Parker Duofold töltőtoll

Mese a töltőtollról, amit repülőgépből hajítottak ki

A Parker Duofold rendhagyó reklámkampánya 1926-ból

A töltőtollak lenyűgöző kis szerzetek:  különféle verziói közel egy évszázadon keresztül biztosították az emberiség számára a gondtalan írás örömét.

 

A töltőtoll diadalútja

A XIX.század végén, a tömeggyártás megkezdésével diadalútjára induló, tintával tölthető íróeszközök kezdetben keménygumiból (ebonitból) készültek. A korai darabok sokszor megbízhatatlanok voltak a kezdetleges töltési mechanizmus miatt. A tintaadagolást egy szemcseppentő biztosította (innen a korai modellek eyedropper elnevezése). A századforduló környékén számos cég (többek között a Parker, a Waterman, a Conklin és a Schaffer) kísérletezett könnyen kezelhető és üzembiztos adagolórendszer kifejlesztésével.

A XX. század első évtizedeiben a töltőtoll nem csupán használati eszköz, hanem státusszimbólum is lett.  A standard fekete ebonit tollak mellett a ’20-as évekre elterjedtek a különféle nemesfém (arany és sterling ezüst) borítású, ékszerként is hordható mesterművek a gyártók kínálatában, amelyek azt közvetítették, hogy a toll tulajdonosa művelt és tehetős ember.

Parker reklám
Parker Lucky Curve töltőtoll reklám 1903. A kép forrása: classicpensinc.com

Az  aranyból készült tollszemet kemény és ellenálló iridium végződéssel látták el. Ennek megfelelő csiszolása különféle (vékonyabb, vagy vastagabb) írásképet tett lehetővé. A töltőtoll egy nagyon funkcionális, ugyanakkor igazán személyes eszköz is egyben, hiszen írásképe egy idő után igazodik ahhoz, aki “bekoptatja”.

“A töltőtoll bizalmi cikk”

hirdette a 30-as években Ecker Kálmán papírkereskedő az általa forgalmazott saját márkás íróeszközeinek dobozain.

 

“Mindig lehet jobb tollat készíteni”

Az idézet a töltőtollgyártás egyik úttörőjétől, egy janesville-i tanártól származik. George Safford Parker (1863-1937) tanári fizetését azzal egészítette ki, hogy a John Holland Gold Pen értékesítési ügynökeként töltőtollakkal házalt.  Az általa árult írószerek azonban meglehetősen megbízhatatlanok voltak. Parker végezte el a javításukat, miközben egy új, forradalmi szivárgásgátló szerkezeten gondolkodott.

Parker 1888-ban megalapította a Parker Pen Company-t, majd 5 évvel később szabadalmaztatta a Lucky Curve szivárgásgátló tintaadagoló rendszert, amely később valamennyi Parker toll “szériafelszerelése” lett.

Lucky Curve reklám 1904-ből
Lucky Curve sajtóhirdetés 1904-ből.

Az üzlet igazán jól ment: 1908-ra a Janesville-i gyár a világ egyik legnagyobb tollgyártó üzemévé fejlődött. A növekedést nagyban elősegítette egy sor technikai innováció és jó pár szabadalom, amelynek egyike 1917-ben egy nagyszabású hadügyminisztériumi megrendelést is hozott a vállalat számára. A katonai felhasználásra készített, Trench Pen (lövészárok toll) névre keresztelt modellben száraz tinta tablettákat lehetett tárolni. Ezek a “tintapelletek” vízzel keverve folyékonnyá váltak. A  Parker Trench Pen hamar népszerűvé vált a harcok szünetében gyakran levelet író katonák körében, akik nem hordozhattak magukkal üvegbe zárt folyékony tintát.

Lucky Curve sajtóhirdetés 1918-ból
Parker sajtóhirdetés, 1918. A kép forrása: periodpaper.com

 

A Big Red színre lép

A Parker Pen Company következő nagy dobása a Duofold termékcsalád bevezetése volt. Az 1921-ben piacra lépő Parker Duofold igazán meglepő íróeszköznek számított a versenytársak között. Először is hatalmas méretével tűnt ki, amelyet hozzá illő méretű arany tollszem koronázott. Az impozáns méretű töltőtoll színpalettája is újdonságot hozott: a fekete standard modell mellett élénkpiros színben is piacra dobták (innen kapta a modell a Big Red becenevet).

a Parker Duofold töltőtoll szerkezeti ábrája
A Parker Duofold szerkezeti ábrája, A kép forrása: David Nishimura Vintage Pens & Writing Equipment

A legmegdöbbentőbb a toll ára volt: 7 dollárba került, ezáltal kétszer drágább volt egy átlagos töltőtollnál. Parker nem kis kockázatot vállalt, mert egy korábbi piacralépési kísérlet (akkor még más elnevezéssel) a századelőn kudarccal végződött. A húzás azonban most bejött: az amerikai közvéleménynek tetszett a nagy méretű, ugyanakkor könnyen kezelhető, ráadásul színes töltőtoll.

Parker Duofold Big Red töltőtoll sajtóreklám
Parker Duofold sajtóreklám, cca. 1924. A kép forrása: http://genealogy.thundermoon.us

 

A Parker Duofold töltőtoll reklámkampánya

A Parker Pen Company 3 hónapos lokális reklámkampánnyal támogatta a Duofold piacra lépését. Chicago volt a tesztszíntér.  A kampány ideje alatt a Chichago Tribune-ben jelentek meg fizetett hirdetések,  a várost pedig “megszórták” szórólapokkal és plakátokkal. Az értékesítés is szervezetten zajlott: tíz főből álló, kiképzett sales csapat járta a kiskereskedők telephelyeit termékmintákkal, plakátokkal és 25 évre szóló garancialevelekkel.

Az összehangolt kampánynak köszönhetően a Parker Duofold eladásai az egekbe szöktek és mindössze két héten belül megtérült a reklámra fordított kiadás.

Néhány hónappal később a cég már országos reklámkampányt indított. Rövidesen a Parker Duofold lett a legnagyobb számban értékesített exkluzív töltőtoll az amerikai piacon. Számos híresség nyilatkozott elragadottan a töltőtollról. Sir Arthur Conan Doyle, Sherlock Holmes kalandjainak szerzője elégedett levelet írt a cég igazgatótanácsa egyik tagjának, amelyben megírta, hogy végre megtalálta a tökéletes töltőtollat. A Parker természetesen nem hagyta ki ezt a ziccert és Doyle-t 1931-ben “márkanagykövetként” szerepeltette  a The Saturday Evening Post februári lapszámában. Egy hónappal később Puccini is  felbukkant az újságban, aki a headline szerint szintén Parker tollat használt nagyszerű operái megírásához.

Parker Duofold Pearl & Black töltőtoll sajtóreklám
Saturday Evening Post, Parker Duofold reklám, 1931. A kép forrása: ebay.com

A Parker újít a marketing és a reklám területén

A sikeres reklámkampányt újabb és újabb követte, miközben a Parker Pen Company folyamatosan foglalkozott az innovációval és a termékpaletta bővítésével. A fejlesztéseknek köszönhetősen a  Duofold modellek 1926-ban már újfajta anyagból készültek. A cég bemutatta a “törhetetlen Permanite Duofoldot”, amely strapabíró műanyagból készült, méghozzá különleges, addig soha nem látott színkombinációkban (jade zöld, lapis lazulli, mandarin sárga).

Színes Parker Duofold töltőtollak sajtóreklámon
Parker Duofold sajtóreklám 1928. A kép forrása: pinterest.com

A tollakra innentől kezdve a Parker “örök élettartam garanciát” vállalt. A Duofold “elpusztíthatatlansága” természetesen egy olyan termékelőny volt, amelyet a cég kommunikálni akart.

Parker Duofold töltőtollak tesztelésen
A Parker Duofold töltőtollak tesztelése, A kép forrása: www.parkerpen.com/

Az új, országos reklámkampány bővelkedett kreatív megoldásokban. A Parker Duofold töltőtollakat kemény teszteknek vetették alá: kidobták repülőgépből, különféle épületek tetejéről, sőt még a Grand Canyon mélyére is ledobtak jó pár darabot, bizonyítva az új anyagból készült töltőtoll strapabíróságát. Ezek a szokatlan, meghökkentő és figyelemfelkeltő események aztán újabb és újabb sajtómegjelenéseket generáltak.

Parker Duofold Big Red töltőtoll sajtóhirdetés
Parker Duofold sajtóreklám 1926.

A ’30-as évek közepére az innováció iránt elkötelezett Parker Pen Company már korszerűtlennek ítélte a Duofold sorozatot és új, modernebb típusokat dobott piacra. A Duofold különféle átalakításokkal a termékpalettán maradt egészen a ’60-as évekig.

A modellcsaládot a ’80-as években élesztették újjá. Azóta is a Parker zászlóshajójának számít és mind a mai napig kapható az eredeti piros színben is ez a legendás íróeszköz.

 

Érdekel a téma?

Neked ajánlom: