Valóban halott a magazinpiac?

Piacra lépett a hazai lappiac izgalmas, új szereplője, az interaktív Growth Magazin

Évről évre csökken a piacon fellelhető napi, illetve heti lapok példányszámának eladása az NMHH adatai alapján, ezzel szemben a havonta és 2 hónapnál ritkábban megjelenő magazinok száma növekedést mutat.

A specifikus, valamilyen téma köré épülő nyomtatott kiadványok célközönségre szabottan nyújtanak minőségi tartalmat, éppen ezért még mindig kelendőek, hiszen a nyomtatott tartalmak mind fizikailag, mind átvitt értelemben kézzel foghatóbb.

Pontosan ebből az okból kifolyólag már tavaly nyáron abban gondolkodtunk, hogy melyik magazinban lenne érdemes egy ABM (Account Based Marketing) stratégiáról szóló tartalmat publikálnunk. Adatvezéreltség elsődleges a mi szakmánkban, ezért mérünk mindent, amit csak lehet és ahol nem, oda is találunk megoldásokat.  Éppen ezért úgy gondoltuk, hogy a cikket nem csupán írott formában tennénk elérhetővé, hanem hangoscikkként meghallgatható módon is.. A LISN projektünk kapcsán jött ez az ötlet, ahol a blog tartalmakból lényegében podcastot készítünk. A podcastok térhódítása és az audiomarketing  (ami hazánkban még kevésbé elterjedt) egyre népszerűbb eszközként van jelen a magyar piacon, így jött még a Covid alatt ötletként a termékünk is.

Elsőként PR megjelenésekben kezdtük el tesztelni, de túlontúl lassú és drága tesztelésnek bizonyult. Egy nyomtatott PR cikk akár 2-300 000 Ft-ba is kerülhet alaphangon.

Majd egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy gondoltuk nem egy külsős magazinban helyezzük el a publikálni kívánt cikket, hanem útnak indítunk egy eddig ismeretlen formátumot. Ráadásul minden kompetenciánk házon belül volt, így csak a nyomtatás és a terjesztés jelentette a költségeket, amit egy PR cikk árából kellett megoldanunk.  Interaktív magazint szerettünk volna létrehozni, ahol az olvasó maga döntheti el, hogy olvassa vagy hallgatja a cikkeket.

 

Így kezdtünk neki a magazingyártásnak

A téma adott volt, hiszen a szervezeti növekedés fejlesztés az, amiért rajongunk, így mindenképpen azt akartuk, hogy nem csupán befektetési összegekről, általános témákról, hanem kimondottan a növekedéssel járó nehézségekről, tapasztalatokról osztunk meg tartalmakat. A startup világ az, ahol ennek kimondottan nagy szerepe van, hiszen egy ilyen vállalkozás hónapokban méri a fejlődést, és nem években. Ha van egy jó ötlet, amit rövid időn belül sikerül validálni, gyorsított tempóban kell megoldani a skálázódást és a növekedés minden egyes aspektusát. Erről pedig izgalmas olvasni és megfigyelni azt, hogy a hazai piacon miként oldják meg a különböző szervezetek. Aki már dolgozott startup projekten, az pontosan tudja, hogy miről beszélünk.

Growth Magazin

Így az első számban többek között a Billingo, a Munch, vagy a Startup Hungary is szívesen publikált és próbálta ki a hibrid formátumot. A magazinban csupán bevezetők szerepeltek a tartalmakról, a teljes cikkeket egy külön erre a projektre alkotott csatornán lehet meghallgatni. Első körben co-working irodákban és cégvezetőknek szórtuk ki az újságot, majd figyeltük, hogy mi történik. A Lean módszert alkalmazzuk projektjeink esetében, ezért a visszajelzésekből táplálkozzunk.

 

Megszületett az első hivatalos Growth Magazin

Az olvasók nem bevezetőket, hanem a tartalmak egy jó részét olvashatják a magazinba, de a cikkek második felét ebben az esetben is csak hangoscikkek formájában tesszük elérhetővé. Így minden cikk mellett elhelyeztünk egy QR kódot, amit a telefon kamerájával beolvasva a felhasználó egy webes applikációba landol és hallgathatja a legtöbb esetben a szerzők saját hangján a tartalmakat. Vannak a publikálók között tapasztalt podcasterek, mint Sándorfy Adrián(Business Boys) vagy Nagy Gábor (Marketingpunk), de olyanok is, akik most próbálták ki első körben ezt a formátumot. A szerzők nagyon élvezték a kihívást, hiszen még sosem olvasták fel saját cikkeiket ilyen formában. Az olvasóknak pedig külön izgalom, hogy kapnak még egy apró szeletet a szakemberekből, cégvezetőkből, akiket maximum “statikusan” ismernek. Látták őket képen, olvasták posztjaikat és írásaikat, de még valójában a hangjukat nem hallották.

Élmény tekintetében olyan, mintha magával a cikk szerzőjével ülnél le beszélgetni és osztaná meg értékes tapasztalatait veled, gondolatait és tudását. Egy-egy ilyen tapasztalatban évek, milliók, kudarcok és sikerek lakoznak, ami rendkívül értékes, hiszen ezekért a tanácsokért máskor tetemes összeget fizetünk. Mert amiről még nem volt szó, az maga a tartalom. A Growth Magazinban megjelenő tartalmakat olyan szerzők alkotják, akik hitelesek a témában, és kellő tudást és tapasztalatot szereztek abból, amiről a tartalmaik szólnak. És pont a hitelességet emeltük egy magasabb szintre azzal, hogy legtöbbjük maga olvassa fel saját tartalmát. Persze akad, amikor valaki nem tud vagy nem áll módjában hangsávot biztosítani, ilyenkor egy profi színész végzi a felolvasást. Ne felejtsük el, hogy legtöbbjük cégvezető, alapító, szakértő és talán az idő az, amiből a legkevesebb jut nekik.

Sokan elsőre podcastnak értelmezik, de ezekben a tartalmakban kevesebb a beszélgetés és nincs small-talk. Tömörítve kapja a hallgató az értéket, így a 1-2 órás podcastok helyett gyorsan fogyasztható, mindössze 5-15 perces, de annál  masszívabb hanganyagot kapnak.

 

Miről érdemes beszélni?

Az idei célja a Growth Magazinnak, hogy minél több olyan vállalkozást, startupot mutassunk be, akiktől érdemes tanulni,  valamint nem feltétlenül kerülnek a mainstream médiába, pedig izgalmas projekteken dolgoznak és akár már nemzetközi sikereket is maguknak tudhatnak. Ilyen az egyik mostani startup is, aki helyet kapott a motivac.io. Az Innonic csapata mutatta be számunkra a terméket és azonnal tudtuk, hogy meg kell jelenniük. Magas minőségben dolgoznak, mégis szerényen, alázatosan és keményen állnak hozzá nap mint nap a projekthez. Egy-egy ilyen csiszolatlan gyémántot megtalálni külön izgalom számunkra. Vannak olyan startupok, amik még bootstrappelnek, vagyis nem a populáris – van egy ötletük és rögtön befektetést húznak be rá – elvet követik, hanem energiát és megtakarításokat nem kímélve építkeznek. Sokszor csak azok kerülnek be a médiába, akik komoly befektetéseket kapnak, pedig a befektetés önmagában nem siker, sőt. Onnantól már nem a mi cégünk. Eladtuk, és a következő években mindenünket bele kell tennünk, nincs kiszállás és cserébe ha jól végezzük, akkor mindenkit kifizethetünk és a végén esetleg nekünk is marad valami, mindezt persze majd 5-10 év múlva. Viszont ez az eszméletlen lendület sorra hozza a mikro innovációkat, ráadásul olyan dolgokat képes kihozni az emberekből, a csapatokból, a cégekből, hogy abból mindenki profitál. Miről érdemes beszélni, ha nem erről?

De fontos megjegyeznünk, hogy a Growth magazin nem csak startupoknak szól. Egy nagyvállalat, akár egy tankerhajó nehezen mozog, hisz van egy méretéből adódó tehetetlensége. Mások a folyamatok, a kultúra, de mégis mind ugyanazt akarják. fejlődni, növekedni és lendületben maradni. Ez a közös nyelv, ami összeköt mindannyiunkat. A legutóbbi számban egy 40 éve alapított cég újraébredésének esettanulmányát tapasztalhatják meg a magazin olvasói/hallgatói.

 

Ki az, aki ma nyomtatott sajtóban mer gondolkodni?

Erre viszont nagyon egyszerű a válaszunk. Idei célunk, hogy a nemzetközi piacra is elvigyük ezt a formátumot és külföldön a VC-knek tudjunk mutatni magyar startupokat, itthon pedig  felhívjuk a figyelmet olyan nemzetközi projektekre is, amelyektől érdemes tanulni vagy inspirálódni lehet belőle. A Growth Magazin tartalmai több nyelven is elérhetőek lesznek, pontosan azért, hogy mindenki a saját nyelvén fogyaszthassa azokat. Az oldalszámokat pedig a többnyelvűség tekintetében sem fogjuk emelni, hiszen nem a papírfogyasztás lesz a cél, hanem egy szokásformáló tevékenység, amelynek a végterméke a 100%-ig hangoscikkekre épülő online magazin. De, mint mondtam ez a jövő zenéje, hiszen a szokások kialakításához időre van szükség.

A végcélunk pedig nem kisebb, mint megreformálni a magazin piacot annak érdekében, hogy interaktívan, személyre szabottan és minél több értékes információ juthasson el a felhasználók számára. A tartalom teljes terjedelmében egy 90 oldalas magazinnak felelne meg, de ezzel a technikával megtartottuk a 50 oldalt, amivel szinte a felére csökkentettük a papírhasználatot úgy, hogy minőségben és felhasználói élményben nem csökkenést, hanem exklúziv élményt adunk. Más magazinok is felismerték a technológiában rejlő lehetőségeket, így ha valaki például betéved egy Café Frei kávéházba, akkor már Frei Tamás hangján hallgathatja a különleges történeteket.

 

Egy kis kedvcsináló a Q1-es tartalmakból:

A Growth Magazin címlapján Krisztián Kölkedi és a HSUP, avagy a tehetséggondozástól a nemzetközi piacig.

További tartalmak:

  • Imre Hild Nemzetközi piacra lépés, avagy ugrás az ismeretlenbe
  • Eszter Szabo Woman Business Angel – Üzleti angyalbefektetők hatása a közép- és kelet-európai startupokra
  • Dalma Berkovics Ismerd meg a Microsoft for Startups programot
  • Zoltán Dr. Németh, DTM Mennyit ér egy Pitch?
  • Maria Balogh-Mazi, PMP Dreamjo.bs esettanulmány – Az ügyfeleinkkel együtt nőttünk startupból vállalkozássá

Szakmázzunk:

  • Balázs Tóth Headshot, avagy a meggyőző portréfotó 5 titka
  • Adrián Sándorfy Podcast, a munkáltatói márkaépítés kiaknázatlan eszköze
  • Ágnes Hűvös – SME management consulting Találj pénzt a sorok között
  • Gábor Nagy 😎🤘 marketingpunk: Miért fontos a márkaépítés a startupok számára
  • Zoltan Dallos: A videózás hét legnagyszerűbb előnye

Három ígéretes startup is helyet kapott a magazinban:

  • motivacio
  • Hacktify
  • EDUardo

Az eredeti kérdésre pedig egyszerű a válaszunk, hogy halott e a magazin piac?

Nem, csupán átalakul.