Így élt Alexander Brody, a reklámszakma nemzetközi szupersztárja

Alexander Brody egy örökre eltűnt világ képviselője volt, a valódi polgári önérzet, a széles műveltség, a könnyed elegancia világáé.

Február 12-én meghalt Alexander Brody. Az egyik legérdekesebb ember volt, akit ismertem. A legizgalmasabb kérdéseket tudta feltenni. Mindig kíváncsi volt. Azt pedig biztosan tudom, hogy nála udvariasabb emberrel nem találkoztam. És már nem is fogok: Sándor egy örökre eltűnt világ képviselője volt, a valódi polgári önérzet, a kifinomult ízlés, a széles műveltség, a könnyed elegancia és a komolyan vett tradíciók világáé. Nagyapja, Bródy Sándor és nagybátyja, Hunyady Sándor Magyarországát képviselte – szigorú komolysággal és kacagó öniróniával egyszerre. Ugyanolyan kitüntető figyelemmel tudott beszélgetni egy pincérrel vagy taxisofőrrel, mint egy akadémikussal vagy miniszterelnökkel. Úgy tudta – mintegy mellékesen – megemlíteni, hogy milyen volt Einsteinnel uzsonnázni, Molnár Ferenccel reggelizni, a világ legnagyobb reklámcégét létrehozni, aztán a siker csúcsán otthagyni, hogy legszívesebben azonnal elcserélted volna vele az életedet. Az ő tanácsának is köszönhetem, hogy életpályát változtattam, és a könyvszakmába kerültem.

 

Kifutófiúból vezérigazgató

Sok szép méltatást olvastam róla íróktól, művészektől, könyvkiadóktól. Jogosan, hiszen a rendszerváltás óta a magyar irodalom mecénása volt, irodalmi díjat alapított, könyveket és folyóiratot adott ki, és maga is írt könyveket. Csakhogy élete legnagyobb részében nem ez volt a hivatása. A reklámszakma egyik nemzetközi szupersztárja volt. Ehhez képest az ügynökségek, amelyeket évtizedeken át sikerre vitt, nem emlékeztek meg róla. Nem azért, mert nem szerették, hanem azért, mert azt sem tudják, ki volt.

A reklámiparban dolgozók szeretik azt hirdetni magukról, hogy félig a jövőben élnek, pedig ki sem látnak a jelenből. A reklámszakma emlékezete bánatosan rövid, már arról sem tud, ami tavaly történt, nemhogy a saját hőseiről. Az ő kedvükért elmesélem, ki volt a reklámiparban Alexander Brody.

Alexander Brody
Forrás: Magyar Reklámszövetség

1953-ban, a reklám hőskorában kifutófiúként csatlakozott a Young & Rubicam ügynökséghez, amelynek 9 évvel később vezérigazgatója, 1970-től pedig nemzetközi elnöke volt. (A reklámosok körében különösen népszerű Mad Men című filmsorozat egyik karakterét róla mintázták.) Az ő nevéhez fűződik egyebek mellett a Ferrero olasz édesipari márka nemzetközi branddé építése, ehhez kitalált számukra egy németes és egy franciás csokoládét. Az egyiket Kindernek, a másikat Mon Chéri-nek nevezte el.

 

A reklámipar legemberségesebb főnöke

Szóval kreatív szakemberként is bőven lenne ok emlékezni rá, de a legtöbbet mégis menedzserként érte el. Bebizonyította, hogy a reklámiparban is érdemes érvényesíteni morális szempontokat. Amikor a Ferrero, amelynek annyi sikert és pénzt köszönhetett, megalázóan bánt az ügynökség képviselőjével, Milánóba utazott, és kirúgta. Nem a munkatársát, hanem az ügyfelet. Azt mondta, gazdag megbízót bármikor találhat magának, de ilyen remek munkatársat nem. A világcég első embereként bevezette, hogy minden héten egyszer együtt ebédelt hat különböző alkalmazottjával, kreatív tervezőtől a kifutófiúig bárki ülhetett az asztalánál. Ezt azzal magyarázta, hogy ő akart tanulni tőlük. Nem véletlen, hogy a reklámipar legjobb menedzserének, és legemberségesebb főnökének tartották.

1987-ben ment nyugdíjba, de nem bírta a semmittevést, ezért öt évre elvállalta az Ogilvy and Mather elnöki tisztét. Ez olyasmi a reklámszakmában, mintha valaki az FC Barcelona éléről távozva levezetésképpen elvállalná a Liverpool vezetését. És közben ő volt a Reklám Világszövetség elnöke is. Ez meg olyan, mintha a Liverpool mellett a FIFA elnöke is lett volna.

Alexander Brody
A kép forrása: cultura.hu

Szóval rá nem emlékeznek most az általa vezetett egykori szervezetek. Sem a Young & Rubicam utódja, a VMLY&R, sem az Ogilvy nem emlékezett meg róla a társaságok nemzetközi felületein vagy a hazai leányvállalatok honlapján, közösségi oldalain. Az IAA (Reklám Világszövetség) sem, pedig azt nagyjából ő tette sóhivatalból fontos nemzetközi ernyőszervezetté. Tisztelet a Magyar Reklámszövetségnek, amely saját halottjaként búcsúztatta.

Kedves reklámosok, van olyan, hogy múlt. Remek befektetés megismerni.

 

Kiemelt kép: Fiala de Gábor / Kreatív

 

Olvasd el ezeket a cikkeket is: