Troll-marketing – már nem csak trolloknak
Trollok. E fogalom hallatán megborsódzik az ember háta, és első snittre állandóan gunyoros, rosszindulatú, a számítógép mögött trónoló „izékre” gondol. Persze, e szó mindenkinek mást és mást sugall, mégis valahogy a modern világban már a számítógéphez és az internet világához kötjük képzetünket.
A „trollság”, mint reklámeszköz egyre gyakrabban jelenik meg legkülönbözőbb kampányokban. De vajon ez az eszköz képes-e hosszú távon is érdekes (és életképes) maradni, vagy csak egy zsákutca, egy nagy „hátraarc” mindazzal szemben, amit eddig a reklámszakma és a marketing képviselt?
Ezt döntsük el magunkban, de előtte elemezzünk pár szuper példát arra, amit én úgy hívok csak: troll-marketing.
Ó, az a csodálatos ALDI!
Az ALDI-t helyezném a képzeletbeli troll-dobogó első helyére. Emiatt talán sokan megköveznek majd, de a szóviccek és szófordulatok ilyen jellegű zsenialitására kevés példát tudnék hozni az elmúlt évekből. És az ALDI ezt kimaxolta! Nem csak printben, de online is megőrültek, és olyan furfangos ?szófacsarmányokkal? döbbentenek meg hétről-hétre, amit már csak trollságként lehet értelmezni. („Apró Áron” és „Parázslatos ízek”).
A trollkodás legfontosabb színtere természetesen a közösségi média, ahol a rajongók azonnal interakcióba is léphetnek az egyes üzenetekkel. A kipróbált receptnek hála, ma már egyre eredetibb szójátékokkal rukkolnak elő a versenytársak is.
Húzd a csíkot, UPC!
A UPC az utóbbi hetekben szintén mozgósította a troll hadsereget. Reflektálva az aktuális hírekre és eseményekre, a lehető legjobbkor dobták be „A négy csík a kertben is” szlogent (Majka interjú után szabadon?). De nem csak a Facebook posztok kommunikációjában lőtték el a gag-et, de még kommentben is tovább feszítették azt a bizonyos humor-húrt. Hát, elég jól pengették, az is biztos.
„Öltözz fel!”
A csupasz valóság az, hogy egy meztelen női vagy férfi testtel mindent könnyebb eladni. Amikor mindez kifordul magából (vagyis inkább kifordítják), akkor történik valami zseniális. A Griff Collection ezt meglépte.
Ruhaszállító autóikat az alább látható férfi testével díszítik, hozzá ezzel a szöveggel: ÖLTÖZZ FEL! Igen, ez a mondat a Griff Collection „szájából” több mint eredeti. Ha nem találkoztál még az autóval, ne csüggedj: online kommunikációjukban is használják a gag-et.
Indul a Media Markt vicc vonat!
A Media Markt kommunikációs csapata azt teszi, amit más még nem mer. Leginkább a Facebook oldalon ontják a fájdalmasabbnál fájdalmasabb, lassan már „beteg” vicceket. A jó hír az, hogy a nevetés gyógyító hatással bír, így, ha olyan tartalmakra vágyunk, amik a maradék agysejtjeinket elpusztítják, közben pedig endorfint pumpálnak az agyalapi mirigyünkbe.
A TOP3-ban nekem bent van a „Fő a szórakozás”, a „Végh Tamás” és a „Válaszd az eredetit”. A teljes viccorgiáért mindenképp érdemes ellátogatni az oldalukra.
Éééés Telenor logó!
Zárásként egy reklámspotot említenék. A Telenor reklámokat szeretjük, hiszen másról sem szólnak, csak barátságról, családról, szeretetről. Ahogyan az a nagy könyvben meg van írva (#Coca-Cola). Ám nem csak a tévében, de még a rádióban is hatásos a reklám.
A forgatókönyv egyszerű, de nagyszerű. A termékreklám packshot-jában megjelenik a Telenor logó, és a narrátor szinte mellékesen megemlíti: „És most Telenor logó!”. Ráadásul a level 2.0 verzióban már pimaszul a „Pörögjön az a Telenor logó” mondat hangzik el a reklám végén. Mi más ez, ha nem trollkodás?
Egy szó mint száz: a reklámipar szerencsére és mindenki legnagyobb örömére rezonál a troll módszerekre, kész bevetni azokat. Ugyan a troll-marketing még gyerekcipőben jár, egyre többen kezdik kitaposni az oda vezető utat. Ezek az úttörők egyszer talán hősök lesznek, de az is lehet, hogy ez jelenti majd az általunk ismert reklámszakma végét.
Vagy talán egy új korszak nyílik majd e területen, amit szakértő giga-trollok irányítanak egy jobb, élvezhetőbb és nevetéssel teli világért.