Hol érdemes egy étteremnek hirdetnie magát?

Így válaszd ki a leghatékonyabb marketingeszközöket, ha éttermet üzemeltetsz!

Egyre jobban pörögnek a közösségi média oldalak tematikus marketing csoportjai, ahol a tagok a Google kereső (vagy chatGPT) helyett szívesebben fordulnak az online tudásközösségekhez. Repkednek a kérdések, az igazán aktív csoportokban akár napi 50-70 bejegyzés is születhet (ezt a csoportba való jelentkezésnél lehet leellenőrizni).

Önmagában ezzel nincs probléma, hiszen a tudás és tapasztalatmegosztás jó dolog, a Facebook ráadásul gyors fájdalomcsillapítót nyújt az akut marketingproblémákra. A gond azzal van, amikor egy kérdésre számtalan nem megalapozott, egymásnak ellentmondó válasz érkezik. Ilyenkor joggal érzi a kérdező, hogy nemhogy elmúlt volna, még nagyobb káosz keletkezett a fejében.

Ez történt akkor is, amikor az egyik üzleti csoportban felkerült a kérdés a falra:

“Egy étteremnek hol érdemes hirdetnie magát? Milyen felületeket nézel meg, amikor eldöntöd, hova ülj be?”

Első ránézésre elég ártatlannak tűnik ez a kérdés. Ezt akár egy vendégjelölt is kérdezhetné, ha az a motivációja, hogy valóban jó döntést szeretne hozni… Ha nem egy üzleti csoportban lennénk. Elkezdtek záporozni a kommentek, engem is megjelöltek ismerősök, hogy tudjak a témáról. Én meg csak ültem este, várva a megvilágosodást hozó válaszokra.

Nem ironizálni akarok ezzel, de számtalanszor előfordult már ez a szituáció.

 

Étterem marketing lépésről lépésre

Nagyjából 20 perc után felgyűrtem a gondolatbeli ingujjamat és igyekeztem a lehető legérthetőbben megfogalmazni az alapgondolataimat ezzel kapcsolatban.

Minden jó marketinges szerelmes a szakterületébe, nincs másképp velem sem. Egyszerűen szenvedélyem annak a kiderítése, hogy az adott vendéglátóegységet üzemeltető ügyfelemnek ki a legjobb célcsoportja és hogyan szólíthatja meg őket a leghatékonyabb módon online és offline eszközökkel. Az alaposság és a belefektetett idő és energia minden esetben megtérül.

Nézzük viszont általánosságban, melyek azok a lépések, amelyeket nem szabad kihagyni egy étterem, bisztró, vagy éppen cukrászda marketing aktivitásainak megtervezésénél!

 

1. lépés: Ismerd a célközönségedet!

Kit akarsz az éttermedben látni (és kit nem) – ez határozza meg, milyen felületeken kell aktívan tartalmat gyártani és hirdetni. Ha a Börzsöny mélyén van az éttermed teljesen felesleg több száz eurót elfüstölni Tripadvisor hiredtésre csakúgy, mint egy budapest belvárosi étteremnek Facebook ads-re.

Fontos a szegmentálásuk is: ha főként turisták a vendégeid, akkor feltétlen angol nyelvű tartalmakban gondolkodj, ez pl. egy-egy nagyobb város központjában vagy desztináció centrumában található helynél elengedhetetlen. De ha jelentős a belföldi, helyi vagy környékbeli rajongótáborod, akkor bátran alkalmazhatók nekik szóló ajánlatok és a betévedő külföldiek részesei lehetnek valami igazán “helyinek”.

 

2. lépés: Térképes alkalmazások rendbetétele

Az információ hatalom. A térképen található információ pedig a legfontosabb tájékozódási pont egy idegen városban. Emiatt nem lehet eleget hangsúlyozni ennek az alapvető étterem marketing eszköznek a fontosságát, hogy a fő felületeken (Google térkép, Tripadvisor és a social media) egybecsengő, friss, releváns információknak kell szerepelniük (cím, nyitvatartás, kapcsolattartási adatok, kínálat). Ez 10 étteremből 8-nál nem teljesül.

Pedig nincs összezavaróbb, mint amikor áll a turista a főtér közepén, példának okáért akar inni 7:34-kor egy kávét és a legközelebbi jó értékelésű kávézóban az egyik felületen 8:00, a másikon 7:30, a harmadikon 8:30 szerepel azon a napon nyitási időpontként. Jó esetben elmegy és megnézi, ha elég közel van, hogy valóban nyitva van-e a hely. Rosszabb esetben továbbgörget és megnézi a konkurenciát. Pedig a kávézóban már 7:30-tól várta volna a barista.

 

3. lépés: Honlap – továbbra is elengedhetetlen

Hiába a social media előretörése, SEO és a vendég szempontjából is elengedhetetlen a honlap. Nem kell saját fejlesztésre vagy valami nagyon extra dologra gondolni, egy alap WordPress teljesen megfelelő, ahol minden (értsd: tényleg minden) információ megtalálható az adott vendéglátóegységről.

Itt jegyezném meg, hogy a honlap nem egyenlő a Facebook oldallal. A honlap a leendő vendégünknek egy megerősítő szempont, a Google-nek egy remek tájékozódás és indexálási lehetőséget nyújthatunk vele, a tulajdonost pedig a büszkeség mellett a vendégszerzéshez is hozzásegítheti beépített foglalófelület, csak a honlapon elérhető ajánlatok, értékelésbekérés segítségével.

 

4. lépés: a célcsoportnak megfelelő egyéb felületek kiválasztása

Itt lehet a legjobban és leggyorsabban elcsúszni. Az étterem marketing lehetőségeinek tárháza rendkívül széles és bármilyen felülethez azzal az elköteleződéssel érdemes hozzáállni, hogy azt konzekvensen, friss tartalommal fogjuk ellátni. Ugyanis rendkívül bizalomromboló, amikor a legfrissebb poszt, értékelés vagy bejegyzés 4 hónappal ezelőtt született. Azonnali továbbgörgetést eredményez a találati listán.

Nagy vonalakban elmondható, hogy ha a turistákhoz szólunk elsősorban, és Budapest vagy jelentős turistaforgalmat generáló helyek esetén a Tripadvisor, a Google Cégprofil, Instagram és az OpenTable elengedhetetlen, ha helyiekhez szólunk, akkor korosztálytól  és felépített aktív követőbázistól függően social media, Google Cégprofil, és a gyűjtőoldalak, gyűjtőcikkek segítenek a legtöbbet, hogy egy átfogó és vonzó kép alakulhasson ki a leendő vendégünkben és újra és újra visszatérésre tudjuk ösztönözni.

 

5. lépés: a felületek optimalizációja

Hiába választottuk ki nagy gondossággal és szűkítettük le a legszükségesebbekre az online felületeinket, ha nem működnek jól, az alapbeállítások nem megfelelőek, nem fognak jól teljesíteni sem a keresőkben, de az itt elhelyezett hirdetések sem. Ezt képletesen úgy lehet elképzelni, mintha egy Porscheban 30km/h-nál beragad a „tempomat” – nem fogjuk tudni a maximumot kihozni belőle.

A felületek száma, ahol meg lehet jelenni szinte végtelen, kezelni őket (egyáltalán tisztában lenni, hogy hol van az étterem regisztrálva és oda mik a belépési adataink) és valóban jelen lenni sok energiát, pénzt és időt igényel és itt még csak az organikus tartalmakról van szó.

Emellett szinte minden felületen van fizetős opció. Ezek közül szinte mindegyik más elvet és logikát követ. A Tripadvisor például csak a saját adatokból dolgozik hirdetések tekintetében és így mutatja meg a potenciális érdeklődő felhasználóknak az éttermek profilját. A Facebookon, Google-ön pedig pedig mi határozzuk meg, hogy kihez akarunk szólni, ez a mi dolgunk. Ezen a ponton pedig visszakanyarodunk a célközönségünkhöz.

 

6. lépés: beérkező értékelések megválaszolása

Logikailag az optimalizációhoz tartozna, de mivel kiemelten bizalomépítő eszköz, ezért az értékelések és azok megválaszolásának a kérdése külön pontot érdemel. A releváns értékelések egyre növekvő jelentőségűek a vendégek döntési folyamataiban. Gondoljunk bele, mégis mi más alapján kaphatna átfogó és releváns képet egy, a városunkban teljesen idegen ember arról, mely szolgáltatás való neki és melyik nem?

Ma már a Google keresőben a szolgáltatások alatt azt is ki lehet választani, mint ahogy azt már régebb óta a Bookingon és Tripadvisoron is, hogy legalább milyen minősítésű helyeket mutasson meg a Google cégkártyán a keresőknek. Ez egy óriási fejlődés és jelentős versenyhelyzetet teremt és még inkább aláhúzza a beérkező értékelések minősítésének fontosságát.

Emellett pedig sokan elsiklanak az értékelésválaszok felett. Amellett, hogy SEO-t támogat, a vezetőségi válasz 100-ból 77 hezitáló keresőt megerősít abban, hogy jó döntést fog hozni, ha megfelelő válaszokat is lát az értékelések alatt.

Tipp: nem elég az egyszavas “köszönöm” és a like a jó értékelésekre és nem ildomos “részletekbe menően tájékoztatni” a véleményformálót, hogy milyen háttérrel dolgozol, ha egy negatív értékelés érkezik. Az értékelésválaszokat olvasóknak ugyanis az ügyfelekkel való bánásmód érdekli és a (nem) válasz alapján tökéletesen le tudják szűrni, hogy nekik való-e a hely vagy sem.

 

Márta cikkeit a marketingtitkok blogon itt találod!

A képek forrása: vecteezy.com