezzen. A kohéziónak és a csoportdinamikának pedig kifejezetten jót tett a „kívülről jövők” látásmódja a közös feladatok során. Mi, gyakorló marketing szakemberek pedig lehetőséget kaptunk arra, hogy a régi beidegződéseket, sztenderd válaszainkat a hátunk mögött hagyjuk.
2.) Gondolkozz rendszerben!
A képzés oktatói (valamennyien ízig-vérig gyakorlati szakemberek) ügyeltek arra, hogy a falakon kívül hagyják a Marketing Nagy Igazságait. Az órák gyakorlati részében gyakran vettünk górcső alá sikeres, vagy éppen sikertelen kampányokat, elemeire szedve és megvizsgálva működési mechanizmusukat.
Az online marketing rendszer-szemlélete voltaképpen ok-okozati összefüggésekre épül. Az egyes kampányok leginkább egy óraszerkezetre hasonlítanak: a brief-eléstől kezdve a tervezésen át a teszteléseken keresztül a visszamérésekig és a kiértékelésig minden „fogaskerék” ugyanannak a rendszernek nélkülözhetetlen darabja. A képzés nagy hangsúlyt fektetett ennek a rendszer-szemléletnek az elsajátítására, hiszen ennek nagy hasznát vesszük a két és hárombetűs rövidítésekben gazdag digitális marketing univerzumban.
3.) Kifelé a dobozból!
A METU digitális marketing képzésének fénypontját a műhelymunkák jelentették. Egyfajta kreatív játszótérként tekintettünk a csoportos és egyéni gyakorlatokra, amelyeknél mindig fontos szerep jutott a kiértékelésnek. Szaktanáraink játékmesterként biztosították a „terepasztalt” és a játékszabályokat.
A kreatív légkör megteremtése gyakran eredményezett emlékezetes örömprojekteket, amelyek során használható, átgondolt drótvázak, kampánytervek, reklámüzenetek, brief-ek, webes szövegek, vagy hirdetéscsoportok születtek.
4.) A digitális marketing nem mindenható
Az online marketing egész eszközrendszerét a folyamatos változás jellemzi. Ami ma trendnek számít, az lehet, hogy pár év múlva csak egy félresiklott epizód lesz a marketing történetében. A józan paraszti ész még mindig a marketinges legfontosabb fegyvere, amely feltételezi azt is, hogy tudunk és merünk kételkedni az egyes eszközök mindenhatóságában, például az egyedül üdvözítő „vevőmágnesek”-ben.
A METU digitális marketing képzésének egyik legnagyobb előnye, hogy megtanított kritikusan szemlélnünk és a helyén kezelnünk a gyors sikerrel és bámulatos eredményekkel kecsegtető, „mindenre alkalmas” eszközöket. De talán ennél is fontosabb, hogy az itt megszerzett tudás kellő önbizalmat és önismeretet adott ahhoz, hogy a komfortzónánkból kilépve bátran lépjünk eddig még járatlan utakra.
Megérte elvégezni a METU digitális marketing képzését?
A válasz határozottan IGEN! Ennek a papírnak igazi értékét nem az executive MBA végzettség adja, hanem a szakmához nélkülözhetetlen szemléletmód elsajátítása, az atombiztos alapok építése, a személyes kapcsolatok tőkéje és a tudás megszerzésének néha fáradságos, de legtöbbször örömteli kalandja.
És ez a tudás értékálló egy olyan szakmában, amelyik percről percre változik.
A METU Executive MBA Digitális Marketing képzéséről bővebben itt olvashatsz
Ide kattintva tudsz jelentkezni a képzésre!
(képek forrása:pexels.com)