Mit tanulhatunk a fiataloktól?

Az idei, minden szempontból különleges  Internet Hungary többek között erre a kérdésre (is) kereste a választ. A szakmai konferencián bemutatkozó Berzicai Lívia az agilis marketingről tartott előadást.

 

Mi fán terem az agilis marketing?

Bemutatok egy olyan vásárló-központú szemléletmódot, amivel gyorsabban és hatékonyabban tudunk reagálni a célközönségünk igényeire. Az agilis marketing ugyanis lehetővé teszi a folyamatosan változó vásárlói igényekre való gyors reagálást, miközben a hibák kiszűrésére is van lehetőségünk, ami nem annyira könnyű ebben a felgyorsult világban.

 

Hogyan illeszkedik az agilis marketing a hagyományos munkafolyamatokba és mit nyerünk vele?

Elsőként fontosnak tartom, hogy tisztázzuk: az agilis marketing nem egy módszertan, és nem egy minden hibát kiküszöbölő varázsszer. Hanem elsősorban egy szemléletmód, amely segíthet a  marketingesnek gyorsabban reagálni a képlékeny online környezetre.

Manapság sokszor az erőforrások vagy az idő hiányára hivatkozva a tesztelés meglehetősen fontos fázisa kimarad a munkafolyamatokból. Pedig a marketingeszközök nem mindig válnak be elsőre, főleg mikor egy a piac számára ismeretlen terméket, márkát próbálunk bevezetni, vagy akár új eszközökkel kísérletezünk. Viszont nem csak az ismeretlen területeken célravezető a következetes A-B teszteléshez nyúlni.

A kép forrása: pexels.com

Ezzel szemben az agilis marketingben három fő fázisra tagolható egy egyszerűbb projekt. Ez a három fázis a fejlesztés, a mérés és a tapasztalás.

Ez a felosztás minden esetben magában foglalja a tesztelés folyamatát. A projekt hosszúságától függően pedig többször ismétlődik ez a három ciklus, így a tesztelés folyamatos lesz. (Később megpróbálom ezt bemutatni egy kézzelfogható példán keresztül.)

 

Először vegyük sorra az agilis marketing 5 legnagyobb előnyét:

  1. Gyorsaság: Gyorsabban tudunk vele tesztelni, egyszerre akár több ötletet is egy projekten belül.
  2. Átláthatóság: Átláthatóbb mert a fejlesztés, a mérés és a tapasztalás fázisait végig szükséges dokumentálnunk.
  3. Alkalmazkodóképesség: Gyorsan tudunk vele alkalmazkodni, hiszen rövid időn belül jutunk olyan tapasztalatokhoz melyből újabb fejlesztések, változtatások indulhatnak.
  4. Hatékonyságmérés: Az agilis marketing szerves része a hatékonyságmérés, így később biztosak lehetünk abban, hogy nem feltételezésekbe fektetünk energiát vagy pénzt.
  5. Versenyképesség: Versenyképesebbé válunk tőle, hiszen a piacra való folyamatos reagálást teszi lehetővé.

 

Melyek az agilis marketing főbb alkotóelemei?

Az első fázis a fejlesztés, vagy ha úgy tetszik tervezés fázisa. Itt létrehozunk mondjuk egy termékbevezető Facebook kampányt, ami 6 hónapig tart. Meghatározzuk, hogy mely elemei statikusak ennek a kampánynak és melyek azok, amiket rugalmasan tudunk kezelni:

  • Statikus elem például a cég arculata, amely meghatározza a posztok vagy hirdetések grafikáját, de a termék ára is állandó.
  • Viszont rugalmas az, hogy mely termékelőnyöket hangsúlyozzuk a kommunikációban vagy hogy milyen nyelvezetet használunk.

A második a mérés fázisa, ahol a változó kampányelemeket fogjuk monitorozni 6 hónapon át mondjuk kéthetes ciklusokra bontva. De akár változók több verzióját is megfigyelhetjük egyidejűleg. Szintén fontos eközben meghallani a követőtábor kérdéseit és igényeit. Figyelni az interakciók mennyisége mellett a beérkező kommentek és üzenetek tartalmára, amelyekből pontosabb irányvonalak születnek.

Majd a harmadik, a tapasztalás fázisában, a kapott információkból levonjuk a konklúziót. Például, hogy az új porszívó csillogó színét emeljük ki a kommunikációban vagy az elképesztő szívóerő jobban érdekelte a közönséget, esetleg van e olyan kérdés, amit gyakran ismételnek…

Ez alapján kijelenthetjük, hogy a fejlesztés-mérés-tapasztalás három fázisát következetesen alkalmazva rövidtávon, akár heteken belül is eredményesebbé tehetünk például egy Facebook kampányt.

Itt jól látszik, hogy ez a gondolkodásmód nem helyettesíti, hanem inkább kiegészíti, támogatja a hagyományos marketing stratégiát.

 

Milyen területeken érdemes használni ezt a szemléletet az online térben?

Szerintem leginkább azokban a helyzetekben érdemes a fejlesztés-mérés-tapasztalás hármasát alkalmazni, ahol apró változókon múlik a tevékenységünk eredményessége.  Például az üzleti social media kommunikáció során, a weboldalak és landing oldalak tervezésénél kötelező. Az online hirdetések javításához, de akár pár hónapos kampányok esetén is érdemes kipróbálni ezt a  szemléletmódot.

A kép forrása: pexels.com

Íme egy általános példa: Képzeljük el, hogy az épp aktuális karácsonyi kampányunknak van egy landing oldala, ezen az oldalon keresztül pedig egyfajta mikulásos bögrét lehet megvásárolni. Vajon számít az, hogy mi van a fizetéshez irányító gombra írva? Igen, számít:  akár 10-15%-al több kattintást hozhat egy teszteléssel kiválasztott, megfelelő CTA gomb.

 

Mit nyerünk, ha az agilis marketinget beépítjük a munkánkba a megfelelő területeken?

Az első és az egyik legfontosabb a gyorsabb reagálás. Amikor gyorsabban reagálunk a piac igényeire az nagyobb elköteleződést vált ki a vásárlóból. Mert azzal, hogy tudta nélkül bevonjuk a folyamatok fejlesztésébe, olyan érzést keltünk benne mintha olvasnánk a gondolataiban, így nagyobb eséllyel választja majd a mi szolgáltatásunkat vagy termékünket.

Az agilis marketing alkalmazásával egyértelműen növelni tudjuk tehát a konverzióinkat az online térben, ami hosszú távon létfontosságú az egyre növekvő versenyt figyelembe véve. Hiszen egyre több hirdető van, egyre több céges közösségi oldal, blog vagy színes-szagos weboldal születik.

A második ezzel összefüggő, a technikai környezetnek való megfelelés. Mégpedig, hogy a Google, a Facebook és az internet többi óriása is figyeli a tartalmaink minőségét a fogyasztóink viselkedése által. Ha pedig a célközönségünket nem érdekli a tartalmunk,  akkor az organikusan később kevesebb embert ér el, vagy növekedhetnek a hirdetési költségeink is.

A kép forrása: pexels.com

Az agilis marketing alkalmazásával magunkhoz tudjuk láncolni a meglévő vásárlóinkat, de a potenciális vevőkre is könnyebben ráakadunk, hiszen a folyamatos optimalizálással képesek leszünk szinte tökéletesen a célközönségünkre szabni a tartalmainkat.

Ezzel egyidejűleg a folyamatos fejlődéssel eleget tudunk tenni a szigorúan figyelő algoritmusok elvárásainak is.

 

Mi történik, ha nem használjuk az agilis marketinget?

Ha  a tesztelésre nem szánunk elég időt akkor vásárlókat, potenciális vásárlókat vesztünk, gyengülhet a felépített márkahűség, a konkurenciának pedig előnyt szerzünk. Ha nem optimalizálunk, akkor a tartalmaink sem fognak jól szerepelni a jelenlegi környezetben.

 

Mit jelent ez a jövőre nézve?

Véleményem szerint az elkövetkezendő 10 évben meghatározza majd a marketing szakmát, hogy mely cégek fogják valóban a fogyasztói visszajelzések alapján kialakítani a márkakommunikációjukat, az online jelenlétüket.

A kérdés csak az, hogy kik lesznek azok a szereplők, aki előbb jönnek rá, hogy megéri előnyben részesíteni a konverziónövelést a költekezéssel szemben. Mert így lehet a leggyorsabban reagálni a piac folyamatosan változó igényeire.

A kép forrása: pexels.com

 

Borítókép: Facebook, Reboot Hungary/Digital Hungary csoport