Hogyan vált a Budweiser reklámjában elhangzó, artikulálatlan örömkiáltás a popkultúra részévé?
Mizu? Mi a kotta? Helyzet? Szitu? Mi a pálya? Ezerféleképpen lefordíthatjuk a Budweiser 1999-és 2002 között futó, nagy sikert aratott kampányában elhangzó Whazzup?/Whassup?/Wassup? kérdést, mégis csak egy dolgot jelent: Te a belső körben vagy, ha ezt kérdezed a másiktól. Csak azzal beszélsz így, akit jól ismersz, szeretsz, vagy a barátodnak tartasz. De kérdés ez valójában? Nem igazán.
A választ egyébként már a reklámfilm legelején megkapjuk a főszereplőtől: „Watchin’ the game, havin’ a Bud”.
Ebbe a laza, meccsnézős, beszélgetős szituációba csatlakoznak be a házban élők vezetékes(!) telefonokon keresztül a kérdésként megfogalmazott üdvözlőformulával: Whassup?
A kérdést a vonalban magukra maradt barátok újra felteszik egymásnak a spot végén, a válasz pedig változatlan: Watchin’ the game, havin’ a Bud. És ezután elhangzik az epikus válasz is: True!
A reklámot ugyanis a True című rövidfilm ihlette, melyet Charles Stone III rendezett és saját maga, valamint a barátai szerepeltek benne. A filmfesztiválokon futó rövidfilmre felfigyelt a DDB ügynökség is. A DDB kreatívjai azt javasolták a Budweiser akkori alelnökének, August Adolphus Busch IV-nak, hogy a rövidfilmet használják fel a következő kampányukhoz.
De hogy jelenik meg a reklámban a Budweiser?
A Budweiser sörnek bizony csak mellékszerep jut a reklámban: a srácok meccsnézés közben isszák. Ez egy természetes velejárója a lazulásnak. True.
A koncepció, amelyben a rövidfilm reklámként születik újjá, működőképesnek bizonyult. Sikerült a barátok közti interakciót, a bennfentes köszönés-rituálét, az együtt átélt örömöt, barátságot és ünneplést egy népszerű termékhez kötni. Az egyszerű recept pedig óriási sikert hozott.
A reklámfilm több változatban futott, de a mondanivaló mindvégig azonos maradt:
Ha artikulálatlan Whassup?-al üdvözöljük egymást, akkor haverok vagyunk, jól érezzük magunkat és természetesen Budweisert iszunk!
Ezzel az egy szóval nem mondunk semmit, mégis elmondunk mindent.
Az eredeti produkció nehézsége a készítő szerint abban rejlett, hogy ezt a barátok között elfajzott „whassup-ozást” hogyan lehet úgy tálalni, hogy mindenki értse, mit is jelent valójában.
A popkultúrában futótűzként terjedt végig a jelenség. Hozzánk pár évvel később, a szélessávú internet elterjedése és a Youtube hajnalán gyűrűzött be a reklám. Épp, hogy elkezdtem angolul tanulni, de a whasssup-ozás még itthon is jelen volt. Tiniként menőnek gondolt kísérőszövege volt minden titokban pattintott sörnek.
Számos filmben és sorozatban is visszaköszönt ez az artikulálatlan örömkifejezés. Találkozgatunk vele a Jóbarátokban, az Office (US) pilotjában, az Így jártam anyátokkal című szitkomban, vagy akár az 2018-as A Hangya és a Darázs című Marvel filmben is.
A reklám alapjául szolgáló rövidfilm 2008-ban választási kampányszpottá lényegült át Obama mellett, ennek viszont már semmi köze nem volt a sörmárkához.
2018-ban a Budweiser a Burger Kinggel koprodukcióban leporolták a reklámfilmet és a twitter-re vitték a kampányt.
2020. februárjában pedig egy modernizált változatával jelentkezett a Budweiser, melyben egy okosotthon szereplői, a gépek ?beszélgetnek? egymással. Mindez azt is bizonyítja, hogy a „whassup” jelenség 20 évvel az eredeti megjelenése óta sem kopott ki teljesen a köztudatból. True.