John Malkovich megmutatja, hogyan nyerj egy reklámfilmmel Emmy díjat!

A színész elsöprő sikert aratott a 2017-es  Super Bowl egyik reklámfilmjében

Ki ne ismerné az Egyesült Államokban leginkább a Broadway színházi szerepeiről, míg hazánkban a mozifilmjeiről ismertté vált, háromszorosan Golden Globe díjra és kétszeresen Oscar-díjra jelölt John Malkovich amerikai színészt? Azonban a legtöbben nem tudják róla, hogy nemcsak színész, hanem rendező, producer és divattervező is, egyszóval igazi multitalentum. És ez még semmi. A 2017-es Super Bowl szünetében több összefüggő, vicces reklámban is szerepelt, amelyek elnyerték az Emmy díjat a kiemelkedő reklám kategóriában.

 

Super Bowl –  a reklámozás fellegvára

Az Egyesült Államokban kisebbfajta nemzeti ünnepnek számító Super Bowl az amerikaifutball-bajnokság, az NFL döntő mérkőzése. 2017-ben csak az Egyesült Államokban 113,7 millióan nézték az azévi, összesítve az 51. Super Bowl-t. Az amerikai háztartások közel 70%-a odakapcsolt legalább egyszer a mérkőzésre a nap folyamán, így nem is csoda, hogy a mérkőzés szüneteiben látható reklámok ára 2017-ben 5,02 millió dollár volt. 30 másodpercenként. A különböző cégek minden évben presztízskérdést csinálnak a Super Bowl-on való reklám-megjelenésekből. A legjobb, legötletesebb reklámjaikat is sokszor itt mutatják be, sőt gyakran előfordul az is, hogy csupán egyetlenegyszer, a mérkőzés során adják le azokat és utána soha többet.

 

John utazása

Ilyen hirdető volt a 2017-es Super Bowl-on az amerikai weboldalkészítő és tárhelyszolgáltató vállalat, a Squarespace is. Amikor a cég képviselői 2016 tavaszán először találkoztak John Malkovich-csal, akkor még fogalmuk sem volt arról, hogy a színész saját weboldal építésén gondolkodik. Ekkortájt a Squarespace felkérte Malkovich-ot, hogy játssza el David Lynch karakterét a „Playing Lynch” elnevezésű digitális marketing kampányukban. Egy ezt követő futó beszélgetés során Malkovich megemlítette a Squarespace vezérigazgatójának, Anthony Casalenanak, hogy új divatcéget indított, méghozzá immáron a harmadikat mióta jelmeztervezőként elkezdte a karrierjét és szeretne egy weboldalt készíteni a névadó márkájához.

Azonban rengeteg korlátba és nehézségbe ütközött, hogy létrehozza a weboldalt és beindíthassa ezt a vonalat. Ekkor eszmélt rá a vezérigazgató, hogy a történet mennyire hasonlít sok Squarespace ügyfelük történetéhez és milyen jó alapanyagot szolgáltathat egy új kampányhoz. Ez a beszélgetés indította el a Squarespace „Make Your Next Move” platformjának népszerűsítésére szolgáló „John’s Journey” (John utazása) című film elkészítését. A film egyrészről a ténylegesen megvalósuló johnmalkovich.com-ot népszerűsítő integrált kampány eszköze is volt, de az oldal népszerűsítése mellett a másik célja, hogy másokat is inspiráljon arra, hogy a Squarespace segítségével tegyék meg a következő lépést üzletük elindításához.

A film pozitív fogadtatását a 2017-es Super Bowl-on két rövid reklámfilmmel erősítették meg, amelyek összefüggő történetében a színészből lett divattervező, John Malkovich a saját valós küzdelmén keresztül mutatja be a digitális világban megjelenni kívánó vállalkozások egyik első problémáját, a megfelelő domain név választását és regisztrációját. A reklámfilmben az önmagát alakító Malkovich a JohnMalkovich.com domain név regisztrációja során rájön, hogy azt már egy másik John Malkovich birtokolja. Emiatt az egyik reklámfilmben e-mailt fogalmaz meg, míg a másikban felhívja a másik John Malkovichot, amely e-mail szövegezése, valamint a beszélgetés során vicces és olykor elég trágár párbeszéd alakul ki a domain címet elbitorló másik John Malkovich-csal. A reklám páratlan médiavisszhangot kapott, amelynek folyományaként több mint 100 000 új vállalkozás kezdte el használni a Squarespace-t.

 

A reklám, ami megírta önmagát

Casalena elmondta, hogy reméli, a hirdetés másokat is arra ösztönöz majd, hogy megjelenjenek a világhálón és annak első lépéseként megszerezzék a kívánt domain címeiket, mielőtt valaki más elhappolja azokat előlük is. A Squarespace vezérigazgatójának elmondása szerint a reklámfilm üzenete és célja a fentiek mellett az volt, hogy John története másokat is arra inspiráljon, hogy kövessék az álmaikat, ahogyan Malkovich is követte a sajátját azzal, hogy a divatszakmában kezdett el tevékenykedni. Szerették volna, ha az emberek rájönnek, hogy nem számít, mi a szenvedélyük vagy érdeklődési körük, mindenki, akinek van egy kreatív ötlete, a Squarespace segítségével megteheti a következő lépését. Természetesen ennek az üzenetnek az eljuttatása az emberek felé igen borsos volt a 30 másodpercenkénti 5 millió dollárral. Azonban Casalena szerint ez egy olyan ár, amit érdemes volt megfizetni, hiszen elmondása szerint „bár mindenképpen befektetés, a Super Bowl egyedülálló lehetőség, mivel az emberek egy része kifejezetten a reklámok miatt nézi az eseményt. A közönség hatalmas, és ez lehetőséget ad arra, hogy kreatívabban dolgozzunk, mint ahogyan azt egyébként egész évben tennénk.”

A Squarespace John Malkovich-reklámja nem egy reklámügynökség által megálmodott történet, hanem a valóságból ered. Amikor a Squarespace megtudta, hogy Malkovich újabb divatcéget akar indítani, de nem tudta megszerezni a JohnMalkovich.com domainnevet, a reklám gyakorlatilag megírta önmagát. A hirdetéssel párhuzamosan a Squarespace természetesen valóban létrehozta a JohnMalkovich.com-ot, hogy a színész elindíthassa divatvonalát, így mindenki nyert.

 

Emmy-díjat érő reklámfilm

A Super Bowl-on leadott Squarespace reklámok közül a „Calling JohnMalkovich.com” című szpot elnyerte a 2017-es év kiemelkedő reklámfilmjéért járó Emmy-díjat, és több mint 4,5 millió megtekintést gyűjtött össze a YouTube-on. Azonban a fogyasztókra gyakorolt hatása még ennél is elképesztőbb volt, hiszen az elmúlt 16 év legmagasabb forgalmát hozta a Squarespace.com-nak, mindezek mellett 3,15 milliárd médiamegjelenést generált. Ezt John Malkovich szereplése nélkül nem lehetett volna ilyen ütőképesen megvalósítani. Jól csomagolt, John Malkovich több szerepére jól reflektáló hangnemben és stílusban megfogalmazott, egyértelmű üzenet, amely profi és szórakoztató kivitelezéssel párosul, így megmarad az emberek emlékezetében.

Melyik John Malkovich weboldal az igazi?

A filmben  az internethez keveset konyító, egyre dühösebb főhős kissé trágár, ugyanakkor humoros felháborodása életszerűvé, könnyen emészthetővé teszi a problémát a potenciális célközönségnek, hiszen könnyű azonosulni vele. Ennek megértő kommunikálása a cég részéről egy összekacsintás a cég és a reklámfilmet néző leendő ügyfele között, ami azt mutatja, hogy „megértünk téged és teljesen normális, ha neked is így eldurran az agyad, ha hasonló helyzetbe kerülsz”.

Természetesen az együttműködés John Malkovich ruhakollekciójának eladási adataira is jótékonyan hatott, hiszen a reklám bemutatását követő pár hónapban el is kelt a teljes kollekció minden darabja.

 

Ügynökség: Mirimar Creative Agency