A Leica-botrány

Avagy biztos, hogy a rossz PR is PR?

Az április nem volt éppen visszhangmentes hónap a német optikai készülékeket gyártó Leica cég számára, a saját reklámfilmjük miatt kerültek a figyelem középpontjába. A brazil F/Nazca Saatchi & Saatchi reklámügynökség (akikkel nem először dolgozott együtt a német cég) április 16-án tette közzé legújabb rövid kisfilmjüket, amit a „The hunt” („A vadászat”) névre kereszteltek. A videót azonban nem sokkal a közzététele után betiltották Kínában és emellett a Leica nevet is cenzúrázták a kínai social media felületen, a Weibon. Mi történt?

Az összesen 5 perces filmben különböző fegyveres konfliktusokat mutatnak meg, főleg afrikai és keleti országokból a fotóriporterek szemszögén keresztül. Az egyik főszálon 1989-ben, Pekingben járunk. A kisfilm végén egy tank előtt álló férfi alakja tükröződik vissza a kamera lencséjében – egyértelműen utalva az 1989-es Tienanmen téri vérengzésre.

A videó legvégén jelenik meg a reklámügynökség a főüzenete „This film is dedicated to those who lend their eyes to make us see”, amit nyersen úgy fordíthatunk:

“Ez a film azokért szól, akik kölcsönadják a szemüket, hogy mi is láthassunk.”

Ezzel a lezáró mondattal tisztelegnek a film készítői a fotóriporterek nehéz, gyakran életveszélyes munkája előtt, hiszen ők azok, akik elhozzák és megmutatják nekünk, átlagembereknek, hogy mi zajlik a nagyvilágban.
A jelek szerint a brazil reklámügynökség nem vette figyelembe, hogy az 1989-es Tienanmen téri vérengzés emléke mind a mai napig tabu a kínai kormányzati kommunikációban, ugyanis abban az évben több ezer diáktüntető vesztette életét Pekingben a demokrácia mellett kiállva. Ez a tárgykör azóta is erősen cenzúrázott a Kínai Népköztársaságban.

A Leica azonnal kommunikált, bár ne tette volna:  szóvivői a kialakult botrányra reagálva azt nyilatkozták, hogy bár a videóban feltűnik a Leica logó, ők ezt hivatalosan nem hagyták jóvá, ezáltal a cég elhatárolódik a reklámfilmtől, továbbá elnézést kértek az esetleges félreértések végett és lépéseket tesznek azért, hogy a videó ne jelenjen meg hivatalos Leica social media felületeken.

A nyilatkozatok ellenére is kényes ügybe keverte magát a német cég, hiszen az F/Nazca Saatchi & Saatchi reklámügynökség több díjnyertes reklámfilmet is alkotott már a Leica-nak. Emellett a szintén kínai Huawei céggel igencsak szoros együttműködésben dolgozik a lencséket is gyártó vállalat, mivel az összes Huawei telefon Leica kamerával van ellátva. A Huawei oldaláról egyébként azóta sem történt nyilatkozat.

Kínában egyébként vegyes visszhangot váltott ki a videó. A Weibon rengeteg üzenetet posztoltak az országban élők, kifejezve véleményüket. Voltak, akiknek tetszett, hogy felhívták a figyelmet erre a fontos történelmi eseményre, de voltak olyanok is,  akik azért aggódtak, hogy a reklámfilm milyen hatással lesz a Huawei hírnevére.

Ráadásul a jelek szerint a Leica marketingeseit az ág is húzza, mert a a botrány tovább gyűrűzött: egyáltalán nem biztos, hogy a Tienanmen téren készült ikonikus fotók készítői Leica-t használtak. De ez már egy másik történet…

 

Érdekel a téma? Neked ajánlom: