„We Can Do It!” – Az ikonikus feminista plakát eredettörténete

Rosie the Riveter, vagyis Szegecselő Rózsa azt üzeni a világnak, hogy mindenre képesek vagyunk

A Westinghouse Electric Corporation a II. világháború idején a súlyos munkaerőhiány miatt megbízást adott J. Howard Miller grafikusnak propagandaplakátok elkészítésére. Az elkészült plakátsorozat  a nőket igyekezett megszólítani, hogy a fronton harcoló férfiak helyett álljanak be dolgozni a gyárakba. A plakátsorozat leghíresebb darabja, a „We Can Do It!” főcímmel futó plakát az amerikai történelem egyik leghatásosabb toborzóeszközévé vált.

J. Howard Miller propagandaplakátjai a 40-es évekből.

A ’40-es években a hagyományos reklámplakátok mellett  „hadrendbe állított” propagandaplakátok a gyárak falain és a hirdetőoszlopokon buzdították az embereket, hogy  vállaljanak részt az erőfeszítésekből, hogy együtt, közösen győzzék le az ellenséget. A nők addig soha nem látott számban vették át a gyárakban a korábban kizárólag férfiak számára fenntartott munkaköröket, azonban fizetésük messze elmaradt a férfiakétól.

 

Ki szerepel a plakáton?

2011-ben Naomi Parker Fraley húgával együtt ellátogatott a richmondi Rosie the Riveter – II. Világháborús Nemzeti Történeti Parkba. Ott döbbent rá, hogy bizony ő szerepel  J. Howard Miller toborzóplakátján. A fotó alatt azonban Geraldine Hoff Doyle neve szerepelt. Geraldine ugyanis, aki 1942-ben egy fémpréselő gyárban dolgozott Ditroit mellett, azt állította, hogy az ott töltött rövid idő alatt a United Press International fotósa lefényképezte és ezt a fotót használta fel Miller. A legtöbb sajtóorgánum tényként kezelte Geraldine állítását, miszerint az ikonikus plakáton ő látható.

A kép forrása: thevintagelink.blogspot.com

A plakátlány személyét a Seton Hall Egyetem professzora, James J. Kimble tisztázta. Kimble egy 2016-os tanulmányban bizonyította be, hogy a plakáton minden kétséget kizáróan Naomi szerepel.

A világ leghíresebb plakátlánya rá két évre, 2018. január 20-án halt meg, 96 éves korában. Naomi michigani gyári munkásként, a híressé vált piros színű, fehér pöttyös kendőjét viselve biztosan nem gondolta, hogy nők tízezreinek példaképévé fog válni…

Azért meg kell hagyni, hogy Hoff Doyle is meglehetősen hasonlított babkendős lányra 🙂

Geraldine Doyle marketingtitkok
Geraldine Hoff Doyle, aki felismerni vélte magát a plakáton. A kép forrása: history.com

 

We Can Do It!

A ’40-es években a női szerepek a  a háztartás vezetésére és a gyereknevelésre korlátozódtak. A We Can Do It! üzenete azért is volt eltérő a megszokottól, hiszen kényszerűségből ugyan, de arra hívta fel a figyelmet, hogy a nők ugyanolyan keményen tudnak dolgozni, mint a férfiak és bármit meg tudnak csinálni. Szegecselő Rózsa az egész világnak megmutatta, milyen egy igazi, kemény nő!

Mi sem bizonyítja jobban az üzenet fontosságát, mint az, hogy a 2017-ben kiadott „A világ legnagyszerűbb női” kötet borítóján Szegecselő Rózsa szerepel.

A plakát igazi kulturális ikonná vált: rengetegen másolták, újragondolták a híres plakátot és mind a mai napig az egyik legnépszerűbb mémek közé tartozik a közösségi médiában. Feltűnhet hűtőmágnesen, bögrén, akár tetoválásként, egyszóval bárhol és bármikor.

Szegecselő Rózsa üzenete ma is fontos minden nő számára, akkor is, ha néha elfelejtetik velünk:  We Can Do It! – vagyis képesek vagyunk rá!

a

 

Érdekel a téma?

Neked ajánlom: