Tesla Cybertruck bevezetés

Tényleg semmibe nem került?

Az utóbbi hetekben elég sok kocsmai beszélgetésem szólt a Tesla Cybertruck bevezetéséről. Szakmabeliek és nem szakmabeliek egyaránt azon az állásponton voltak, hogy milyen király csávó már a Musk, hogy ő lehetne a plusz egy „muskétás” (bocsi ezért a szóviccért), hogy nulla dollár marketing költéssel mennyi autót, tankot, vagy mi az istent, eladott. Sokan már egy újfajta marketing szemléletet vizionáltak, ami alapjaiban változtatja meg a
kommunikációt. Pedig aztán ő nem csinált semmi rendkívülit, csupán egy régi új eszközhöz nyúlt vissza, a Live Communication-höz.

Tekintsünk el attól, hogy Musk személye mennyit tett hozzá a sikerhez, ahogy azzal sem foglalkoznék most, hogy a baki szándékos volt-e vagy sem (szerintem nem). Azt a lassan közkeletű érvelést viszont cáfolnám, hogy nem került semmibe ez a kis bemutató, hogy ez nulla dolláros kommunikációs kampány volt. A Tesla egy olyan eszközt használt, amit a marketing szakemberek az utóbbi időben kicsit elfelejtettek, lesajnáltak, kicsit a kommunikáción kívülinek tekintettek. Ez az eszköz pedig a rendezvény, vagy ahogy a bevezetőben írtam, a Live Communication, ahogy napjainkban hívják.

Mert mi történt? Az biztosan nem, hogy véletlenül arra járt egy Cybertruck, ahol egyszerre volt jelent Musk és a többi Tesla fejes. Ahogy az újságírók és egyéb vendégek sem véletlenül botlottak bele a színpadon lévő Muskba és legújabb autó monstrumába. A „lézer” sem véletlenül került a színpad fölé és cikázott random, ahogy a videók és animációk sem magukat renderelték és nem maguktól kúsztak fel a kivetítőre és indultak el pont akkor,
amikor szükség volt rájuk. Arról nem is beszélve, hogy nem egy mobiltelefon kamerája maradt bekapcsolva és véletlenül „Live” funkcióban a Facebookon, hogy bárki nyomon követhesse ezt a véletlen nagy találkozást.

Igen arra akarok kilyukadni, hogy ez a Live Communication iskolapéldája volt, amit eddig Steve Jobs űzött mesterfokon (RIP). Most pedig a Tesla csinálja ugyanezt. Hype-ot kreál egy termék és egy esemény (közös metszetük a termékbemutató) köré, minden más kommunikációs eszközt pedig ennek támogatására használ. Mert mi is történt itt? Egy gondosan kitalált dramaturgia alapján, audiovizuális show-val megspékelt termékbemutató rendezvényt láthattunk, amire influencerek mellett újságírók és minden bizonnyal jó pár VIP vendéget is meghívtak.

Gyönyörű showelemek, az információ-átadást segítő animációk és image videók mentek le a megfelelő időpontban. Vezetői köszöntő és az érdeklődést fokozó „performance-ok” követték egymást. Mindezt élőben, kamerák előtt, amit nem csak arra használtak, hogy a NAV számára dokumentálják a rendezvény elemeket (bizonyítandó egy ellenőrzés esetén, hogy volt kaja, meg lézer, meg kivetítő, és egy szakmai esemény volt) és nem szűkültek be a televíziók híradói által kínált, korlátozott pár perces műsorsávba. Fogták magukat, megrendezték az egészet és az interneten közvetítették. Worldwide.

Elon Musk a Cybertruck bemutatóján

Nincs ebben semmi „truváj” egyszerűen Elon Musk tökéletesen használta a rendezvény nyújtotta lehetőségeket. Viszont ez nagyon nem volt ingyen. Pénzbe került a rendező, az operatőrök, az újságírókat is el kellett csábítani, meg kellett hívni, a kivetítőt és a helyszíni személyzetet is ki kellett fizetni és még sorolhatnám. Ha csak rendezvény szemszögből vizsgáljuk, akkor ahhoz képest biztos drága volt, hogy mennyien voltak jelen. Ha viszont abból a szempontból nézem, hogy mekkora hype-ot sikerült ezzel generálnia, hogy mennyi embert tudott elérni, hogy milyen jól tudta kihasználni az élő kommunikáció erejét, már egyáltalán nem tűnik olyan költséges mulatságnak. De azt mindenki felejtse el, hogy ingyen volt. Biztos vagyok benne, hogy sok száz ember összehangolt munkájára, kreativitására volt szükség, hogy ez így lemenjen.

Nem volt ebben semmi új, vagy úttörő. Mi hazai rendezvénypiaci szereplők is hetente csinálunk ilyeneket, sőt ennél talán szebbeket-jobbakat is. Talán csak annyi a különbség, hogy ritkán van alkalmunk egy világmárka worldwide bemutatóját megszervezni, de ugyanezt a színvonalat, ugyanezt a tartalmat, ugyanezt a minőséget itthon is tudjuk biztosítani.

Arra bátorítok mindenkit, hogy ne azon morfondírozzon, hogy most akkor kommunikációs piaci forradalom, trendváltás volt-e ez a bemutató, vagy nulla dolláros kampány, hanem beszélgessen a hazai Live Communication szakértőivel, hogy az ő márkáját, célját, hogyan szolgálhatja ez a régi/új eszköz. Használjátok ki az ebben rejlő lehetőséget.