Cuki cicák és csiripelő madarak – A magyar cégek Twitter használati szokásai
Korábbi cikkünk apropóján megkérdeztünk magyar cégeket a Twitter használati szokásaikról.
A Zing Burger egyáltalán nem használja a Twittert, mert nem releváns a számukra. Van egyébként fiókjuk 2014. óta, egyetlen háttérkép található rajta, de összesen 21 követőjük van.
A Zing Burger számára a TikTok, az Instagram és a Facebook „szentháromságán” van a fókusz – tudtuk meg Nagy Noémitől. A TikTok fiókjuk a tiniket és a még fiatalabb célcsoportot célozza. Lehet, hogy szerintük a Twitteren csak boomerek vannak?
Mielőtt döbbenten állnánk a kihagyott ziccer láttán, járjuk körbe, más magyar cégek mennyire fókuszálnak a csatornára.
A Bamba Marha sem Twitterezik, fiókjuk sincs. Jancsa Jani „burgerpápa” szerint a magyar Twitter alapvetően technológiai témákra pörög rá, ezért nem annyira terveznek itt jelenlétet. Jani korábban Twitterezett, de lehúzónak találta a közeget. A TikTok viszont kiemelt fókuszt kap a Bamba Marhánál, ezen a platformon főként a tinikre koncentrálnak. Jani egyébként maga is influenszer, korábban a Street Kitchenben dolgozott, azóta saját YouTube és Insta csatornája van, 20.000 /16.000 követővel.
„A mi ügyfeleinknél nem jellemző a Twitter használat, aki próbálkozott vele, idővel meg is szüntette. Azoknak talán még működik (de nem igazán), akik külföldi piacokat céloznak. A multiknál pedig az anyacég használja többnyire angolul” – ezt már Barlai Réka állítja, aki a Morpho Communications Technológiai és Kommunikációs Vezetőjeként hazai és nemzetközi vállalatok PR kampányait vezeti.
Hozzátette, hogy Magyarországon kicsit másként használják a Twittert, mint tőlünk nyugatra. B2B ügyfelek a LinkedInre fókuszálnak, a fogyasztói márkák pedig Insta és TikTok jelenléttel próbálkoznak.
A Foodpanda Magyarországnak sincs hivatalos Twitter fiókja. Nem is tervezik a használatát, Tiktok, Youtube, Twitch, Instagram és Facebook a preferáltabb csatornák, tudtuk meg Csernay Dóra PR menedzsertől.
És valóban, az Instagramon aktívak, számos poszton találkozunk a jól észrevehető pink-zöld designnal, benne a szélsőségesen egalizálatlan logójukkal. Hogy pontosan miért választottak olyan typot és színkészletet, amivel bármelyik jóérzésű grafikust ki lehet kergetni ebből a galaxisból egy másik poszt témája lehet. Most éljünk a feltételezéssel, hogy ez egy disruptive megoldás a Z-generációs fiatalok megszólítására.
A Wolt Magyarország jelenleg nem használ Twittert a magyar közönség elérésére – mondta Juhász Alexandra a Wolt Magyarország marketing vezetője. „Ennek oka, hogy Magyarországon a többi közösségi média platformot elérhetőbbnek, ideálisabbnak tartjuk arra, hogy a magyar közönség számára autentikus tartalmat kínáljunk”.
Hozzátette, hogy a Wolt a Twitteren nemzetközi profillal van jelen, amelyet a központi marketing csapat kezel. Ezen a fiókon keresztül jelentették be, hogy 1 millió euró humanitárius segélyt ajánlanak fel az ukrajnai humanitárius segítségnek.
Ez valóban így van, március 3-án tettek egy ilyen bejegyzést, mi magyarok pedig kajánul vigyoroghatunk az elementáris amatőrködésükön a világ nyugati feléről.
Először is 1 M eurót ajánlottak fel humanitárius célra, ami irdatlan nagy összeg. Mai áron több, mint 400 Millió Forint, ebből több tízezer paplan, hálózsák, vagy élelmiszercsomag jön ki. Ehhez képest viszont a grafikát mintha 2 óra alatt dobta volna össze egy junior grafikus. Sehol egy nyilatkozó CEO, bevágott képekkel az ukrajnai menekültekkel, sehol az iroda, aminek a sarkában már halmokban állnak a dobozok. Erre az egy adományra egy komplett PR kampányt fel lehetett volna fűzni. Ez a kommunikációs értékét is növeli és a magánadományokat is megsokszorozza. Lehet, nem ez volt a cél.
A másik hiba a fiókkal kapcsolatban a ritka posztolás. A március 3-i bejegyzésük óta mindössze kettőt (!) posztoltak, egyet júniusban, egyet októberben, az is egy szolgálati közlemény volt, hogy hol érhetik el az ügyfélszolgálatukat. Ha ennyire nincs prioritás a csatornán, lehet, érdemes lenne megszüntetni.
Alexandra a magyar csapattal monitorozza a Woltról a Twitteren magyarul megosztott tartalmakat, a feltett kérdéseket megválaszolják. Fizetett hirdetéseket hatékonyan tudnak itt elhelyezni, jó célközönséget érnek itt el.
A McDonald’s Magyarországnak nincs Twitter fiókja. Az amerikai anyavállalat oldalán két-háromnaponta jelennek meg akciókat népszerűsítő, vagy humoros posztok. Ezek kicsit emlékeztetnek a Wendy’s pimasz stílusára, de nem annyira rocksztáros az ívük.
A Burger Kingnek szintén csak az Egyesült Államokban elérhető a fiókja. Aktívabbak, mint a Meki, gyakrabban posztolnak és konzisztensebnek tűnik a feed. Tinédzsrekre fókuszálnak, játékokkal, kuponokkal aktiválnak, nem direkt értékesítenek.
A KFC Magyarország szintén nem twittel, az amerikai oldal viszont élénk kommunikációt folytat. Parázs diskurzus alakult ki egy korábbi képük kapcsán. Egyes felhasználók Sanders Kapitány déli nyakkendőjét a figura testének nézték és nem voltak restek rávilágítani az aránytalanságra.
Szerencsére a kapitány segítségére sietett pár fan, aki az alábbi illusztrációval gondolta rendbe tenni a renomét:
Számomra nem annyira meggyőző, de a csibék aranyosak 🙂
Rajtuk kívül is vannak magyar cégek, akik aktívan Twittereznek, tudtuk meg Berényi Konrádtól, az onlinemarketing.hu alapítójától. A trükk annyi, hogy az Antavo, a Prezi és a Graphisoft egyaránt az amerikai és nyugat-európai piacra összpontosít, angol nyelvű posztokkal, így használják ügyfélszerzésre a formátumot.
A prezi.com prezentációkról és értekezlet javító praktikákról posztol a leggyakrabban. B2B és B2C célcsoportra is kuszálnak. A céljuk az ismertség generálás és valószínűleg a funnel ezen szakaszában még nem érdemes különválasztani a kettőt.
Nemzetközi cég lévén angolul posztolnak és világszerte figyelik a felhasználók reakcióit, elsősorban angol nyelven. Nem tartanak fenn dedikált magyarországi kommunikációs csapatot.
Megjegyezték még, hogy szerintük a Twitter egy nagyon gyors reagálású csatorna, napi többször érdemes posztolni és gyorsan kell reagálni a kérdésekre és felvetésekre, ezért némileg több energiát igényel a használata.
A fentiek alapján élhetünk azzal a feltevéssel, hogy a magyar Twitter egy kereskedelmi szempontból kevéssé aktiválható felület, amit inkább a csípős felhasználói kommentek és a vicces és cuki videók uralnak. Ez persze nem feltétlenül baj. Búcsúzóul itt hagyok erre egy példát:
És hogy mit hoz a jövő a platformnak? Mióta Elon Musk fél éves huzavona után megvette és az első héten tömeges elbocsátásokba kezdett, mindenki találgat. Kíváncsian várjuk a fejleményeket…