Így parázz, ha jön a péntek!

Ügynökségi szemmel a péntek délután megcsörrenő telefonokról

Lassan tíz éve dolgozom reklámügynökségnél és összességében imádom. Van azonban egy olyan terület, amit a mai napig nem tudtam megszokni és kiver tőle a hideg verejték. Ez a péntek-para.

Az ügynökségi péntek délelőttök ugyanúgy kezdődnek, mint bármelyik cégnél. Befejezzük és lezárjuk a határidős munkákat, előkészítjük a hétfői elküldendőket, státuszolunk. Nagyjából délre, vagy kora-délutánra befejezzük az aznapi adagot és egy csendesebb hét végén már jó hangulatú hétvégi tervezéssel töltjük a délutáni kávézást. Előkerülnek a sztorik, élmények a korábbi pihenésekről. Ezt a látszólag gondtalan idillt söpri el lavinaként egy ártatlannak tűnő telefoncsörgés…

Vajon megszólal, vagy sem?
Vajon megszólal, vagy sem?

Hiába léptünk át vastagon a 21. századba, a péntek-para 2020-ban is a régi, jól bevált telefonon érkezik. Tapasztalt kollégáimmal rutinos szellemírtókként csatoljuk be az öveket, veszünk fel nem létező szigetelő- és védőruházatot, bukósisakot, hogy várjuk az elkerülhetetlen becsapódást.

 

Az ügyfelek szájából ilyenkor elhangzik a péntek-para hivatalos nyitómondata a lenti változatok valamelyikében:

  • Szia, bent vagytok még? (kedvesnek álcázott alattomos húzás. Rutinosak behazudhatják, hogy már a ráckevei Duna ágban horgásznak, de az igazság az, hogy azért alapítottál ügynökséget, mert ellenállhatatlan vágyat érzel arra, hogy segíts másokon, ezért azt fogod mondani: bent vagy és hallgatod, miben segíthetsz)
  • Van egy kis problémánk (némileg őszintébb, de ez is eufemizmus, mert a kettős vonatszerencsétlenséget nem jellemezném soha egy kis problémának.)
  • Tudtok egy picit segíteni? – a pici segítség nekem az, hogy adok kölcsön egy gem kapcsot, ha elfogyott, de nem az, hogy a hétfőn induló 360 fokos kampány összes kreatívját tervezzük meg egy hétvége alatt, a Lengyelországból várt, de meg nem érkezett nyersanyag helyett.
  • Arra gondoltam, tanácsot kérek Tőletek – rutinos manipulátor bevonó eszköze, mert ha tudsz tanácsot adni a kialakult helyzetre, akkor joggal tarthat igényt arra, hogy a megvalósításban is segíts.

A valódi kérés persze, ami soha nincs kimondva, ez:

“Őrült nagy szarviharba kerültem, teljesen kétségbeestem, nem tudom, kihez forduljak, azt se tudom, mi ez az egész és honnan jön, mit kéne csinálni.

…de azt tudom, hogy ha nem szállítok kb. 1 órán belül egy használható megoldást, akkor a főnököm a fejemet veszi és kitűzi darts táblának, mint Mr. Gatto a Macskafogóban. Kérlek, oldd meg helyettem!”

Íme Mr. Gatto. Ugye te sem húznál vele ujjat?
Íme Mr. Gatto. Ugye te sem húznál vele ujjat?

A harcedzett ügyfél tudja, hogy az ügynöksége az utolsó őrhely az ügyfél és a lehetetlen között. Ha mi nem tudjuk – gyorsaságban, egyediségben, komplexitásban – akkor már senki se fogja. És ennek a próbaköve az esetek többségében a pénteki nap.

A tapasztalt reklámos tudja, hogy ha péntek délután elhangzik valamelyik fenti mondat, akkor ideje elbúcsúzni a családtól, azzal, hogy este egy picit később érek haza. Rutinos reklámos házastársak már nem teszik fel azt a kérdést, hogy mikor, mert ezt akkor még senki se tudja. Lehet, hogy este 8 lesz, belőle, lehet, hogy hajnali 2, de az is előfordul, hogy 6-ra otthon vagy, de egész hétvégén dolgozni fogsz.

 

Nem akarok a levegőbe beszélni, a lenti problémák valós ügyfelek valós esetei, amiket sikeresen megoldottunk:

  • Nem érkezett meg a hét elejére várt key-visual Lengyelországból, a kampány viszont le van kötve, el kell indulnia, ezért SOS kv-t kell rendelni
  • Több ezer promóciós plüssnyúl rekedt a vámáru raktárban, mert az ügyfél csak 30 napos fizetési határidejű számlát tud befogadni, a vámraktárból kiszabadításhoz viszont nagyobb összegű készpénzre van szükség.
  • Hibás displayek, tálcák, wobblerek mentek ki az áruházba, hétfőn indul az akció, ezért a helyszínen újra kell őket dekorálni a hétvégén.
  • A rendezvény ajándékok, amiket pár hete rendeltek, nem érkeztek meg, ezért SOS újakat kell improvizálni hétfőre, készletről, természetesen logózva.
  • A családi napra még kell egy SOS pop-up fal, projektor, vagy lufi fal. Ezek azért izgalmas feladatok, mert a rendezvény általában hétvégén van, tehát hétfőig se idő nincs rá, se grafika nincs, gyártás sem rendelhető. Ráadásul az összes fázist jóvá kell hagyatni az ügyféllel. Nekünk ez egy újabb pénteki „éjszakai kaland”, de nem mindenki jár rosszul, a szomszéd pizzás /hamburgeres például nagy rendelésre és borravalóra számíthat.

 

A nap végén az ügyfél is ember

Egyszerű lenne azt mondani, hogy ezek a pénteki parák az ügyfél hülyesége miatt alakulnak így. Hogy nem fordulnának elő, ha rendesen előre terveznének, megfelelő határidőt hagynának, vagy el tudnának engedni irreális elképzeléseket. De ez sarkítás és féligazság lenne, ami köszönőviszonyban sem áll a realitással.

Volt már dolgunk hülye és hozzá nem értő ügyféllel is, sőt a kettő kombinációja is előfordult. Mégis az esetek többségében egyszerűen az élet és a nagy szervezetek működése alakítja úgy, hogy a sor végén állónak pénteken valami extrém teljesítményt kell nyújtani.

Élete során nyilván mindenki kerül néhány igazán lehetetlen helyzetbe. Aki reklámügynökségnél dolgozik, az egyszerűen gyakrabban kerül kapcsolatba ezekkel a segítségkérőkkel.

A péntek-parával kapcsolatban egy valamit nagyon szeretek: bármikor előjön az biztos, hogy az összes kollégámra egy emberként számíthatok a megoldásában.

Sőt, az alvállalkozó partnereink is maximális teljesítményt nyújtanak ilyenkor. Logóztattam már reklámtollat 4 nap helyett 3 óra alatt és amikor azt mondtam a tamponozónak, hogy írjon olyan árat a számlára, amit csak akar, mert megmentette a rendezvényünket, a normál díjszabást tette rá rezzenéstelen arccal. Természetesen azóta is vele dolgozom, mert ezek a kalandok összekovácsolják a csapatot.

És csak halkan mondom, de szeretem az adrenalint is, amit egy nehéz kihívás utáni jól megoldott feladat ad. Szeretem az érzést, ahogy összenézünk a kollégákkal pár hónappal később és azt kérdezzük egymástól – emlékszel  a felfújható zsiráfra, amit 6 óra alatt kellett megjavítani? És arra, amikor egész héten át napközben irodában dolgoztunk, éjszaka meg a TESCO-ban dekoráltunk? Vagy amikor csütörtök reggel elindultál Nürnbergbe, hogy vasárnapra visszahozd az aláírt szerződést?

A kalandok összekovácsolják a csapatot.
A kalandok összekovácsolják a csapatot.

Ezek az élmények, kalandok, adják az élet sava-borsát, ettől érzed azt, hogy ember vagy és megmérettetsz. Ettől nem érzed azt, hogy belefásulnál a mindennapi taposómalomba.

Ha Téged is lelkesítenek ezek a kalandok, jelentkezz reklámügynökséghez (pro tipp: eventesnek, ott a napi munkád ilyenekből áll).

Ha ügyfél vagy és bármikor lehetetlen helyzetbe kerülsz, akkor bátran csörgesd meg az ügynökségedet, nézz fel a naptáradra és ha éppen péntek van, csak mond azt, hogy péntek-para van. Egy pillanatig se aggódj, már várják a hívásodat 🙂