Egészség vs. marketing

Hogyan befolyásolja a marketingkommunikáció és az egészségipar a modern életmóddal kapcsolatos gondolkodásunkat?

A különféle gyógyszerek és egészségmegőrző termékek reklámjaival nem csak a televízióban, hanem az online platformokon is rendszeresen találkozhatunk. Az egészségügyi reklámokban azonban csak nagyon ritkán esik szó magáról az egészségről, sokkal inkább a tüneti kezelésekre és a pillanatnyi előnyökre fókuszálnak.

Ez a cikk arra keresi a választ, hogy a reklám miként formálja az egészséggel kapcsolatos gondolkodásunkat, és milyen szerepet tölt be az egészségipar sikerében?  Vajon mekkora felelőssége van az egészségügyi marketingnek abban, ahogyan ma az egészségről és a prevencióról gondolkodunk?

 

A modern életmód kulcsszavai: most, azonnal

Az egészséges táplálkozás, bármennyire is alapvető lenne a jó közérzethez, hosszú élethez vagy boldogsághoz, manapság kevésbé tűnik „divatosnak”. Ennek egyik fő oka, hogy a mögötte álló piac nem képes olyan hatalmas profitot generálni, mint a finomított, cukros, finom, de egészségtelen ételek iparága. Az emberek egyszerűen szívesebben költenek az azonnali élvezetet nyújtó, ízletes, ám gyakran káros ételekre, mintsem a hosszú távú előnyöket biztosító, kiegyensúlyozott étrendre.

Ráadásul az otthoni szórakozás —például a streaming vagy videójátékok— könnyen elérhetővé és olcsóvá vált, tovább csökkentve a fizikai aktivitás és az egészségtudatos életmód iránti érdeklődést. Ma már szinte senki nem tudja, milyen vércsoportok léteznek, vagy egyáltalán mi a saját vércsoportja, de a kedvenc sportcsapatának eredményeit viszont annál inkább.

Eközben pedig a gyógyszeripar óriási marketingereje még tovább erősíti azt a narratívát, hogy az egészségi problémákra gyors, kényelmes megoldást nyújthatnak a pirulák. Ráadásul ez ma már nem csak az időseket éri el a televíziókon keresztül, hanem a fiatalabbakat is az okostelefonon keresztül, azt az érzetet keltve, hogy a megelőzés feleslegessé vált a gyógyszereknek köszönhetően.

A mai modern életmódot az elszakadás a természettől, a folyamatos rohanás és a technológia mindennapjainkba való mély integrálódása jellemzi. Míg régen a természetgyógyászat, a népi gyógymódok és az olyan intuíció-alapú meglátások és hozzáállások domináltak, mint a természetes nap-éj ciklus vagy a szervóra, ma már az életünk szinte minden perce pontosan be van osztva, legyen szó akár meetingekről, ébresztőórára kelésről, vagy akár a családi életről.

Emellett az emberek gyakran fogyasztanak gyorsételeket, hiszen az időhiány miatt az otthon készült, friss ételek háttérbe szorulnak. A természetes mozgásformák —mint a séta vagy a kertészkedés— helyett egyre többen ülnek órákig autóban, irodában vagy a képernyők előtt. A vásárlások is egyre inkább a nagyáruházakban vagy online történnek, ami a helyi piacok és friss termékek népszerűségét csökkenti. A mesterséges környezetben való élet, legyen szó klímával szabályozott irodákról vagy zárt lakóparkokról, tovább távolít bennünket a természet nyugalmától és harmóniájától.

Ha megkérdezzük az embereket, hogy a fogkrém választás esetében mi a fontos számukra, a legtöbben többre értékelik a fogfehérítő fogkrém erejét, mivel az látható és azonnali eredményt nyújt, szemben mondjuk a fluoridmentes fogkrémmel, ami bár egészséges, de az eredmény “láthatatlan” és hosszú távú.

Ez az életmód kényelmesnek tűnhet, de hosszú távon hatalmas mértékben hozzájárul a testi-lelki egyensúly megbomlásához.

De vajon mennyire tehető felelőssé mindezért a reklámszakma?

 

A reklámszakma társadalmi felelőssége

Az egészség egy olyan alapvető érték, amely mögé beállhatna akár a teljes reklámszakma és kulcsszerepet játszhatna abban, hogy az egészséges táplálkozás és életmód vonzóbbá váljon a nagyközönség számára. Egy ilyen összefogás akár globális, akár lokális szinten nem csak hasznos és menő lenne, hanem változásokat idézhetne elő a társadalmi szokásokban és talán az egyes iparágak prioritásaiban is.

Van néhány olyan módszer, irányvonal vagy alapelv, amely sikeresen benne tudott maradni a köztudatban —gondoljunk például a feng shui szemléletre—, ezeket példaként lehetne tanulmányozni, hogy miként is kellene a mai modern életmódba áthozni a régi, jól bevált, lassú és természetes módszereket.

Íme néhány ötlet, mit tehetne a reklámszakma:

  1. Élvezet és egészség összekapcsolása: Az egészséges ételeket nemcsak „jó választásként”, hanem kívánatos, ínycsiklandó opcióként kellene bemutatni. A kampányok hangsúlyozhatnák, hogy az egészséges ételek nemcsak hasznosak, de ízletesek is lehetnek.
  2. Hírességek és influenszerek bevonása: A közösségi média sztárjai és hírességek példamutatásával trendivé lehetne tenni az egészséges táplálkozást, különösen a fiatalabb generáció körében. A játék streamerek például lecserélhetnék az energiaitalokat.
  3. Hosszú távú előnyök vizualizálása: Az olyan kreatív reklámok, amelyek megmutatják az egészséges életmód hosszú távú pozitív hatásait —például energikus mindennapokat vagy aktív időskort—, erőteljesen hathatnak a fogyasztókra.
  4. Egészség mint életstílus: Az egészséges életmódot modern, trendi életstílusként lehetne pozicionálni, amelyet a társadalom inspiráló tagjai képviselnek.
  5. Megfizethetőség kiemelése: Fontos lenne tudatosítani, hogy az egészséges táplálkozás ma már nem feltétlenül drága. Ehhez hasznos tippeket, egyszerű recepteket és költséghatékony megoldásokat kellene népszerűsíteni.

Az egészségtelen életmódot a reklámszakma tette vonzóvá. Itt az ideje a jóvátételnek.

 

Dávid további cikkeit a marketingtitkok blogon itt olvashatod!