9 dollár 9 másodpercért – A világ első TV reklámja

Az első kereskedelmi televíziós reklám 1941 július 1-jén, 14 óra 29 perckor került képernyőre  az Egyesült Államokban

Bár az USÁ-ban már 1928-ban elindult a televíziós műsorszórás, az FCC (Szövetségi Kommunikációs Bizottság) 1941. július 1-jéig nem adott ki kereskedelmi engedélyeket a csatornák számára.

 

Az első televíziós termékelhelyezés

Az első kísérleti TV reklámnak egy 1939-es sportközvetítés tekinthető: a Brooklyn Dodgers – Cincinnati Reds közötti bajnoki mérkőzésen az NBC a Dodgers három szponzorának (Procter & Gamble Co., Socony Oil és General Mills) biztosított televíziós reklám megjelenést.

Az első kísérleti TV reklám helyszíne: Ebbets Field Stadion, New York, 1939. Kép forrása: facebook.com/Reds/

Ezen a napon Red Barber (1908-1992), a legendás rádiós sportközvetítő mutatta be a szponzorok termékeit előzőleg megírt szöveg, vagy próba nélkül. Elsőként egy Ivory szappant tartott a kezében, nagyszerűnek nevezve azt és megemlítve kiváló tisztító hatását. Majd felemelt egy Mobil motorolajkannát és néhány szót szólt az olaj kiváló minőségéről. Végül egy doboz Wheaties gabonapelyhet tálba öntött és banánt szelt rá, miközben kimondta a termék szlogenjét: „A bajnokok reggelije”

A közvetítés körülbelül 400- 500 televíziótulajdonoshoz juthatott el New Yorkban 1939 nyarán. Az első televíziós reklámról a Variety is beszámolt:

„Nem volt túlságosan tiszta a kép, valószínűleg a felhős égbolt miatt, de elegendő láttunk ahhoz, hogy megértsük, hogyan lehet reklámozni a televízióban.”

Az NBC képes volt elkerülni az FCC bírságot, mivel mind a három vállalat a Dodgers rádiószponzora volt.

Az első „legális” kereskedelmi televíziós reklám szintén egy baseball meccs közvetítése alatt került adásba 1941. július 1-jén, az FCC által kiadott engedély hatálybalépésének napján. A lehetőséggel egyedül az NBC tulajdonában lévő WNBT élt.

 

Az első TV reklám

A Brooklyn Dodgers-Philadelphia Phillies összecsapása előtt adta adásba a New York-i székhelyű Bulova Watch Co. „Bulova Time Check” hirdetését. A TV reklám összesen 9 másodperc volt és mindössze pár ezer emberhez jutott el: abban az időben a New York-i térségben körülbelül 4000 ember rendelkezett televíziókészülékkel.

„America runs on Bulova time” TV reklám, 1941. Kép forrása: slideshare.net

A reklám során elhangzó  „America runs on Bulova time” szlogen nagyon hasonló ahhoz a jelmondathoz, amelyet a BULOVA az első országos rádiós reklám során is alkalmazott 1926-ban, így Amerika-szerte jól ismertek:

„At the tone, it’s eight o’clock, B-U-L-O-V-A Watch Time.”

Az első televíziós reklám költsége kifejezetten alacsony volt: a Bulovának mindössze 9 dollárjába került (4 dollár a műsoridőért és 5 dollár az állomásdíjakért).

A Bulova reklámja mérföldkő volt a televíziózás történetében, a legnagyobb hatása mégis abban rejlik, hogy a hirdetői oldal számára követendő mintaként szolgált. Hamarosan újabb és újabb vállalkozások (pl. a Pan American World Airways, vagy a Fireston Tyre) is elkészíttették saját televíziós reklámjaikat.

Zenith TV készülék reklám, 1949. Kép forrása: ebay.com

Ugyan a második világháború alatt a kereskedelmi reklámok egy időre háttérbe szorultak, de a háború végeztével a készülékek elterjedése és a technológia fejlődése hamarosan elhozta a kereskedelmi televíziós reklámozás első aranykorát.

 

Érdekel a téma?

Neked ajánlom: