Így készült a Budapest Pen Show logója

Bepillantás a logókészítés alkímiájába.

Három hónappal ezelőtt keresett meg Kiss Csaba marketing szakember, a Marketingtitkok blog szerkesztője és tulajdonosa egy új, izgalmas projekt kapcsán.

Csabához régi barátság fűz, ráadásul számos arculattervezési projektben vettünk már részt közösen, ezért kíváncsian vártam a feladatot. Meg is érkezett rövid időn belül az írásos brief: a Budapest Pen Show  online közösségi magazin arculatának elkészítését bízta rám és a Red Button ügynökségre Csaba.

 

A tollmániások szerelemprojektje

A Budapest Pen Show a töltőtoll, golyóstoll, töltőceruza és egyéb írószerek rajongóinak online közösségi magazinja. Az oldalt Csaba álmodta meg 2022 szeptemberében azzal a céllal, hogy szerzőtársaival mélyebben, részletesebben mutassa be a legkülönfélébb írószereket.

Az online közösségi magazin azért is különleges, mert a szerzői lelkes amatőrök, akiket a közös hobbi köt össze. Vannak köztünk tanárok, szerszámkészítők, orvosok, vendéglátós szakemberek, jogászok, mérnökök, könyvelők és kereskedők. A szerzők szívesen mesélnek a töltő- és golyóstollakhoz, ceruzákhoz és filcekhez kapcsolódó élményeikről és tapasztalataikról, a különböző tintákról, vagy akár a kalligráfiáról.

 

Hogyan készül egy logó?

Az jellemzően projektfüggő, hogy milyen lépcsőfokok vannak a kreatív tervezés során, de minden tervezés része a komoly megelőző terepmunka, amely során az ember megpróbálja megismerni, feltérképezni az ügyfelet, a feladatot. Rendkívül fontos szerepe van az insight-nak: bele kell bújni az ügyfél bőrébe. Ebben a folyamatban a kommunikációnak van óriási szerepe: nagyon nem mindegy ugyanis, hogy mit és hogyan kérdezünk. Az itt elhangzottakat kell majd a grafikusnak vizuális rendszerré konvertálnia, így minden szónak nagy jelentősége lehet.

Szerencsés helyzetben voltam, mert ideális körülmények között indult a projekt: brief-et kaptunk a munka elején. Ez a kreatív tervezéshez egy elengedhetetlen eszköz. Egy jó brief tartalmazza a termék, vagy szolgáltatás részletes bemutatását, felhelyezi azt a „térképre”.  Megismerhetjük a víziót, a célokat és az elvárásokat, a meglévő vizuális és márkaspecifikus elemeket (pl. tone of voice). Minél több információ van a márkáról, annál könnyebben indul meg a közös, kreatív gondolkodás.

Miért közös? Mert a brief „csak” egy szükséges kiindulópont. Ahhoz, hogy beinduljanak a kreativitás fogaskerekei, szükség van arra is, hogy személyesen találkozzak a megrendelővel, megismerjem a személyiségét, a sztorit, a „hősöket” a márka mögött. Nem minden esetben lehetséges ez, most viszont volt rá lehetőség. A személyes találkozás alkalmával sok mindent megtudtam erről a szerelemprojektről. Csaba szívesen mesélt tollakhoz kapcsolódó érdekességekről, sztorikról és szakavatottan vezetett be az írószerek színes és lebilincselő világába, amelynek itthon is egyre nagyobb rajongótábora van.

 

Fontos a terepmunka

A személyes megbeszélés után az interneten folytattam a kutatómunkát. „Beszivárogtam” a Csaba által ajánlott tollas csoportba, impulzusokat gyűjtöttem a tervezéshez.

A Facebook-on működő Tollak & Órák csoport egy igazán baráti közösség, ahol a tagok odafigyelnek egymásra.  A csoport szakértői hozzáértéssel válogatják a bemutatandó írószereket, egy-egy poszt alatt élénk diskurzus bontakozik ki. A csoporttagok megcsodálják egymás szerzeményeit, segítenek beazonosítani a különféle korú és típusú tollakat.

Ezután a budapestpenshow.hu weboldalra látogattam el, hogy megismerjem, hogyan is néz ki ez a tematikus online magazin. A műfaj egyébként ötletes: annak ellenére, hogy az oldalt amatőrök írják, a tartalom egységes és üdítően sokoldalú. A témák széles skálán mozognak: az érdeklődök megismerhetik a különféle tintákat és tollhegyeket éppúgy, mint a töltőtollkészítés fortélyait, vagy éppen a kalligrafikus írás titkait.

Mindezek fontos benyomások voltak számomra, mert kezdett körvonalazódni, hogy milyen hangulat, értékrend, formák és színek alakítják, formálják ezt a márkát. Csaba sokat mesélt a közösségről, ami számára fontos érték ebben a projektben. Arról is mesélt, hogy ma már nem a gyűjtés érdekli elsősorban, hanem az írószerek mögött megbúvó sztorik, érdekességek, valamint az emberi történetek, amelyektől igazán különlegessé, egyedivé válnak az írószerek.

 

A tervezés: az emblémától a mögöttes jelentéstartalomig

Több tucat skiccet készítettem, folyamatosan azon tűnődve, mi lesz a koncepció központi eleme. Oldalak tucatjait rajzoltam tele, hogy megtaláljam a működőképes központi elemet.  Bármennyire is túlságosan kézenfekvőnek éreztem, végül a választásom a tollhegyre esett, hiszen ez a töltőtoll lelke és legfontosabb alkatrésze.

Először ennek a sematikus, leegyszerűsített ábráját készítettem el, majd a kis ikonból sorminta készült.  Egy hirtelen jött ötlettől vezérelve a kis ikonokat körbeforgattam úgy, hogy azok egymással összeérjenek. Ebben az elrendezésben a tollhegyek közepén futó, a tintaáramlást biztosító csatornák egy szimmetrikus ábrát adtak ki. Egy virágforma jött létre a zárt alakzatban, amelyben a tollhegyek tintacsatornái a virág porzóiként jelentek meg.

Ahogyan néztem a kis ábrát, bevillant, mit is látok magam előtt: egy szakura virágot! A felismerésnek azért örültem meg, mert a japáncseresznye nem csupán a japán kultúra egyik legismertebb jelképe, hanem egy olyan szimbólum is, amely egyáltalán nem ismeretlen az évszázados hagyománnyal rendelkező, japán manufakturális tollkészítésben.

A kép forrása: wancherpen.com

Csaba mesélt ezekről a fantasztikus, művészi értékkel bíró maki-e (különleges lakkbevonattal ellátott, művészi igényességgel megfestett) írószerekről, amelyeket a tulajdonosai igen nagy becsben tartanak. Úgy éreztem, megtaláltam azt a vizuális megoldást, ami közel áll a megrendelői elképzelésekhez. Kezdett összeállni a Budapest Pen Show logója…

Fontos szempont volt számomra az is, hogy a koncepcióban legyen egy másodlagos jelentéstartalom, egy olyan intellektuális fricska, amit a töltőtollakat és egyéb írószereket kedvelő közösség számára is értéket hordoz. Egy apró kód, amit meg kell fejteni ahhoz, hogy a koncepció érthetővé váljon.

Így született meg a közösséget és az élet örömét egyaránt jelképező Budapest Pen Show logó.  

 

Már csak a színekkel kellett játszani.

Mivel a legértékesebb tollszemek aranyból készülnek, ezért az egyik verzióban ennek egy színváltozatát használtam, királykék háttérrel, amely az egyik legkedveltebb tintaszín.

Ha a márka tulajdonosa tud érzelmileg kapcsolódni a vizuális koncepcióhoz, akkor az egy óriási érték. Éppen ezért érzem minden alkalommal azt az elemi izgatottságot, amikor egy koncepciót bemutatok. Vajon sikerült összekapcsolódnom a megrendelővel?

Meg van az a vizuális kulcs, ami felragyogtatja a márkaértékeket?

A logó bemutatásakor néztem Csaba reakcióját, láttam a folyamatot, amint befogadja a koncepciót, ahogyan leesik neki a tantusz. Ugyanazt az elragadott örömet éreztem, amit ő is érzett – így ünnepeltük az új logó megszületését.

 

Misi további cikkeit a marketingtitkok blogon itt olvashatod.

Videó: Contented Marketing Ügynökség